Zonguldak, Bartın ve Karabük illerini kapsayan “Zonguldak Havaalanı Talep Araştırması”nın sonuçları kamuoyu ile paylaşıldı. Yapılan araştırmaya göre, bölge halkının yarısı uçmak istiyor. Araştırmanın sonucunu değerlendiren Vali Ali Kaban, “İfade edildiği üzere ciddi bir talep var. Muhtelif hususlarda çok ciddi araştırmalar var. Yol bağlantıları çok hızlı şekilde gidiyor. 2 yıl içerisinde büyük oranda bu süreç tamamlanacaktır” diye konuştu.

Uçağa en büyük binme arzusunun Zonguldak’ta olduğunun altını çizen Akdan Danışmanlık Şirketi yetkilisi Neriman Arıak, “Hemen hemen her bölgede yüzde 50 oranında uçağa binen ve binmeyen durumunu görüyoruz. Uçağa binmeme nedenini; havaalanı olmaması, ulaşım ve bilet fiyatları olarak görüyoruz. Bölge milletvekilleri ve bürokratlarla görüşülmesi ve lobi faaliyetlerin oluşturulması gerekiyor. Havaalanı şirketleriyle resmi bir görüşme gerekiyor” dedi.

Zonguldak Valiliği ve Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı (BAKKA) önderliğinde gerçekleştirilen, Zonguldak, Bartın ve Karabük illerini kapsayan “Zonguldak Havaalanı Talep Araştırması”nda sona gelindi. Yapılan araştırmada halkın yüzde 50’sinin havayolunu önemsediği ve uçmak istediği belirtildi. Bu talep karşısında, Türk Hava Yolları başta olmak üzere, özel hava şirketlerine başvuru yapılması gerektiği ön plana çıktı.

Dün Emirgan Otel’de düzenlenen programa; Zonguldak Valisi Ali Kaban, Belediye Başkanı Muharrem Akdemir, bazı ilçe Belediye Başkanları, İl Genel Meclisi Başkanı Vacit Durdubaş, İlçe Kaymakamları, daire müdürleri, MÜSİAD Zonguldak Şubesi Başkanvekili Aytekin Celal Kazancı, daire müdürleri ve yetkililer katıldı.

BAKKA Genel Sekreteri İbrahim Kuzu’nun açılış konuşmasını yaptığı programda, Akdan Danışmanlık Şirketi Temsilcisi Nilüfer Arıak, araştırmanın sonuçlarını açıkladı.

KABAN: “VALİLİK OLARAK ÜZERİMİZE DÜŞENİ YAPIP GEREKLİ KOORDİNASYONU SAĞLAYACAĞIZ”

Programda konuşan Zonguldak Valisi Ali Kaban, havacılık sektörüne Zonguldak, Bartın ve Karabük'te yoğun bir talebin ortaya çıktığını belirterek, "Araştırmadaki amacımız, havaalanından bir umut çıkmasaydı, burada emin olun, umutsuz bir sonuç ortaya çıkmış olsaydı, onu da ifade ederdik. Demek ki, havaalanımızda bir ümit var. Bazı konularda insanlar spekülasyon yapmada cesaret gösteriyor. Halbuki bu cehaletten geliyor. Geldiğimde havaalanı konusunda ‘şu kadar sıkıntı var, bu kadar şöyle olmuş’ gibi birçok iddia vardı. Ben o zaman yönetim kurulu başkanı olduğum için orada yönetim kurulunu topladığımda arkadaşlara, 'Birçok iddia var. Yeni başladığım için yorum yapacak değilim. Bunu araştıracağım. İddia edilen gibi şeyler varsa bu işte yokum. Özel idareyi de çekerim' dedim, hızlı şekilde inceleme araştırma başlattık. Bilgi eksikliğinden kaynaklanan sebeplerle spekülasyonlara varan ifadelerin yerinin olmadığı ve görevlendirdiğimiz arkadaşlarımızın çalışmaları göstermiş oldu. Biz de havaalanındaki varlığı devam ettirdik. Bir kısım çıkmazlarımız var. Bunlar gönül isterdi ki olmasın ama realite olarak bunlar da var” açıklamasında bulundu.

Havaalanının pistinin ve karşısında bulunan dağın tıraşlanması noktasında yapılan araştırmalara değinen Kaban, “Talep araştırması yaptırırken, tıraşlama meselesiyle alakalı da Bülent Ecevit Üniversitesi ile çalışma yaptık. Geometrik Mühendisliği ile çalışma yaptık. Maniaların ne kadarının ortadan kaldırılması gerektiği hususunda çalışma yaptılar. Havaalanı Müdüründen de çok istifade ettiler. Bu maniaların biran önce kaldırılması taleplerine rağmen bilimsel çalışmaların sonucu olumsuzdur. Maniaların kaldırılma ihtimali hemen hemen olumsuzdur. Bu güne kadarki tıraşlama faaliyeti 400 bin metreküptür. Bundan yaklaşık 8 ay önceki maddi değerlerle karşılığı 1 milyar TL’ye karşılık maliyettir. Bölgede doğalgaz boru hattı vardır ve bu nedenle de imkansız bir durum söz konusudur. Bu tabi çok büyük uçaklar için geçersizdir. Daha orta boy ve küçük şirketlerin uçuşu ayrı bir boyuttur. Bu tarz yapıların uçuşunun mümkün olup olmayacağı ile ilgili çalışma yapılmıştır. ‘Bu tarz yapıların uçuşu için talebimiz var mı?’ araştırmasıdır. Sonuç toplantısında ifade edildiği üzere ciddi bir talep vardır. Muhtelif hususlarda çok ciddi araştırmalar vardır. Yol bağlantıları çok hızlı şekilde gitmektedir. 2 yıl içerisinde büyük oranda bu süreç tamamlanacaktır. Daha uzun bir piste ihtiyaç vardır. Manialara rağmen sistemler söz konusudur. Sisli havalara rağmen uçulabilecek olan sistemlerin kurulmasıdır. Bu anlamda biz talep araştırmasındaki verilerin ortaya konulan eylem planını önemsiyoruz. Bu plan doğrultusunda ocak ayından itibaren valilik olarak üzerimize düşeni yapıp gerekli koordinasyonu sağlayarak ilimizin dinamikleri olan siyasi noktadaki dinamikler, yerel yönetimler, gönüllü kuruluşlardaki dinamiklerle ortak hareket ederek eylem planını hayata geçirmenin yolunu hızla arayacağız” ifadelerini kullandı.

