<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) Karadon Müessese Müdürlüğü maden ocağında meydana gelen grizu patlamasında ulaşılmaya çalışılan 30 işçinin yakınlarının 75. Yıl Cumhuriyet Kuyusu önündeki bekleyişi sürüyor.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>Pusula&[#]8217;nın ulaştığı kaynaklara göre işte patlamaya ilşkin detaylar<o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><STRONG><FONT size=3>Yapı -Tek firmasının ana galeri sürdüğü eksi 540 kodunda kömür damarı kesilmiş ve bu durumda ani gaz boşalmış olma ihtimali çok yüksek. <o:p></o:p></FONT></STRONG></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 18pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>Yapı-Tek firmasının işçileri 540 kodunda yaklaşık 250 <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" /><st1:metricconverter ProductID="-300 metre" w:st="on">-300 metre</st1:metricconverter> ileride 2-3 farklı kolda çalışma yapıyordu. Buna göre işçilerin aynı yerde bulunmama ihtimali çok yüksek ancak noktalar bir birine yakın.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><STRONG><FONT size=3>Patlama sırasında Türkiye Taşkömürü Kurumu işçileri asansördeydi. Yer yüzeyinden <st1:metricconverter ProductID="40 metre" w:st="on">40 metre</st1:metricconverter> aşağıda kuyu içinde çalışma yapan işçiler elektrik hattı çalışması yapıyordu. Burada herhangi bir kaynak yapılıp yapılmadığı konusunda çelişkiler var. <o:p></o:p></FONT></STRONG></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 18pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>Patlamaya neden olarak henüz bir ipucu yok. Kömür damarından çıkan ani gaz yükselmesini nasıl ateşlenmiş olabileceği konusunda yine farklı öngörüler var. <o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><STRONG><FONT size=3>Karadon kuyusu kullanılamadığı için buradan müdahale yapılamıyor. Kuyu hasar görmemiş olsaydı<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>erken müdahale etme şansı çok yüksek olacaktı.<o:p></o:p></FONT></STRONG></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 18pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>Yaklaşık <st1:metricconverter ProductID="2 kilometre" w:st="on">2 kilometre</st1:metricconverter> uzaklıkta bulunan Gelik kuyusundan yapılan müdahale de göçüğe ulaşmak çok zaman kaybettirdi. Çünkü işçiler Gelik&[#]8217;ten 360 koduna kadar inip Karadon yönündeki alana ulaşmak için desendere diye tabir edilen dik ve dar bir tünelden geçtikten sonra müdahale edebiliyorlar. Buradaki mesafenin <st1:metricconverter ProductID="1600 metre" w:st="on">1600 metre</st1:metricconverter> civarında olduğu belirtiliyor.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><STRONG><FONT size=3>Sabah saatlerine kadar patlamaya bağlı olarak oluşan gazların boşaltılmasına çalışıldı. Göçüğe ulaşıldı ancak bu defa da su engeli çıktı. Gelik tarafından girildiğinde ulaşılan göçüğün önündeki su şu dakikalarda boşaltılmaya çalışılıyor ( 12:30)<o:p></o:p></FONT></STRONG></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 18pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>İlk göçüğe yapılacak müdahale çok önemli. Arkasında başka göçükler yoksa işçilere ulaşmak çok kolay olabilir. Ancak göçüğün ardında da önemli bir gaz birikmesi endişesi var. Burada yeni bir patlamaya meydan vermemek için çok dikkatli olunacak.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 18pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><STRONG><FONT size=3>Maden işçileri tavan göçmeleri, ve zeminlerdeki rayların yerlerinden fırlamış olmasından ötürü patlamanın şiddetli olduğu görüşünde. Bu kadar şiddetli bir patlama sonucu içeride yüksek gaz oranı, aşırı sıcaklık söz konusu. Bu yüzdende zaman geçtikçe ümitler azalıyor.<o:p></o:p></FONT></STRONG></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=3>Yapı-Tek firmasının çalıştığı yerde meydana gelen patlama çok daha büyük bir faciaya neden olabilirdi. Üst kodlarda da hissedilen patlama seri toz patlamalarına dönüşmediği için TTK işçileri kurtuldu. Firmanın bundan sonra nasıl bir yol izleyeceği merak ediliyor.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P> <br><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT size=3> </FONT></o:p></SPAN></P> <br><DIV class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><STRONG><FONT size=3>Yapı-Tek firmasının çalıştığı yerde firmanın iki mühendisi de bulunuyordu. TTK adına denetim ve izleme görevini yapması gereken sorumlularının burada en son ne zaman denetim ve izleme yaptıkları ise bilinmiyor.<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Bu denetim ve izlenime dair bir kayıt varsa açıklanması bekleniyor. <SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN></FONT></STRONG></SPAN></DIV> <br><DIV class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN></SPAN> </DIV>