Zonguldak Belediye Halk Otobüsleri halka ne zaman hizmet vermeye başlayacak? Halk Otobüsleri ihalesini alan SED Firmasına ihale sürecinde 30 gün süre verildi, ancak firma otobüsleri alamayınca 15 gün daha ek süre verildi. Ancak hala otobüsler ortada yok.

Zonguldak Belediye Meclisi Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Grup Başkan Vekili Atınç Kayınova, Pusula Yazı İşleri Müdürü Öznur Güneş'e halk otobüslerinin ihale süreci, otobüs alımı ve ne zaman başlayacağı yönündeki soruları açıkladı.

Halk Otobüslerinin alındığı ve Zonguldak'a doğru yola çıktığı ile ilgili konuyu değerlendiren Kayınova "Aradan geçen 10 günde ne tır, ne de üstündeki sıfır kilometre otobüsleri Zonguldak'ta gören yok! Şeffaf belediyecilik iddiası ile yola çıkan Başkan yüzde 100 şeffaflıktaki görünmez otobüslerle tarihe geçecek gibi!" dedi.

İşte o röportaj:

Öznur GÜNEŞ: Belediye Başkanı Selim ALAN'ın "halk otobüsü hizmeti 01 Ocak 2021'de başlayacak" açıklamasına rağmen yerel basında ihale şartnamesine aykırı işlemler olduğu iddiası çıktı. Cumhuriyet Halk Partisi olarak bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Dr. Atınç KAYINOVA: Yerel basında çıkan Zonguldak Belediyesinin halk otobüsü ihalesinde hukuka aykırı işlem ve durumlar olduğu yönündeki ciddi iddialara karşın sayın Başkan, Ömer Selim Alan'ın bu konudaki sessizliğini şaşkınlıkla ve kaygı ile izlemekteyiz. Aradan 1 hafta geçti ve sayın Başkan sessiz kaldıkça "susmak ikrardan gelir" demek düşüyor bize.

Öznur GÜNEŞ: Bu duruma nasıl geldik, neden geldik sizce?

Dr. Atınç KAYINOVA: Tek kelime: Beceriksizlik. Zonguldak Belediyesi Halk otobüsü hizmetleri 02 Eylül 2020'deki "destek vermezseniz hizmeti devam ettiremeyeceğim" şeklindeki yüklenicinin uyarısı sonrası 11 Eylül 2020'de durmuştu. O günlerde "18 aydır en çok uğraştığımız sorundu" dediği sorunun çözümü için sayın Başkanı'nın nitelikli ve acil bir çözüm planı oluşturmadığı ortaya çıktı aradan geçen zamanda. İhtarı yapan şirket ile Belediye arasındaki akit Aralık 2019'da yapılan ecrimisil sözleşmesine dayalı iken Belediyenin her an çözüm yaratacak şekilde bir hazırlık yapmış olması gerekirdi. Hizmet durdu, hiçbir kamusal alternatif sunulmadı halka. 36 gün geçtikten sonra 08.10.2020'de Zonguldak Belediyesi ihale şartnamesinin satışına başlandı. 22.10.2020'de de ihale yapıldı. 10.11.2020'de taraflar sözleşmeyi imzaladı ve 30 günlük süre başlamış oldu. Yüklenicinin araçları ve ilgili belgelerini eksiksiz sunması gereken 30 günlük süre 11 Aralık 2020 günü doldu. Yani özünde büyük sorun dediği konuda hazırlık yapmamış, öngörüsüz, projeksiyonsuz bir belediye yönetimi var şu anda Acılıktaki binada. Sorun bu... Merkezi hükümetin el atmadığı hiç bir iş doğru gitmiyor, merdiven boyaları şahane ama...

Öznur GÜNEŞ: Otobüslerin Zonguldak'a gelmediği ile ilgili iddialar ve söylemler için ne diyorsunuz?

