Değerli okurlarım; Zonguldaklılar Derneği Başkanı Sayın Necati Başar'ın girişimleri ve gayretleri ile, Zonguldak il genelinde faaliyet gösteren 20 kadar hemşehri derneği, Zonguldak İl Dernekleri Federasyonu çatısı altında bir üst STK oluşturmuşlardır.

Oluşumun amacı; Zonguldak'ın ve Zonguldaklıların yararına olan konularda, daha güçlü bir birliktelik sağlamaktır.

Federasyon yönetimi ve bazı dernek başkanlarından oluşan bir grup, 10 Temmuz 2020 tarihinde, yeni Valimiz Sayın Mustafa Tutulmaz'a bir "hoş geldiniz" ve tanışma ziyaretinde bulunmuşlardır. (Bu ziyarette, federasyonun kültürel ve sosyal faaliyetlerinde kendilerine yardımcı olabilecek üyelik görevi ile, ben de bulundum.)

Sayın Valimiz, bu birlikte;

[*] Daha önceki görevlerinde olduğu gibi, Zonguldak'taki görev döneminde de STK'lar ve meslek örgütleriyle birlikte olmaya, onların ve Zonguldak'ın yararına düşünce ve önerileri olan tüm vatandaşların görüş ve önerilerinden yararlanmaya önem vereceklerini belirtmişlerdir.

[*] Bunun için kapılarının ve kendilerine ulaşma kanallarının her zaman açık olacağını, hep gülen yüz ifadeleri ve içten sözleri ile ifade etmişlerdir.

İnşallah, görev dönemlerinde, iz bırakan hizmetler yapma imkanları bularlar ve sonrasında da, "Gülen Vali" olarak hatırlanmaları kısmet olur.

Sayın Vali, bu birliktelikte, özellikle;

[*] Zonguldak'ta kömür madenciliğinin azalan önemi nedeniyle oluşan ekonomik ve sosyal boşluğun doldurulmasında, Filyos Liman ve Sanayi Bölgesi Projesi'nin önemli bir potansiyele sahip olduğunu,

[*] Bu potansiyelden yararlanılabilmesi için de, Sanayi Bölgesi (Filyos) ile İl merkezi (ve yakın çevresindeki belediyelerin hizmet alanlarının oluşturduğu Zonguldak Metropoliten Alanı - ZMA) arasında rahat bir karayolu bağlantısının şart olduğunu,

[*] Sanayi bölgesinin oluşum sürecinde, bu bağlantının sağlanmasının önemli olduğunu; eğer sağlanamaz ise, Sanayi Bölgesi ile ZMA arasında, ekonomik ve sosyal birlikteliğin, birliktelik alışkanlığının oluşamayacağını; projenin sağlayacağı ekonomik ve sosyal gelişmelerin, çevredeki ilçelere ve diğer illere yöneleceğini; bir başka ifade ile, ZMA'nın bu treni de kaçırabileceğini,

[*] Bu bağlantı projesinin biran önce gerçekleşmesi için, bir ayrım gözetmeksizin, tüm Zonguldaklıların birliktelik içinde olmalarını,

[*] Sanayi bölgesinde, halen 600 kişinin çalışmakta olduğunu; bunların, ZMA'nın ekonomik ve sosyal yaşamı ile hiçbir ilgilerinin olmadığını söylemişlerdir.

Ancak, aşağıda belirtilen nedenlerle; Filyos Sanayi Bölgesi ile Zonguldak İl merkezi ve ZMA arasında otoban niteliğinde bir karayolu bağlantısı sağlanmış olsa bile, bu trenin Zonguldak ve ZMA geneli için fazla bir yarar sağlamayacağına inananlardanım.

Zira:

[*] Eğer, 100 kilometrekare dolayındaki ZMA içinde faaliyet gösteren santrallarda, günde 30 bin ton kömür yakılmakta ise,

[*] Site, İncivez, Fatih, Esenköy mahalleleri gibi, ZMA'nın en gözde, seçkin mahallerinde ve semtlerinde yaşamakta olanlar bile, buralardaki kentsel oluşumdan ve yaşam ortamlarından memnun değillerse,

[*] Üniversitesini tercih edenler yıldan yıla azalmakta; yerli-yabancı akademik personeli ve bölgede görev yapan makam sahibi olmayan memurlar, buldukları ilk fırsatta Zonguldak'tan ayrılma arayışında oluyor ve ayrılıyorsa,

[*] Virüs salgınının olumsuz etkilerinden en fazla etkilenen illerden birisi de Zonguldak ise,

[*] Sanayi Bölgesinin yakın çevresinde; içinden ırmak akan, demiryolu geçen, yakınlarında hava alanı ve pek çok tarihi, kültürel ve doğal özelliklerin ve güzelliklerin olduğu daha yaşanabilir ilçeler, beldeler, hatta iler de bulunmakta ise; daha sonra, buralara yenileri de eklenecekse,

Bu belirtilen olumsuzluklar ve çevresinde daha çekici yerleşim merkezleri varken, Sanayi Bölgesinde iş-aş bulanlardan, iş kuranlardan, özel bir nedeni olmayan bir kişinin, Zonguldak'a yönelmesi, buralarla sosyal-ekonomik ilişkiler içinde olması beklenemez.

