Zonguldak eski rıhtımın ve yeni limanın tarihi, geçmiş yazılarda fotoğraf ve belgelerle ayrıntılı bir şekilde kaleme alınmıştı. Yeni liman inşaatından önce yaşanan deniz felaketleri ve fırtınalarını da kaleme alınmıştı. Konu başlıklarıyla hatırlatmak gerekirse, eski liman tarihini Kömürün Limanı, yeni liman tarihini Bağlama limanımız:Zonguldak ve Fırtınalı günler isimli eski makaleleri inceleyebilirsiniz
YENİ LİMAN VE HOLLANDA ŞİRKETİ
Bu nedenle, taşıma kapasitesi üretim artışının önünde engeldi. Bu engelin çözümü için limanın ve tesislerin genişletilmesi gerekiyordu.
ve seri yükleme tesisleri, Zonguldak ve Çatalağzı lavuarları ile bu tesislerin demiryolu bağlantıları yapılacaktı..
Uzun çalışmalar sonucu, Konınkılıjke Nederlandsche Maatschappıj Voor Havenwerken N.V (Hollanda Kraliyet Liman İnşaat Şirketi) koşulları en uygun teklif olarak kabul edildi. 11.03.1949 tarihinde başlayan ihale görüşmeleri sonucunda, 24.06.1949 tarihinde mevcut limanın genişletilmesi demiryolu bağlantısı ve kömür yükleme tesisleri yapımı mukavelesi imzalandı.
Aynı yıl Hollanda şirketi Zonguldak liman inşaatı için gerekli malzeme ve insan gücü ekipmanını kurarak inşaata başladı
MÜDÜR MENNO VENEEKLAS
Hollanda şirketinin Zonguldak liman inşaatından sorumlu
müdürü Menno Veneeklas. Liman inşaatında çalışan Hollandalı personelin muhasebe işlerini de yürütüyor. Kendisine tahsis edilen Fener semtinde ailesiyle birlikte lojmanda oturuyor. Liman inşaatı sürecini fotoğraflarla belgelemiş birisi... Marina isminde kız çocukları var. Menno, karısı ve Kızı Marina, Zonguldaktaki işleri sona erince, kızları 8 yaşındayken Hollandaya geri dönmüşler. Kızları Marina, çocukluğunu geçirdiği Zonguldakı tekrar görmek için 2005 yılında ikinci kez Zonguldaka gelmiş
şartı babası Mennonun adı anılmasını istedi. Biz de şimdi onu anıyoruz. Menno bu fotoğraflardan dört suret bastırmış. Birincisi Amerikaya gönderilmiş.
Diğeri Hollandaya. Üçüncüsü o zamanın TTKsına. Dördüncü de kendisine. Amerika ve Hollandayı geçelim. TTKdakiler meçhuller arasında, belki de Sekalık.
Sonuncusu Mennodaki fotoğraflardan kalan bu fotoğraf, fırtınadan sonra kullanılan vinç ve ekipmanın hasar gördüğü fotoğraf
HOLLANDALI GEMİCİLER
Hollandalı gemiciler, Gemileriniz batıyor diye haber gelince inanmadılar.
Orta parmaklarını göstererek dalga geçtiler. Ne zaman ki, bunları meyhanelerden toplayanlarla mendireğin oraya gittiler. Koskoca okyanusları geçen, liman inşaatında çalışacak olan gemilerinin suya batmış olduğunu, şaşkınlıkla gördüler.
olduğunu göstermişti.
Hayrettin Gerçekin kişisel albümünden oluşan liman inşaatı fotoğraflarını oğlu Sinan Gerçek bize yolladı. Hollandalı ve Türk mühendislerinin inşaat sahasındaki çalışmalarına ait fotoğrafları görüyorsunuz
mendirekleri sık-sık fırtına yaşanan Karadenizin azgın dalgalarına karşı iyi bir korunak oldu. Geçmişte yaşanılan liman içi deniz felaketleri bitti, ancak 959 yılında yaşanan liman ağzındaki ilk deniz kazası klavuz kaptanlara da iyi bir ders oldu. Fırtınalı havalarda limana giriş yapan gemiler, liman ağzına
yaklaştığında, geminin burnu kuzey mendireğinin kestiği akıntı alanına çekiliyor, kıç tarafı ise aynı akıntıdan dolayı geminin yalpalamasına sebep oluyordu Dümen hakimiyetini kaybeden gemi sürüklenip karaya oturabiliyordu.
gün Şubat 1959da kömür almak için geldiği Zonguldak limanına giriş yaparken sürüklenmiş ve güney mendireğinin olduğu (Şimdiki Karakum) alana çarparak 19 derecelik bir açıyla karaya oturmuştu. Omurgasından ağır hasar alan geminin yüzdürülmesinden ümit kesilmiş ve parçalanarak sökülmüştü.