Dr. Atınç KAYINOVA: Maalesef bu iddia bize de iletildi. Ve yine maalesef 22 tane koca koca otobüsü ne gören var, ne de tek bir kornasını duyan. Ortada tek bir otobüs görünmediği gibi fotoğraf, video vb. görsellerini de kamuoyuna sunmadı sayın Başkan. Hatta bir de sıfır kilometre 6 otobüsün 9 Aralık günü tır kasasında Zonguldak'a doğru yola çıktığı belirtildi bana, ancak aradan geçen 10 günde ne tır, ne de üstündeki sıfır kilometre otobüsleri Zonguldak'ta gören yok! Şeffaf belediyecilik iddiası ile yola çıkan Başkan %100 şeffaflıktaki görünmez otobüslerle tarihe geçecek gibi!

Öznur hanım durum çok vahim eğer böyle ise. İddialar ciddi. Resmen hukuksuzluk akıyor olur bu durumda Belediyeden şehre doğru. Bakın, odasına giren çıkan misafirlerinden diktiği lalelere kadar her olayı tek tek fotoğraflayan, en az 20 yıldır neredeyse her akşam yapılan Gazipaşa'da asfalt yıkama işini sanat eseri bir fotoya çeviren, hibe gelen çöp konteynırı ile hatıra fotoğrafını sosyal medyada yayımlayan sayın Ömer Selim ALAN'ın kendi söylemi ile şehrin birikimli ve derin sorununun çözümü olan 22 halk otobüsünün gelişi ve kabul edilişi ile ilgili tek bir kare paylaşım yapmamasını, iddialara karşı da sesiz kalmasını biz manidar bulduk.

Öznur GÜNEŞ: Siz böyle diyorsunuz ama yüklenici ek süre istemiş ve 15 gün daha süre verilmiş. Biraz önce siz de söylediniz 30 gün süre bitti ama 15 günlük süre bitmedi. Otobüsler o gün getirilirse ne olur ki?

Dr. Atınç KAYINOVA: Yeter ki otobüsler gelsin ve hizmet başlasın biz bunun arkasında dururuz. Ama biz halk adına yaptığımız denetim sorumluluğu içinde, hizmetler adil mi, hakkaniyet ve eşitlik ölçütlerinde mi, yani hukuka ve vicdana uygun mu yapılıyor, kamu yararı var mı yoksa halk zarara mı uğratılıyor, ona bakmak zorunda ve halk adına sormak zorundayız.

Ne demek istediğimi şöyle açıklayayım. Bakın bu tür süreler ve uzatma yöntemleri ihale öncesi ilan edilir. Şartnameye yazılır. Şartname çok açık. "En geç 30. gün otobüsler ve ilgili belgeleri Fen İşleri Müdürlüğünce oluşturulacak komisyona sunulacaktır" diyor ilgili madde. Yani en son 10 Aralık 2020 günü inceleme komisyonuna 22 araç ve belgelerinin teslim edilmesi gerekiyordu. Yani peyderpey, öyle tek tek, geldikçe değil. En geç 30. gün 22 otobüs gelecek diyor şartname. Otobüs ya da otobüslerde bir eksiklik bulunursa da "eksiklerini tamamla" diyerek yükleniciye 15 gün süre uzatması komisyonca verilecek. Bu açık bir hukuki şart. Yani yüklenicinin uzatma istemesi ve verilmesi şartnameye aykırı. Bu söylemler acaba "her şey eksik" mi ya da bir başka söylemle "hiçbir şey yok mu" sorusunu sorduruyor bizlere! Yani "15 gün uzatma istediler verdik" cümlesi hukuksuzluk içerir eğer öyle ise! 22 otobüs de gelemden verilmiş bir uzatma yanlış ve hukuksuz bir işlem olmuş olur eğer öyle ise.

Bakın dikkat çekici bir durum var. Sayın Başkan süreleri hep maksimumda kullanarak öteliyor ve birinci ağızdan daha en baştan açıklıyor. 01.01.2021 de hizmet başlayacak diye daha 30 günlük süre bile dolmadan neden açıklarsın ki sayın Başkan? Halkın 11 Eylül'den bugüne 112 gündür, başlayacağı iddia edilen 1 Ocak gününe kadar da 121 gün alamadığı bir hizmeti hızlandırıcı söylem ve eylemler yerine hep öteleyen, geciktiren söylemleri "başkan sen halkın başkanı değil misin, halkın hizmet alım hakkını hızlandıracağına neden öteliyorsun?" sorusunu sormamıza sebep oluyor.

