Gökçebey´de araştırmacı Sadi Uyar, eski adıyla &[#]8216;Tefen&[#]8217; olan Gökçebey ilçesinin yerel tarihini 1998 yılından beri araştırdığını ilçe ile ilgili Türkiye&[#]8217;nin bütün üniversitelerinden ve kütüphanelerinden Osmanlı Arşivi, Cumhuriyet Arşivi oluştururken her taraftan bilgi belge topladığını söyledi. Uyar, çok büyük bir arşive sahip olduğunu söylerken Gökçebey&[#]8217;in yerel tarihiyle ilgili bir kitap çıkaracağını ifade etti. Uyar Gökçebey&[#]8217;in üç bin yıllık tarihi olduğunu söyledi. Sadi Uyar sözlerine şöyle devam etti:
&[#]8220;Gökçebey tarihini 1998 tarihinden itibaren araştırıyorum. Amacım Gökçebey&[#]8217;le ilgili bir kitap çıkarmaktı. Bu kitabı çıkarmak için Türkiye&[#]8217;nin bütün üniversitelerinden bütün kütüphanelerden Osmanlı Arşivi, Cumhuriyet Arşivi her taraftan bilgi belge aldım. Gökçebey&[#]8217;in geçmişi çok eski. Buradaki eski yapılara bakarsanız üç bin yıllık bir geçmişi var, bu geçmişi ortaya çıkarmak için bir kitap hazırlığındayım. Çalışmalar arasında ilginç şeyler ortaya çıkıyor. Gökçebey eski adı &[#]8216;Tefen&[#]8217; olan yerin 1519 yılında bir kaza olduğu Tefen&[#]8217;in Perşembe&[#]8217;ye kadar uzandığını oraya kadar idari bakımdan bağlı olduğu Perşembe&[#]8217;nin de &[#]8216;Tefen&[#]8217;e&[#]8217; bağlı olduğunu kaynaklardan görüyoruz. Araştırmalarımda demiryolunu çok önemsiyorum. Demiryoluyla ilgili çok bilgi belge var bölgeye demiryolu 1927 yılında yapımına başlanmış. Ereğli Ankara hattı olarak başlanmış Filyos tarafından başlanan hat 1930 yılında Tefen&[#]8217;e kadar olan kısmı açılmış Atatürk döneminde Atatürk demiryoluna çok önem vermiş. Tefene 1930 yılındaki yatırımlar yapılsaydı, Gökçebey şu anda daha büyük ve gelişmiş bir yer olacaktı. Buraya yapılacak olan Demir Çelik Fabrikası Karabük&[#]8217;e yapılmış. En uygun yer olarak burası gösterilmiş, bu arada demiryolu hattı Filyos&[#]8217;a kadar yapılmış ama denize yakın olduğu için bu hattı daha içerden almak için 1934 yılında bir rapor hazırlatmışlar. Bu rapor şimdiki Zonguldak karayolu üzerinde &[#]8216;Zonguldak- Karaman- Tefen Hattı&[#]8217; diye bir demiryolu projesi hazırlatmışlar. Bu projede meyil fazla olduğundan hayata geçmemiş. Bölgenin sanayi yatırımları 1937 yılına kadar böyle devam etmiş. Bu dönemde raporlar hazırlanmış, Tefen için bu raporların çoğu hayata geçmemiş.&[#]8221;
Editör: Pusula Gazetesi