Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu (TAPDK), tartışmalara neden olan "Tütün Mamülleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki" yeni yönetmelikle ilgili bir açıklama yaptı. "Kır düğününde içki tüketimi", "Efes Pilsen gibi spor kulüplerinin durumu" gibi tartışmalı konulara soru - cevap şeklinde açıklık getiren TAPDK şunları kaydetti:
- Kır düğününde içki yasak mı?
Kır düğününün gerçekleştirildiği mekan, açık içki satış belgesini haiz bir işyeri adresi ise, buralarda açık alkollü içki satışı ya da sunumu yapılmasına engel bir husus yok. Öte yandan, düğün ve kutlama benzeri organizasyonlarda düğün veya kutlama sahibinin alkollü içecek temin etmesi halinde, sadece catering firması hizmet verebilir.
- Catering şirketleri veya alkollü içki satış belgesi sahipleri, Topkapı Sarayı bahçesinde, İstanbul Modern'deki bir davette içki servisi yapamaz mı?
Topkapı Sarayı, Kuruçeşme Arena gibi etkinlik mekanları ile film ya da oyun galalarında içki servisi yapmak isteyen alkollü içki satıcıları tarafından ya da catering şirketince düzenlenen organizasyon, açık içki belgesini haiz bir işyeri adresinde gerçekleştiriliyor ve alkollü içkiler belgeli bir satıcıdan temin ediliyorsa, bu yerin kapalı ya da açık bölümlerinde içki satışı ve sunumunun yapılmasına engel bulunmamaktadır.
- Deniz kenarında, plajda içki satışı veya sunumu yapılacak mı?
Deniz kenarlarında, kaldırım kenarlarında, plajda, havuz başlarında veya bahçelerinde faaliyette bulunması 'İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı' ya da 'ilgili mevzuatı gereğince yetkili makamlardan alınacak açık alkollü içki satışına ilişkin ruhsat veya izin belgesi' tarafından uygun görülen açık içki satış belgesini haiz işyerleri, bu yerlerde açık içki satışı veya sunumu yapılabilecek.
Burada yetkili makam durumunda olan belediye veya il özel idaresince verilen ve yetkili kolluk kuvvetlerinin görüşü alınarak düzenlenen izinler bulunduğunda kurumumuzca bu yerlere açık alkollü içki satış belgesi verilmektedir.
- Fuar, festival, şenlik gibi geçici etkinliklerde açık ya da perakende alkollü içki satışı ve sunumu yasaklandı mı?
Fuar, festival, şenlik gibi geçici etkinliklerde açık ya da perakende alkollü içki satışı ve sunumu, Kurum'dan izin yazı alınması koşuluyla mümkün.
- Alkollü içkilerin tezgah altına sokulması söz konusu mudur?
Yönetmeliğin hiçbir hükmü teşhiri engeller nitelikte değil. Yönetmelik tek bir teşhir alanında firmalar arası adaletsizliğe yol açmayacak şekilde teşhiri zorunlu kılmıştır.
- Bakkal ve bayi içkileri sergilemek için ayrı yer mi bulundurmak zorunda?
Evet, 23'üncü maddenin birinci fıkrası uyarınca alkollü içkiler sadece bu ürünlerin satışına tahsis edilmiş alanda bulunan satış ünitelerinde sergilenebileceği için satıcılar alkollü içkileri sadece bu yerde sergileyebilecek.
- Efes Pilsen Spor Kulübü gibi kulüpler kapatılacak mı?
Hayır, herhangi bir spor kulübünün kapatılması mümkün değil. Ancak Efes Pilsen markalı bira cinsi alkollü içkinin ve ambalajı üzerindeki logoların spor kulübü isminde aynen yer alması uygulaması kaldırılmış olup, anılan kulübün ismindeki Pilsen ifadesi kaldırılarak ve diğer çağrıştırıcı unsurları kullanmaksızın yeni isimle faaliyeti mümkündür.
- Perakende satış alanlarında 20 cl. ve altı içkilerin satışı neden yasak?
Fiyatlarının düşük olması ve kolay taşınabilir olması nedeniyle özellikle gençler için özendirici nitelik taşıyan 20 cl. ve altı içkiler kamu ve birey sağlığının korunması ilkesiyle havalimanı, liman, vergisiz satış mağazaları, münhasır alkollü içki satış yerleri ile sınırlandırıldı.
- Efes Pilsen Blues festivali gibi etkinlikler yapılabilecek mi?
Çocukları ve gençleri hedef alan ya da bu kişilerin ilgi alanlarına giren etkinlikler ile etkinliğin gerçekleştirildiği mekanlarda, alkollü içki markaları veya alkollü içki markalarını çağrıştıracak nitelikteki unsurlar kullanılamaz. Etkinliklerde satış ve sunum yapılamaz.
- Alkollü içkide reklam, promosyon ve sponsorluk yasaklanıyor mu?
Hayır, bu tür bir yasak yok. Ancak uluslarası uygulamalar esas alınarak kanun ve mevzuat düzenlendi.