Öznur GÜNEŞ: Bu iddialar ışığında ne yapmayı planlıyorsunuz?

Dr. Atınç KAYINOVA: Öncelikle halk adına soruyoruz; otobüsler nerede sayın Başkan? Kim gördü? Ne zaman gördü? Bu incelemeyi ve 15 gün süre uzatmaya konu olan eksiklikleri kayıt altına alan görseller nerede? Şartname gereği yapılan inceleme tutanağı nerede? Hangi plakalı, hangi özellikli araçta, hangi teknik ve belge bazında eksiklikler tespit ettiniz? Hangi eksiklikler tamamlansın diye uzatma verdiniz? Bu araçların o inceleme sırasında örneği alınan ruhsatlarının, kaskolarının vb. belgelerin örneklerini kişisel bilgilerin gizlilik ilkelerine uyarak Zonguldak halkı ile neden paylaşmıyorsunuz?

Ancak şunu da öneriyoruz sayın Başkana, hadi gelin 1 saatte toplanırız, gidip o 22 aracı birlikte görelim, ne dersiniz? Bunu yapmadıkça yükleniciyi de zor durumda bırakıyor sayın Başkan.

Eğer böyle ise durum tarihe geçer. Zonguldak bu şekilde bir yönetsel beceriksizlik yaşamamış bugüne kadar. Eğer 22 otobüs komisyona teslim edilmemişse, teminat mektubunun gelir kaydedilip yeniden ihaleye çıkılması hukuki şartı var. Durum böyle ise olmayan araçlara ait varmış ve görülmüş gibi bir tutanak tanzim edilmiş ise ihaleye fesat karıştırma, görevi kötüye kullanma, resmi belgede sahtecilik vb. birçok suç niteliği taşıyan eylemin "organize" yapılmasından bahsetmek kaçınılmaz olur. Umarız böyle değildir.

2020 yılı denetim komisyonunda bu konuyu da kamu adına titizlikle incelemek görevimiz.

Öznur GÜNEŞ: Pandemi şartlarında halk otobüsü hizmetinin yokluğu için Cumhuriyet Halk Partisi olarak görüşünüz nedir?

Dr. Atınç KAYINOVA: Çok doğru bir soru. Biz kesinlikle hızla başlatılmasından yanayız. Biz, bir kamu kurumunun halka hizmet sunma zorunluluğu olan, hukuksal çerçevesi teknik ve idari şartname ile çizilmiş bir işte keyfiyet, siyaset, ego, hırs, kişisel kavgaları bir kenara bırakır ve yol almak için ne yapmak gerekiyorsa onu yaparız. Ama bunu ilk düşünmesi gereken kişi sayın Başkandır. Salgın var, Belediye Başkanı bir doktor, yılın ¼'ü halk otobüsü hizmeti olmadan geçmiş. Toplu taşımada yakın temas riski açık, alanca büyük araçlar olması gerekliliği açık. Daha ne diyelim? Bir ihale daha kaldıramaz bu halk. İşsizlik, yoksulluk, fakirlik almış başını gitmiş. Çözüm yolu bulmak şart. Süreç oraya evrilirse tabi ki B-C planlarımız var. Ama sayın Başkan tek adamlığı kendine örnek alıp yürüdüğü için bize sormaz herhalde. Sonrası ne olur bakıp göreceğiz!

Öznur GÜNEŞ: Hizmet başlasın diyorsunuz. Yüklenici sonradan Belediye desteği isterse ne olur durum?

Dr. Atınç KAYINOVA: Evet hizmet başlasın tabi ki yasal sınırlar içinde ise, kim itiraz eder buna? Destek istenirse de hukuksal ve vicdansal boyutta bakarız, Zonguldak'ın bütünü üstünden, tüm esnaf, sanatkar, işsiz, emekli, yoksul üstünden bakar ve değerlendirir ve halk için doğru olan neyse gereğini yaparız Cumhuriyet Halk Partisi olarak.