Konuyu az çok bilenler tarafından, Sayın Valimizin sözünü ettikleri ve çok önem verdikleri bu bağlantı ile ilgili olarak;

[*] Bağlantı yolları ile birlikte, 30 kilometre bölünmüş yol olarak projesinin hazır olduğu,

[*] Projede, toplam uzunlukları 23 kilometreyi bulan 18 tünel, 2 kilometreyi bulan 10 kadar köprü ve viyadük gibi ana iş kalemlerinin olduğu,

[*] Günümüz rayiçleri ile, 2.5-3 milyar lira yaklaşık maliyetinin olabileceği; bölgemizdeki, ikmalinin ikmali ihalelerinde bile bitirilemeyen başka projelerde olduğu gibi, bu maliyetin ve beş yıl kadar olabileceği söylenen gerçekleşme süresinin çok daha artacağı,

[*] Bu yolda, bölünmüş yol ihtiyacı için gerekli olan, 7-8 bin gibi günlük trafik yoğunluğunun, beklenemeyeceği, (Amasra'dan Cide'ye, İnebolu'ya uzanacak olan, turistik de olamayan çok pahalı bölünmüş yol inşaatına benzeyeceği!)

gibi hususları göz önünde bulundurmanın yararlı olacağı ifade edilmektedir.

Kaynak ihtiyacını azaltma ve yapım süresini kısaltma gibi nedenlerle, (daha uygun bir çözüm olarak), bölünmüş yolun bir yarısının açılmasının bile, Sanayi Bölgesinin oluşum sürecinde mümkün olamayacağı da ifade edilmektedir.

Sözün özü; yolcuların binmek istedikleri bu trene yetişmelerinin pek mümkün olamayacağı gibi; yetişmiş olsalar bile, onları arzu ettikleri hedefe götüremeyeceği söylenebilir.

Eski bir karayolcu ve yöreden emekli bir öğretim üyesi olarak; eğer devletimiz, günümüzde, bu proje için, böyle bir kaynağı ayırma imkanına sahipse; bu kaynağın, bölgemizde örneklerini çok gördüğümüz hatalı proje ve uygulamalardan, israflardan ve çarçurlardan kaçınılarak; mevcut ve muhtemel ekonomik güçlükler de düşünülerek, bu kaynağın, öncelik sırasına göre;

[*] Yapımı devam eden Zonguldak-Kilimli yolunun devamı olarak, Kilimli-Çatalağzı bölümünün biran önce yapılmasının,

[*] Mevcut yolun, Filyos-Çatalağzı bölümünde,

[*] Karayollarının, yolun bir bölümünde, 8-9 yıl önce başlatıp bıraktığı gibi; mevcut yolun dağ tarafında kazılarla, deniz tarafında duvarlarla platform genişletmeleri yaparak,

[*] Keskin virajları açarak, fazla eğimli bölümlerde tırmanma şeridi (hatta bölünmüş kısımlar) koyarak, zorunlu yerlerde varyantlar (mevcut yoldan ayrılmalar) yaparak, az bir kaynakla, 1-2 yıl gibi bir zamanda, özenle yapılacak bir projeli onarımla, (5-10 yıl gibi bir süre için, ihtiyacı karşılamak üzere) mevcut yol civarında bir çözümün olabilirliğinin (ıslahının) değerlendirilmesinin, (Ancak, mühendislik ekonomisinin-fizibilitenin düşünülmediği bir zamanda, bunu düşüneceklerini sanmıyorum!)

[*] Bu onarımla eş zamanlı olarak, bir başka acil ihtiyaç olan, Zonguldak-Kozlu'yu dışarıdan kucaklayacak çevre yolunun biran önce açılmasının,

[*] Halen İl Özel İdaresi yol ağında olan, eski Zonguldak-Çaycuma Yolunun Sapça Tüneli-Çaycuma arasında kalan 10 kilometrelik bölümünün, Karayolları il yolları ağına alınarak, yolun bu bölümünde yine yapılacak bir projeli onarımla ıslahı ile, 49 kilometre olan mevcut Çaycuma'ya ve Bartın'a ulaşım mesafesinin 16-17 kilometre kısaltılmasının sağlanmasının, (Yoğurt Yolu'nun gerçekleştirilmesinin!)

[*] Sözün özü, daha yaşanabilir bir Zonguldak ve ZMA sağlama amacına yönelik olarak, bu ve benzeri projelere öncelik verilmesinin,

çok daha isabetli olacağını düşünmekteyim.

Bir yanda, Çaycuma, Bartın; diğer yanda Ereğli parlarken; bir zamanlar parlayan merkez bölgesinin, yıldan yıla kararmakta olmasına üzülmemek elde değildir.

Parlaması için uğraş verenlere başarılar dilerim.

Mübarek Kurban Bayramınızı tebrik ederim.