Vatan Gazetesi&[#]8217;nin dünkü sayısında önemli bir haber vardı.
İTÜ Meteoroloji Mühendisi Prof. Dr. Orhan Şen, Zonguldak için sel uyarısı yapmış.
Vatan Zonguldak&[#]8217;a haber vermiş.
Gazete diyor ki:
&[#]8220;Şen&[#]8217;in uyarılarını Zonguldak Belediyesi&[#]8217;ne ilettik.&[#]8221;
Ve devam ediyor:
&[#]8220;Ancak Teknik Başkan Yardımcısı Nilgün Sarbay, Zonguldak&[#]8217;ta sel ve heyelan riskinin çok az olduğunu söyledi.&[#]8221;
Normaldir.
Asıl ilginci ise Nilgün Hanım şu sözleri:
&[#]8220;Meteorolojiden sel meydana getirecek bir yağış uyarısı gelmedi ancak Salı gününden sonra şiddetli yağış olacağını söylediler. Böyle bir durumda Valilik kriz merkezi oluşturuyor. Ama biz belediye olarak aşırı yağış ve sel felaketine karşı dere yataklarını açık tutuyoruz. Caddelerdeki mangalların tıkanmamasına ve temiz tutmaya özen gösteriyoruz.&[#]8221;
Yetmiyor devam ediyor;
&[#]8220;Halkımız gün içinde her saat başı anonslarla uyarılıyor. Muhtarlarımızı da bir araya toplayarak olası bir doğal afete ilişkin bilgiler veriyoruz. Afet yönetim ve belediyenin sivil savunma ekipleri de hazırda bekletiliyor. 1983&[#]8217;te maden ocaklarında kullanılan malzemeler dere yataklarını kapatmıştı. Bu tarihten sonra Zonguldak&[#]8217;ta sel ya da heyelan olmadı. Zonguldak&[#]8217;ta Rize Gündoğdu&[#]8217;daki gibi dere kenarlarına inşa edilmiş yapılar yok denecek kadar çok az. Heyelan riski tepe noktalarında daha fazla. Şehir içinde heyelan ya da sel meydana gelmesinin ihtimali çok az.&[#]8221;
Nilgün Hanım Zonguldak Merkez´de yaşıyor.
Muhtemel o ki Nilgün Hanım&[#]8217;ı arayan arkadaşımız da Nilgün Hanım&[#]8217;ın Zonguldak ve çevresine hakim olduğunu düşünüyor.
Ben Urfa&[#]8217;da yaşayan bir vatandaş olsam ve bu haberi okusam aynen şöyle derdim:
&[#]8220;Vayyy be. Zonguldak olayı çözmüş. Tabii orada sel olmaz.&[#]8221;
Nilgün Hanım olaya hakim.
Zaten Zonguldak büyük kent.
Sorunlarını çözmesi çok normal.
&[#]8220;Urfa nire, Zonguldak nire&[#]8221;
Başka bir memlekette yaşayan bir vatandaş olsam aynı şeyi düşünürdüm.
Oysa şu Acılık Deresi´ndeki kum yığınlarını, pislikleri temizlettirmek için günlerce yazdığımız haberler ve yorumlar geliyor gözümün önüne.
Daha iki yıl önce Gazipaşa ve Toptancılar Sokak üzerindeki dükkanları nasıl su basmıştı?
Geçtiğimiz yıl terminal iki defa sular altında kalmadı mı?
Kadırga&[#]8217;da mobilyacıları su basmadı mı?
Ereğli&[#]8217;de. Gökçebey&[#]8217;de. Çaycuma&[#]8217;da büyük hasarlar yaratan sel felaketleri olmadı mı?
Şiddetli yağmur gelmedi daha.
Hele bir gelsin, bakın neler oluyor.
Tüm akarların, mazgal bağlantılarının kentin ortasından geçen dereye bağlı olduğunu unutmamak lazım.
Dere yükseldiğinde akarlar gitmez oluyor.
Kaldı ki pek çok mazgal tıkalı.
Yağmur başlayınca garip temizlik işçileri ellerinde çengellerle mazgalların başına gidiyor.
Onlar da ana cadde üzerinde olanlar.
Referandum tartışmalarının gündemde olduğu bu günde bu konu kimseyi pek ilgilendirmeyebilir.
Ama birileri ilgilense ve sorun yokmuş gibi davranmaktan vazgeçse iyi olur.
Nilgin Hanım&[#]8217;a yeri gelmişken su soruyu sormak farz oldu.
Kadırga Caddesi bu kentin ana caddelerinden biri.
Yukarısından tam 6 gündür akan lağım suları rampadan aşağı iniyor.
Afadersiniz ama ortalık bok kokuyor.
Vatandaş basıyor geçiyor, arabalar mikropları başka yerlere taşıyor.
Koskoca bir cadde günlerdir böyle.
O caddeden kimler kimler geçiyor.
Bir Allah&[#]8217;ın kulu da desin ki; &[#]8220;Yahu arkadaş burası dün de böyleydi. Nedir bu olay bir araştırın bakalım.&[#]8221;
Belediye Başkanı İsmail Eşref tatilde olduğu için mi burası yapılmıyor?
Vekillik Adil Bahadır da.
Belki bu yazıyı okuyunca ilgilenir.
Ölüm nedenleri laçkalık
Belki bir ilk oldu.
Zonguldak&[#]8217;ta Türkiye Taşkömürü Kurumu bünyesi içinde meydana gelen facia sonrasında kurum yöneticileri tutuklandı.
Sonra serbest kaldılar.
Bundan sonraki süreç yargıda.
Buradan yola çıkarak Kozlu&[#]8217;da 263 maden işçisinin yaşamını yitirdiği grizu faciasının sorumluları neredeydi şeklinde bir sormak gerekebilir.
O sorunun yanıtını belki de hiç bulamayacağız.
Ama Karadon&[#]8217;daki facianın sorumluları kesinlikle cezalandırılmalı.
Yoksa toplum vicdanında bazı şeyler eksik kalır.
Bilirkişi raporuna bakınca bizim aylar öncesinden yazdıklarımızın bir bir çıktığını gördük.
Bir galeriden çıkan metan gazının diğer galeriye dolmasının facianın temelini oluşturduğunu o günlerde yazdık.
Rapor bizi yanıltmadı.
Ancak Pusula&[#]8217;nın aylar öncesinden ortaya koyduğu bu verileri görmezden gelmek isteyen kurum yöneticilerinin şimdi ne yanıt vereceğini merak ediyorum.
TTK Genel Müdürü Rıfat Dağdelen, bu uygulamayı başlatan isimdi.
Bu dava ve soruşturma kapsamında kendisinin de ifade vermesi gerekir diye düşünüyorum.