ANAYASA BİZE GENÇLERİ ALKOLDEN KORUMA YETKİSİ VERİYOR
Ak Parti Sözcüsü ve Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Çelik, Anayasa'nın 58. maddesine dayanarak bir yönetmelik hazırlandığını belirterek, "Madde, gençlerin alkol bağımlılığından korunması hükmünü getirmektedir. Devlete bunu görev ve vazife olarak vermektedir. Bu yönetmelik bu çerçevede hazırlanmıştır" dedi.
Amacın bireyi ve kamuyu korumak olduğunu belirten Çelik, "Uç örneklerden hareket ederek kimse dananın altında buzağı aramasın. Eşiniz dostunuz size hediye olarak aldı, yılbaşı sepetine koydu, bunu kim denetleyecek?" dedi. Çelik, içki yasağı ile ilgili hükümete yönelik eleştirilere yanıt verirken, "28 Şubat döneminin bayat yöntem ve argümanları ile sanki hükümetimiz özel hayata müdahale ediyormuş, özel zevklere ve tercihlere sınırlama getiriyormuş gibi bir atmosfer oluşturulmaya çalışılıyor. Bu da doğru değil" dedi.

Avrupa şartına uyuldu
Alkol ile ilgili Avrupa şartının bu yönetmelik hazırlanırken göz önüne alındığını belirten Çelik, medeni, kalkınmış, çağdaş ve demokratik dünya, bu işi nasıl yapıyorsa, buna ne tür kısıtlamalar getirmişse Üst Kurul tarafından hazırlanan bu yönetmeliğin de bu esaslar, bu prensipler çerçevesinde belirlen-diğini vurgu-ladı.

Diğer ülkelerde uygulama nasıl?
Tütün mamüllerinin tanıtımı ve sponsorluk ilişkilerinin dünya ülkelerinin pek çoğunda yasak kabul edildiğini ve alkollü içkilerin reklam ve sponsorlukla olan ilişkisine yönelik dünyada çeşitli uygulamalar olduğunu açıklayan TAPDK, aralarında Hindistan, ABD, Kanada, Arjantin, Meksika, Belçika, Fransa, İsveç'in olduğu 28 ülkeden örnekler verdi. Bu uygulamalardan bazıları şöyle:
- Fransa: Gençleri hedef alan reklam uygulamarı konusunda katı yaptırım mekanizmaları var. Gençlere dair organizasyonlarda da sponsorluk yasağı bulunuyor.
- Finlandiya: Bira ve şarapta kısmi, yüksek alkollü içkilerde mutlak reklam yasağı var. Reklamda ve sponsorlukta gençlerin hedef alınmaması yönünde sınırlamalar var
- ABD: Spor yayınlarının tamamında alkollü içki reklamlarının yasaklanması için girişimler var.
- Danimarka: Gençlerin aşırı alkol tüketmeye başlandığı gözlemlenmiş ve son zamanlarda gençler korumaya alınmış.
- Belçika: Çocuklara yönelik etkinliklerde sponsorluk yasak. Gençleri hedef alan reklamların yapılmamasına özen gösterilmiştir.
- Kanada: Gençlerin katıldığı faaliyetlere sponsorlukta kısmi yasak var.
- MEKSİKA, BOLİVYA, PARAGUAY, ARJANTİN, EKVADOR VE KOLOMBİYA: Alkol endüstrisinin sportif faaliyetlere ve gençlerin katıldığı faaliyetlere sponsor olması konusunda kısmi kısıtlamalar var.
- HİNDİSTAN, ENDONEZYA: Spor faaliyetlerinde alkol endüstrisinin sponsorluğu ve promosyonu yasak.