Zonguldak İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı (BAKKA) arasında Eğitimde STEM Uygulamalarının Kullanımı ve Eğiticilerin Eğitimi Teknik Destek Projesi gerçekleştirildi. Zonguldak Merkez ve İlçelerdeki ortaöğretim kurumlarında görev yapan fizik, kimya, matematik, biyoloji ve fen bilgisi branşlarından olmak üzere toplam 25 öğretmenin katıldığı seminer, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Betül Timur ve Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Özdemir tarafından verildi. İl Milli Eğitim Şube Müdürü İlhan Sabit Memiş'in açılış konuşmasıyla başlayan beş günlük projenin ilk iki gününde Doç. Dr. Betül Timur teorik bilgi verdikten sonra eğitime katılan öğretmenlere uygulama yaptırdı. İlk gün STEM'in ne olduğu, bilim ve teknolojinin toplum ile ilişkisi, bütünleştirilmiş müfredat modeli, proje tabanlı öğrenme, yapılandırmacı öğrenme modelleri, interaktif öğrenme, öğrencileri teknoloji ile güçlendirme, sınıf içinde yaratıcılık, Sınıf içinde öğrenci katılımını artırma stratejileri, eleştirel düşünme becerilerini geliştirme, öğrenciler için yansıtma soruları hazırlama stratejileri, öğrenci merkezli sınıf ve ortam oluşturma yöntemleri konuları ele alındı. İkinci gün ise sınıflarda kullanılan teknoloji örnekleri, bilime yönelik proje tabanlı öğrenme, eğitim için teknoloji ve kaynak seçimi, özel eğitim için teknoloji ve kaynak seçimi, dijital vatandaşlık eğitimi ve teknolojinin doğru kullanımı, tüm okul seviyelerinde teknoloji kullanımı, bilimsel gözlem konu planı, sınıfta kullanılan teknolojinin geleceği üzerinde duruldu.

Projenin son üç gününde Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Özdemir, uygulama ağırlıklı bir eğitim verdi. Bu bağlamda araştırmaya dayalı bilim ortamı sağlama, sorgulamaya dayalı bilimsel araştırmaların tasarlanması ve gerçekleştirilmesi, mühendislik yazılımlarının kullanımı ve uygulamalar, 3D Tasarım Programları- Photoshop Kullanımı, 3D Tasarım Programları- 3D Max Kullanımı, 3D Tasarım Programları- Google Sketchup Kullanımı, Ardunio kullanımı ve robotik kodlama + Kod blokları ile Ardunio kullanımı, Ardunio kullanımı ve robotik kodlama + Scratch ile Ardunio kullanımı, Ardunio kullanımı ve robotik kodlama + Robotik kodlama (Makeblock, Mbot programlama), 3D Yazıcılar ve Kullanımı konularında öğretmenlerin aktif olarak katıldığı bir eğitim verildi. STEM Eğitimi projeye katılan öğretmenlere verilen sertifika töreniyle sona erdi. Törene İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Hasan Sarıhan, İl Şube Müdürleri İlhan Sabit Memiş, ve Yasin Türkoğlu katıldı. Törende konuşan İlhan Sabit Memiş, içinde bulunduğumuz yüzyılda eğitimin gitmiş olduğu yolda STEM'in önemli bir gelişme olduğunu, buna yönelik olarak verilen eğitimin ilimize önemli bir katkı sağlayacağını söyledi. Eğitimin verilmesine için katkı sağlayan BAKKA yönetimine ve bu eğitimi veren Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyelerine teşekkür etti.