ARIAK: “BÜTÜN ŞEHİRLERDE UÇMA İSTEĞİ MEVCUT”

Yapılan araştırma ile ilgili önemli açıklamalarda bulunan ve bölgenin uçmak istediğine dikkat çeken Akdan Danışmanlık Şirketi Temsilcisi Nilüfer Arıak, “Önce teknik alt yapı incelendi. Hem sahada, hem de ilgili sorumlu kişilerle görüşüldü. Daha sonra 2 bin 400 kişi üzerinde 3 ili kapsamak üzere saha çalışmaları yapıldı. Sonucunda bir eylem planı ortaya konuldu. Bölgemiz, TR81 Bölgesi’dir. Dağın tıraşlanması söz konusu… Uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi söz konusudur. Anketler birebir ve yüz yüze yapılmıştır. Hemen hemen her bölgede yüzde 50 oranında uçağa binen ve binmeyen durumunu görüyoruz. Uçağa binmeme nedenini havaalanı olmaması, ulaşım ve bilet fiyatlarını görüyoruz. Kullanma tercihlerinde bütün çalışanlar üzerinde yaptığımız çalışmalarda en büyük uçağa binme arzusu Zonguldak'tadır. İstanbul'un uçağa binmek için en çok arzu edilen varış noktası olarak görüyoruz. Antalya ce Ankara arzu edilen iller arasında geliyor. Bütün şehirlerde uçma isteği mevcut. Eylem planına baktığınızda bu planı uygulayacak danışmanların görevi planın uygulanmasıdır. Bir heyet kurulmasını önerdik” dedi.

“BÖLGE HALKININ TALEBİNE GÖRE UÇUŞ SAYISININ ARTTIRILMASI GEREKİYOR”

Havaalanının alt yapı eksikliklerinin süratle iyileştirilmesi gerekiyor. Bölge halkının talebine göre uçuş sayısının arttırılması gerekiyor. İç hatlar için herhangi bir şey söz konusu değil. Uygun bir fiyatlandırma ile en çok talep gören Anadolujet ve Türk Hava Yolları gözüküyor. Tüm alanlardaki uçuşları inceledik. Zonguldak’a benzeyen üç alan var. Sinop ve Kastamonu var. THY, doğrudan İstanbul'dan uçuyor Kastamonu'ya... Anadolu Jet ya Sabiha Gökçen ya da Ankara'yı kullanıyor. Anadolu Jet olumlu baktı. Sabiha Gökçen aktarmalı Zonguldak-Antalya'nın başlangıçta mümkün olabileceğini söyledi. Bunun için de resmi talep yazısının gitmesi bekleniyor. Onların yaklaşık 6 ay pistin durumu ne olursa olsun kendi güvenlik çalışmalarını yapmaları gerekiyor. Biz danışman şirketi olarak durumu anlattık. Çalışmanın sonuçlanmasını güvenlik sebebiyle 6 ay ile 1 yıl arasında sürebileceğini ifade ettiler” şeklinde konuştu.

“HAVAALANI ŞİRKETLERİYLE RESMİ BİR GÖRÜŞME GEREKİYOR”

Eylem planına yönelik koordinasyon kurulu toplantısının yapılması görev dağılımının olması gerektiğine dikkat çeken Arıak, şöyle konuştu:

“Bir proje ekibinin oluşturulması gerekiyor. Havaalanı alt yapısının iyileştirilmesi için yatırım planının ortaya çıkarılması lazım. Havaalanındaki mevcut itfaiye binasının yıkılıp başka yere yapılması gerekiyor. Pist sonu emniyet alanının yapılması gerekiyor. Havaalanını çevreleyen bazı tepelerin biraz daha tıraşlanması gerekiyor. Seyri sefer tedariki ve uygulanması lazım... Havaalanına bağlı karayolunun iyileştirilmesi gerekiyor. Yatırımlar tamamlandıktan sonra bölge halkının talibine göre uçuş artırmak gerekiyor. Bir halkla ilişkiler lobi çalışmasının yürütülmesine ihtiyaç var. Zonguldak havaalanına olan talebe ilişkin imza kampanyasını önemsiyoruz. Havaalanına olan talebe ilişkin kamuoyunda farkındalık oluşturulması için kampanyaların düzenlenmesini önemsiyoruz. Bölge milletvekilleri ve bürokratlarla görüşülmesi ve lobi faaliyetlerin oluşturulması gerekiyor. Havaalanı Şirketleriyle resmi bir görüşme gerekiyor. Yerel ve ulusal düzeyde tanıtım faaliyetleri düzenlenmelidir. Zonguldak Valiliği merkez olmak üzere yerel yönetimler, kalkınma ajansları, medya, üniversiteler ve STK’ların tamamını ön gördük.”

Programın sonunda Vali Ali Kaban ve Belediye Başkanı Muharrem Akdemir, Akdan Danışmanlık Şirketi’nin temsilcilerine teşekkür belgesi takdim etti.




Editör: Pusula Gazetesi