-ÖZEL İÇERİK-

TMMOB Makine Mühendisleri Odası Zonguldak Şube Başkanı Birhan Şahin, kent için tehlike arz eden Fevkani Köprü için belediye başkan adaylarına önerilerde bulundu.

Fevkani Köprü'nün yapılan incelemeler ve raporlar sonucunda köprünün risk taşıdığını belirten Şahin "Köprünün yıkılması yerel yönetime maliyet yükü getirmeyecek olup, Acılık'ta sosyete pazarı olarak kullanılan alanda çok katlı iş merkezi inşa edilerek köprüaltı esnafının bu merkeze taşınması gibi seçenekler yaratılmalı" dedi.

Şahin, Pusula'ya yaptığı açıklamada şunları söyledi;

Kentte mevcut bina, tesis ve yapılardan kamu sağlığı ve kentte yaşayan insanların can güvenliği açısından olası tehlike arz edecek olanların belirlenmesi ve bunlara dönük acil önlemlerin alınması yaşamsal öneme sahiptir. Yaşanan deneyimler göstermiştir ki hiçbir yapı sonsuz ömre sahip değildir.

Köprünün kent merkezinde olması, mevcut konstrüksiyonun günümüz şartlarına göre risk taşıması, üzerinde aynı anda bir çok araç ve yaya trafiğinin bulunması ve altının dükkan olarak kullanılması olumsuz bir durumda kötü sonuçlar doğurabilecektir.

Genel yapı itibariyle asıl taşıyıcı görevi gören konstrüksiyonu çelikten imal edilmiş olan köprünün birleştirmeleri genelde perçinle yapılmıştır. Uzunluk itibariyle köprünün toplam boyu 550 metre civarındadır. Köprünün tasarlandığı yıla göre, trafik yükünde ve araç tonajlarında önemli artışlar olmuştur. Trafik yoğunluğu sırasında oluşan titreşimler malzemenin yorulmasında önemli bir etkendir. Tasarım esnasında öngörülemeyen bu ve benzeri değişen sınır şartları köprüyü daha da fazla zorlamıştır. Çelik yapıların yangına dayanıksız olduğu bilinmelidir. Tasarlanan köprünün altı boş olarak düşünüldüğü göz önüne alındığında, tasarımı yapılırken yangın tehlikesinin düşünülmediği açıktır. Bu nedenle köprüde yangına karşı koruma önlemi alınmamıştır. Zaman zaman köprü üstüne araç park edilmesinin yasaklanması, tonaj sınırlaması getirilmesi gibi geçici önlemler düşünülmesine rağmen bunların bile sürekliliği sağlanamamış, köprüye gerekli ciddi bakım ve onarım yapılmamıştır.

Hazırlanan rapor ve yapılan incelemelerin ortak sonucu olarak; "mevcut köprü konstrüksiyonunun günümüz şartlarına göre risk taşıdığı, gerekli bakım ve iyileştirmenin yapılması veya köprünün yenilenmesinin uygun olacağı" önerilmektedir.

Köprü ile ilgili yapılacak yenileme-sağlamlaştırma işleminin maliyeti, mevcut konstrüksiyonun günümüz şartlarına göre uygunluğu, dere üzerinde araç geçişlerinin sağlanabileceği üstü kapalı alanların bulunması, şehrin ulaşımının yeniden değerlendirilmesi gibi etmenler göz önüne alındığında köprünün yıkılmasının daha uygun olacağı açıktır. Köprünün yıkılması yerel yönetime maliyet yükü getirmeyecek olup, çelik hurda malzemesi karşılığı ihaleye çıkıldığında ayrıca gelir yaratacağı da değerlendirilmelidir.

Bilindiği üzere köprünün altında 100'e yakın esnaf bulunmaktadır. Mevcut kullanıcıların hakları korunarak, gerçekleşecek dönüşüm sonucunda onların çalışma yaşamlarını sürdürebilmesini olanaklı kılacak, gelir yaratıcı örneğin

Acılık'ta sosyete pazarı olarak kullanılan alanda çok katlı iş merkezi inşa edilerek köprüaltı esnafının bu merkeze taşınması gibi seçenekler yaratılmalıdır.

-Gazipaşa Caddesinin bir bölümü, belirli zaman aralıklarında araç trafiğine kapatılmalı, kent içi ulaşım, Fevkani Köprüsü' nün kaldırılmasından sonra oluşacak alanda, Acılık Deresinin her iki yanından gidiş-geliş olarak düzenlenmelidir.

Editör: Pusula Gazetesi