Bakın Öznur hanım, sorun çok açık esasında. Yeni bir iflas, yeni bir toplumsal sorun kapımızda gibi. Maalesef yüklenicinin hizmeti sunacağı araçları henüz temin edemediği iddiaları var ve daha hizmetin en başındayız. Araç bakımları, en az 50 personel, yakıt vb. birçok kalemde gideri olan bir işte ana ekipmanda bir sorun var ve bu durum kamuoyundan saklanıyor eğer iddialar doğru ise. Araç bulma yarışına sokulan bu insanlar da yarın battığında "biz demiştik" demek istemiyoruz ama "taşıma su ile değirmen dönmez" diye bir atasözümüz var. Şirketi ayakta tutmak için encümende ya da mecliste işin sonraki kısmını çözeceğini mi düşünüyor acaba sayın Başkan? Yükleniciye bu yönde bir baskı ya da söz mü var acaba!? Akla bu sorular geliyor.

Bunun olması hukuken pek mümkün görünmüyor. Pandemi şartlarında yapılan bir ihalede tüm şartları bilerek ve isteyerek bu işi yüklenen firmanın eski firma gibi zarar etmesi muhtemel maalesef. Temennimiz ve çabamız bunun olmaması üstüne. Eski firma pandemiyi kucağında buldu ve Başkandan destek istedi kendince yeterli desteği alamadı ve hizmeti kesti. Yeni firma ise pandeminin tam ortasında yapılan bir ihaleyi her şeyi bilerek, görerek, yaşanmış örneğini izleyerek aldı. Hatta ciddi de bir rakam düşüşü ile ek desteği adeta daha en baştan aldı. Destek isterse ne olur? Mesela, sayın Başkan su faturalarına ekleyerek halkın sırtına yüklediği "sayaç bakım parası" adı altında aylık 2 TL den toplayacağı yıllık 1 milyon TL'yi bu şirkete aktarır mı? İzleyelim görelim. Umarız "sen araçları getir gerisini ben çözerim" dememiştir sayın Başkan... Bu şehrin dolmuşçusu, taksicisi de var ve mağdur durumda! Esnafı bitmiş, tükenmiş, sanayicisi kan ağlıyor. Emeklisi, asgari ücretlisi ise hizmet bekliyor. Başkan kişisel hesaplaşmalarının peşinde hukuksuz iddialara konu oluyor, susuyor, ses çıkarmıyor.

Öznur GÜNEŞ:01 Ocak 2021 günü hizmet başlarsa yorumunuz ne olur?

Dr. Atınç KAYINOVA: Öncelikle hayırlı olsun deriz ve halk adına, emekli adına, asgari ücretli emekçi adına, 65 yaş üstü adına, engelliler adına, şehit yakınları adına, toplum adına seviniriz. Çünkü bu süreçte sahipsiz kaldıklarını gördüler. Adlarını kullanarak kurulmuş sivil toplum örgütleri bu insanların haklarını aramak yerine 121 gün oturdu izledi durumu.

Diğer yandan halkın kartlara ödediği paraya nasıl sahip çıktığını göreceğiz sayın Başkanın 1 Ocak günü. 3 milyon TL vatandaşın parası asıl sahibi Belediye olan bir işte yüklenici firmada kalmış görünüyor. O şirketin mahkemece atanmış bir komiser vasıtası ile mali işlerinin takip edildiğini herkes biliyor bugün. Kısacası batık demek de mümkün. Hali ile bu paraları halk kimden alacak, nasıl alacak, ne zaman alacak gibi sorular var bizim cebimizde. Bir meclis oturumunda biz sorduk sayın Başkana, "halk mağdur olmayacak" dedi, ama yöntemini açıklamadı. Özetle cebinde eskiden kalan para yüklü kartı ile otobüse bindiğinde insanımızı neler bekliyor? Sayın Başkandan halk bunun yanıtını bekliyor. Başkan bu konuları açıklamak yerine susuyor!

2021 umarız Zonguldak için güzel bir yıl olur diyerek bitirelim derim.