batığından alınan dersle klavuz eşliğinde dikkatle manevra yaptırılarak limana girmektedir.
gemisi, Asma römorkörü, Kozlu , römorkörü ve Zonguldak palamar teknelerinin yerine yenileri alınarak, Eski vasıtalar kapalı zarf usulü ile satılmak üzere. Ankarada T.K.İ. (Türkiye Kömür İşletmeleri) Kurumu Genel Müdürlüğün, İstanbulda T.K.İ. Kurumu, İstanbul Satın alma Müdürlüğünden;
Zonguldaktaki işletmemiz E.K.İ (Ereğli Kömürleri İşletmesi) Ticaret Materyal Müdürlüğünde 9 Ağustos 1966 tarihinde ihale ile satılmıştır Satılan liman içi hizmet vasıtalarının yerine alınan yeni ekipmanlar daha düne kadar Zonguldakın
ekonomisine katkıda bulunmak için canla başla hizmet vermişlerdir
YENİ LİMANDA, YENİ VASITALAR
TARAK GEMİSİ
2005 yılına kadar, her Zonguldaklının sahilde banka oturup
manevralarını ve çalışmasını saatlerce izleyip doyamadığı, liman ailesinden biri olan kovalı dip tarama ve temizleme Tarak Gemisi vardı. Liman artıklarını açık denize taşıyıp boşaltan iki adette atık gemisi vardı. Murat Turgut ve Sefer Garip ismindeki bu gemiler (İsimler eski gemi kaptanlarının
isimleridir. Limana hizmet vermiş bütün kaptanlarımızı saygıyla anıyoruz) Tarakın manevralarını sağladıkları gibi
dönüşümlü olarak taraktan yükledikleri atıkları açık denize taşıyıp altında bulunan kapaklarını caka ederek boşaltıp geri gelirlerdi
1959 yılında Rusyadan 604 bin dolara alınan Tarak Gemisi
saatte250 metreküpatığı, 10 metre derinlikten kovalarla tarayabilme özelliğine sahipti. Karaya halatlarla sabitlenerek çalışan Tarak, yine karada özel yapılmış elektrik panosundan alınan elektrik enerjisiyle çalışırdı. Karaya bağlı halatlar tehlike
arzediyor, Yaklaşmayınız uyarı levhasına rağmen kopan çelik halat sebebiyle iş kazalarına sebep olurdu.
1959 yılında liman hizmeti için alınan Tarak Gemisi, 2005
yılında kilo işi hesaplanarak eski rıhtımda parçalanarak hurdacıya satıldı
ve önünde liman atölyesi bulunuyordu. Atölye yıkıldı ancak bina çok şükür yerinde. Zaten bu alan Zonguldak tarihinin kent hafızası adına en eski alanı
Tarihi kömür yükleme iskelesi ve liman hizmetlerinin bir asırdan fazla kullanıldığı bölge. Liman vasıtalarının da barınağı burası. Çocukluğumdan günümüze kadar en çok ziyaret ettiğim yer, sanırım bütün Zonguldaklılar gibi
Yıldız, Meltem, Armutlu, Ereğli veÇaydamar römorkör gemileri
İskele babalarına bağlı baba gibi gemiler. Yaşları çoğu Zonguldaklıyla yaşıt
Aslında yaşıttı demek gerekiyor çünkü onlarda mazideki yerini aldı. Gözler arasa da artık yoklar!!!
boyunda7.5 metregenişliğinde ve tek motorlu vasıtaydı, bir kaptan, bir makinist, bir makinist yardımcısı yağcı ve 2 halat sorumlusu gemici olmak üzere toplam 5 kişilik mürettebatla 24 saat liman hizmeti vermekteydi.
Türkiyenin en yaşlı römorkörü olma özelliği taşıyan Armutlu Ekim 2016ya kadar Baş klavuz olarak limanımızın maskotuydu
yılında gündeme gelmiş olsa bile proje başlamadan rafa kaldırıldı Zonguldak Ereğli arası 60kmlik sahilden oluşuyor.
60km den kısa mesafeli denizlerde Tren feri kullanımı yüksek maliyet sebebiyle tercih edilmiyor. Bu mesafe denizyolu yerine demiryolu ile bağlanmış olsaydı sadece hammadde ve yük taşıması yanında, batıya açılan kapı olması sebebiyle yolcu taşımacılığı içinde bir çözüm olabilirdi
yılında inşa edildi 2007 - 2011 yılları arasında Zonguldak-Ereğli hattında hizmet verdi, Bu hat iptal edildikten sonra ve halen Derince -Tekirdağ arasında Tren-Feri gemisi olarak çalışıyor