Zonguldak&[#]8217;ın Devrek ilçesinden, Zonguldak&[#]8217;ın merkezinde bulunan Türkiye Taşkömürü Kurumu Kozlu, Karadon ve Üzülmez müesseselerindeki işyerlerine servisleriyle gidip-gelen maden işçileri, 7 Ekim 2012 tarihinde Devrek Belediyesi Nikah Salonu&[#]8217;nda bir toplantı düzenleyerek taşımacılık yapan şirkete tepki gösterdiler. Devrek Madencileri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği öncülüğünde düzenlenen toplantıya Devrek Belediye Başkanı Mustafa Semerci, Genel Maden İşçileri Sendikası (GMİS) Genel Mali Sekreteri Muharrem Sarıçam, Devrek Belediye Başkan Yardımcısı Çetin Bozkurt, Dernek Başkanı Soner Susam ile yönetim kurulu üyeleri ve yaklaşık 250 maden işçisi katıldı. İşçi servisleriyle ilgili sorunları anlatan Devrek Madencileri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı Soner Susam, mevcut şirketin taşımacılıkla ilgili kurallara uymadığını, taşıma ücretlerine fazla zam yaptığını, araçların bakımsız olduğunu, yazın klimalarının, kışın ise kaloriferlerinin çalıştırılmadığını ileri sürerek, araçların birçoğunda yedek lastik dahi bulunmadığını ifade etti. Sorunun çözümü için taşımacılık şirketi yetkilileri ile de toplantılar yaptıklarını belirten Susam, &[#]8220;Sağlıklı taşımacılık yapılabilmesi için 20 maddelik bir sözleşme hazırladık. Ancak taşımacılık şirketi bu sözleşmeyi imzalamıyor. Maden işçilerinin kendilerine mahkum olduğu görüşündeler. Bu görüşte oldukları sürece bu şirketin sorunlarımızın çözümünü sağlayacağına inanmıyoruz. Dernek tüzüğümüz taşımacılık yapılmasına uygun. Gerekirse dernek öncülüğünde araç alımı ya da kiralanması yöntemiyle sorunu aşacağız&[#]8221; dedi. Toplantıda söz alan maden işçileri de Devrek-Zonguldak ve işyerleri arasındaki taşımacılıkta ciddi sorunlar yaşandığını, mevcut taşımacılık şirketi dışında bir çözüm bulunması gerektiğini söylediler. Toplantıda konuşan Devrek Belediye Başkanı Mustafa Semerci, sorunun çözümü için belediye olarak üzerlerine düşeni yapacaklarını vurgulayarak, &[#]8220;Derneğin hazırladığı sözleşme maddeleri zaten yasal olarak uygulanması, yerine getirilmesi gereken hükümler. Taşımacılık yasal anlamda sıkı kurallara bağlanmış durumda. Servislerin güzergah dışına çıkması dahi mümkün değil. Alternatiflerin altyapısının iyi hazırlanması gerekiyor. Biz maden işçilerinin bu sorununun çözümü için çaba harcayacağız. Sizlerle birlikte bir çözüm bulacağız&[#]8221; diye konuştu.
GMİS Genel Mali Sekreteri Muharrem Sarıçam, paso denilen işçi servisleriyle 18 yıl işe gittiğini ifade ederek şöyle konuştu;
&[#]8220;Bu sorunu en iyi bilenlerden biriyim. Sizlerin sorununu da yakından takip ediyoruz. Sizin sorunlarının çözümü için arkamızda sizler olduğu sürece aşamayacağımız sorun da yok. Devrek Madencileri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği 60 kişiyle başladı. Bugün bu sayı 328&[#]8217;e ulaşmış durumda. Bir sorununuzun çözümü için burada birlik ve beraberliğinizi göstererek toplanmış olmanız Zonguldak için de Devrek için de bizler için de bir onur. Maden işçilerinin ulaşımında bir paso kültürü oluştu. Bu kültürü ne bozabiliriz ne de yok sayabiliriz. Sorunu doğru şekilde çözmemiz gerekiyor. Bunun için alternatifleri de değerlendirerek sağlıklı kararlar almalıyız. Birlikten güç doğar. Bu birliği, dernek çatısı altında daha da güçlendirmeliyiz. Alternatif üretebilmek için madenci arkadaşlarımız derneğe üye olmalı. Mevcut şirket taşımacılık şartlarını iyileştirmeli ve maden işçilerine güler yüz göstermelidir. Bunu yapmadığı sürece başka çözümler aranacaktır. Maden işçisine yakışır şartları oluşturmalıdır. Derneğimiz de yeni araç alımı ve kiralama yöntemiyle bu sorunun aşılabilmesi için farklı alternatifler üretmiş durumda. Bunun yasal ve ekonomik şartlarının değerlendirilmesi ve sürecin işletilmesi gerekiyor. Bu sorunun çözümü için destek vereceğimizden en küçük şüpheniz dahi olmasın.&[#]8221;
Maden işçilerinin toplantısında, dernek öncülüğünde yeni araç alımlarıyla ya da kiralanması da dahil mevcudun yanı sıra yeni alternatiflerin de üretilmesi için yasal ve ekonomik araştırma yapılması kararı alındı.
Öte yandan Zonguldak&[#]8217;ta meydana gelen en acı 3 ayrı işçi servisi kazasında 17 madenci ölmüş, 26 madenci yaralanmıştı. Kazalar, Asma, Kandilli ve Çaycuma&[#]8217;da meydana gelmişti.
Editör: Pusula Gazetesi