Eğitimi veren Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Özdemir, projeye ilişkin olarak şunları ifade etti: "18-22 Aralık 2017 tarihlerinde BAKKA tarafından desteklenen ve Zonguldak İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen Eğitimde STEM Uygulamalarının Kullanımı ve Eğiticilerin Eğitimi" başlıklı proje kapsamında; STEM nedir?, STEM Eğitiminde Teknolojinin Rolü, STEM Sınıflarında Bilim Kavramının Öğretimi ve Mühendislik Yazılımlarının Kullanımı ve Uygulamalar konularında eğitimler gerçekleştirilmiştir. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Özdemir, tarafından Mühendislik Yazılımlarının kullanımı, kodlama, Arduino ile proje tasarımı, Robotik eğitimi ve STEM Eğitiminde Teknolojinin Rolü gibi konularda eğitimler verilmiştir. Günümüzün ve geleceğin eğitim teknolojilerinin anlatımının gerçekleştirildiği eğitimlerde katılımcı öğretmenlerimiz, Artırılmış ve Sanal Gerçeklik uygulama örneklerini denediler, Arduino setlerini kullanarak elektronik projeler geliştirdiler, Web 2.0 araçlarını kullandılar, Tinkercad ve SketchUp gibi 3D modleleme yazılımlarını kullanarak modeller geliştirip bu modellerin 3D yazıcı ile çıktılarını aldılar. STEM eğitiminin yine STEM yaklaşımı kullanılarak verildiği eğitimlerde Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç.Dr. Betül TİMUR, Bilimin ve bilimsel bilginin doğası konusu kapsamında; hırsız kim, tangram, tüpün içinde ne var?, ayak izleri, sihirli küpler gibi etkinlikler gerçekleştirdi. Bilim ve teknoloji ilişkisi etkinliği çerçevesinde "pipetten kule inşa edelim", araştırma sorgulama etkinliği kapsamında "bungie jumping", 5E etkinliği kapsamında "clemento ile tasarım ve ders planı oluşturma" gibi etkinlikler gerçekleştirmiştir. STEM etkinlikleri; mancınık yapalım, ressam robot ve marshmallow challenge gibi etkinliklerle devem etmiştir"

ÖĞRETMENLER EĞİTİMDEN MEMNUN

Zonguldak Fen Lisesi Fizik Öğretmeni Uğur Ünlü, "Eğitimdeki il iki gün uygulamalı tekniklerin çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Bu uygulamaları öğretmenlerin kendilerinin yapması bir anlamda kendilerini öğrenci hissetmelerine sebep oldu. Bu etkinlikleri yaparken yaparak-yaşayarak öğrenmenin getirdiği takım halinde çalışma sabır, paylaşım, rekabet gibi davranışları eğitim-öğretim ortamına doğrudan yansımasını öğretmenler bizzat deneyim ettiler. Eğitimin son üç gününde ise daha çok teknoloji ile bağlantılı nasıl kullanılabileceğine dair uygulamalar yapıldı. Burada özellikle gelişen dünyada kodlama, robotik sistemler, arttırılabilir gerçeklik gibi uygulamaların eğitim-öğretim ortamında nasıl faydalı kullanılabileceğine dair fikirler sunuldu. Bunların doğrudan uygulamasının öğretmenler tarafından yapılması bu alanda gelişim kaydetmek için gerçekten daha çok araştırıp eğitim sonrasında bunun nasıl uygulanabileceğine dair ciddi çalışma etkinliklerinin öğretmen tarafından yapılması gerekmektedir. Öğretmenlerin aslında teknolojiye açık oldukları fakat gelişen teknolojinin bu tarz eğitimlerle öğretmenlere sunulmasına ihtiyaç olduğu görüldü." Kilimli Atatürk Anadolu Lisesi Biyoloji Öğretmeni Cemre Gökçe ise; "Günümüzün gelişen ve değişen dünyasına ayak uydurabilmek ve gelişimin en önemli ayağı olan eğitimi dünya standartlarına eriştirebilmek için bu tarz eğitim programlarının zaruri olduğunu düşünüyorum. Buradaki kazanımlarımızı diğer meslektaşlarımız ve öğrencilerimizle paylaşarak bir farklılık ve farkındalık yaratabiliriz. BAKKA ve MEM'in bu işbirliğinin faydalı olduğunu ve daha gelişmiş seminerle devam etmesini bekliyoruz" dedi.

Editör: Pusula Gazetesi