Birkaç beygir motor.
5 ile 15 arası.
Tek silindir.
En çok kullanılanlar 7,5 ile 12 beygir arası.
Lastikleri söküyorsun.
Akise bıçak takıyorsun.
Oluyor sana çift aleti.
Namı diğer tarım makinası.
Ek, biz, sür...
Bölgemiz için verimli.
Arsası az olan için.
Eğimli olan için.
Fındık arası için.
Çok faydalı.
[*][*][*]
Kötü tarafı...
Arkasına bir römork yapıyorsun.
Çıkma bir taksi şanzımanı.
Motorun üzerindeki şanzımandan şaft ile hareket alıyorsun.
Oluyor sana dört çapı arazi aracı.
Çıkamayacağı yer yok.
Sorun burada başlıyor.
Şanzıman uydurma.
Kasa uydurma.
Birde kasanın yapım şekli.
Yolcu taşımaya uygun değil.
Öyleki...
Şoförün sağına soluna yapılan takım sandığını yolcular koltuk niyetine kullanıyor.
Her hangi bir arıza anında...
Kaza anında...
Yolcuların hayatta kalabilmesi mucizelere bağlı.
[*][*][*]
Ne olmalı?
Hepsi kayıt altına alınmalı.
Römorklar daha bilimsel şekilde üretilmeli.
İnsan sağlığı için gereken ne varsa yapılmalı.
Diğer motorlu araçlar gibi belli aralıklarla muayeneden geçmeli.
Plaka takılmalı.
Trafiğe çıkması yasak da...
Kayıt altına alınırken kullanılacağı güzergah da bilinmeli.
Ehliyeti olmayan kullanmamalı.
Öyle 10-15 yaşındaki çocukların elinde fink atmamalı.
[*][*][*]
Tüm bunlar için ne gerekir?
Yasal düzenleme.
Bunun yolu da meclis.
Bürokratlar...
Güvenlik güçleri...
Elinden geleni yapıyor.
Ama bir yere kadar.
Olmasa ne olur?
Her gün daha çok ölürüz.

Fındık fiyatı...
Resmen açıklandı.
Yüzde on beş.
Hiç yoktan iyidir.
Ancak fiyatın ayakta durması için...
Devletin alım yapması gerek.
Yoksa...
Tüccar fiyatı belirler.
İhtiyacı olan.
Darboğazdaki üreticinin fındığını istediği fiyattan alır.
İstediği zaman satar.
Fındıktaki tek sorun fiyatın düşük açıklanması değil.
Üreticinin tüccarın eline bırakılması.
Bu daha büyük sorun.
Taban fiyatı.
Destekler.
Devletin alım yapmadaki politikası.
Hepsi eksik.
Ezilen üretici.
Üreticinin hiç mi hatası yok.
O da var.
Ama başka yazı konusu.