Hükümetin yeni açıkladığı teşvik paketinden oldukça umutluyduk.
Belli büyüklükteki tüm yatırımlar teşvik kapsamında olacaktı.
Ama Türkiye&[#]8217;nin imza attığı bazı anlaşmalar nedeniyle taşkömürüne destek verilmeyeceği haberleri bizi üzdü.
Linyit teşvik kapsamında, taşkömürü değil.
Zonguldak Teşvik´te 3. Bölge´de yer alıyor.
İlimize yatırım yapacak şirketlere şu avantajlar sağlanıyor.
1- Yatırım malı ithal makine ve teçhizat için Gümrük Vergisi muafiyeti
2- Makine ve teçhizat için ayrıca KDV istisnası
3- Yatırımın tamamlanmasını müteakiben 7 yıl süreyle Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği
4- Yapılan yatırım tutarının yüzde 50´sine tekabül eden miktarda vergi indirimi imkanı (yüzde 90 oranında)
5- Yatırımcıların kullanacakları yatırım kredileri için 50 milyon liraya ulaşan faiz desteği (Sabit yatırım tutarının yüzde 5´ini aşmamak kaydıyla)
6- Yatırım yeri tahsisi 7- Asgari 500 milyon TL tutarındaki yatırımların bina inşaat harcamaları için KDV iadesi.
Peki linyit teşvik edilirken, taşkömürü niye teşvikten yararlanamıyor?
Bunu da kalori hesabına vurmuşlar.
Belli oranın üstündeki kalorili kömürü teşvikten çıkartmışlar.
Oysa taşkömürünün ocak ağzı kalorisi teşvik sistemine girebilir.
Bu konuda bölge milletvekillerimizin mutlaka devreye girmesi gerekiyor.
Zonguldak&[#]8217;a Filyos Vadi Projesi dışında büyük yatırım yapılma imkanı yok.
Şehir Merkezi&[#]8217;ni ayakta tutan, taşkömürüne yatırım ve üretimdir.
O halde taşkömürünü teşvik sistemi dışında tutacak formüllere hep birlikte karşı çıkmamız gerekir.
Ak Parti Zonguldak Milletvekili Köksal Toptan, Prof. Dr. Ercan Candan ve Özcan Ulupınar bu soruna mutlaka eğilmeli.
CHP Milletvekili Ali İhsan Köktürk de bu konuyu soru önergesiyle gündeme getirmeli.
Taşkömürü teşvik kapsamında olursa, bölgemizdeki redevanslı saha sahipleri daha çok yatırım yapar ve daha çok istihdam yaratır.
Ve yeni ihale edilecek sahalara Soma ve Hema gibi büyük firmalar gelip yatırım yapar.
Bakalım milletvekillerimiz soruna ne kadar sahip çıkacak?
Beş tane deli lazım!
Zonguldak gerçekten problemli bir şehir.
Ama çözülemeyecek sorunları yok.
Bunun için akıllı değil, deli yönetici lazım.
Benim iddiam şu:
Zonguldak&[#]8217;ta beş tane deli yönetime gelse tüm sorunları çözer.
Ama bu deliler, içimizden çıkmayacak.
Dışarıdan gelecekler.
Çünkü bu kentin delileri bile kanıksamıştır sorunlarımızı.
Bir deliyi Valiliğe, ikinciyi Belediye´ye, üçüncüyü Emniyet&[#]8217;e, dördüncüyü Adliye&[#]8217;ye koyacaksınız.
Beşinciyi de Ankara&[#]8217;ya göndereceksiniz.
Beş yılda kentin çehresi değişir.
Valilik´teki deli, daire müdürleriyle kararları alacak, Belediye´deki deli uygulayacak.
Karşı çıkanları Emniyet toplayacak, sorun çıkartanları Adliye&[#]8217;de toplayacak.
Hükümet desteği gerektiğinde Ankara&[#]8217;daki deli aranacak.
Adam kıtlığı çekilen bu kentte beş deli bulmak elbette zor.
Biz iki-üç tane tanıyoruz.
Ama yeterli değil.
Denesek fena mı olur?
Günün Sözü:
İki şeyi unut: Yaptığını iyiliği ve gördüğün kötülüğü.
Lokman Hekim