Yayla Ortaokulu'nun yıkılmaya başlaması kamuoyunda ciddi rahatsızlık yarattı.
Yayla Ortaokulu mezunları, Zonguldak'ta sanat ve tarih alanında çalışma yapan isimler ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri, Yayla Ortaokulu önünde toplanarak basın açıklaması yaptılar.
Okul önünde yapılan açıklamada eski Kent Konseyi Başkanı Mustafa Bilge, Mimar Derya Aydan ve Zonguldak Tarihçisi Ekrem Murat Zaman, duygusal konuşmalar yaptılar.
Mimar Derya Aydan, müteahhit firma yetkilisinin "Buraya yine okul yapılacak" sözlerine "O zaman Anıtkabir'i de yıkalım, Deniz Feneri'ni de yıkalım yerine yenisini yapalım. Maalesef aynısı olmuyor" diye karşılık verdi.
Mimarlar Odası Yönetim Kurulu Üyesi Derya Aydan, konuşmasında şu ifadelere yer verdi:
"Ben mimarım. Bu okulda okumadım, içine bir gün bile girmedim. İçini bilmiyorum. Ama bir yapıya aidiyet duymamız ve onu benimsememiz, korumamız için illa onun doğrudan kullanıcısı olmamız gerekmez.
Her gün önünden geçtiğim bir yapı. Her gün önünden geçmemiz bile gerekmiyor aslında. Tarihi yapıları sadece kabuk veya inşaat gibi görmemeli, rant ya da ekonomik işlev olarak değerlendirmemeliyiz.
Kaybettiğimiz zaman insanların kökleri kesiliyor, aidiyetleri azalıyor; ruhsal ve psikolojik olarak etkileniyorlar. Okulu 'deprem ve dayanıksız' diye yıkmak sadece bir bahane. Güçlendirilebilir. eğer öyle olsa, biz bütün tarihi eserlerimizi yıkalım. Bunun bir bahane olduğunu fark ediyorsak güçlendirilir.
Okul yetersiz olabilir, başka bir yerde inşaat başladı bile; taşınabilir. Bu yapının yine kamu yararına kullanılması gerektiğini savunuyoruz. Aidiyet çok önemli. Kültürel olarak belde için çok önemli. Zonguldak’ın değerlerinin tek tek elden gitmesi hepimizi zedeliyor. Arkadaşlar, şunu söyleyeyim: Eğer yıkılıyor deniyorsa, talebimiz şudur; birebir aynısı yıkıldıktan sonra tekrar yapılsın."




