Türkiye cumhuriyeti denizlerindeki fenerlerin işletme imtiyazı 1938 yılına kadar Fransız şirketlerinin tekelinde idi . Bu tarihten itibaren bu keyfiyete son verilerek yönetim ulusallaştırılarak. Türk mühendislerine emanet edilmiştir .Bu süreçte ilk defa Türk bir mühendisin yaptığı deniz feneri Bir bahriye çarkçısı Ahmet Kızıldemir 'in oğlu olan Orhan Kızıldemir (1914-2008) tarafından yapılan Finike feneridir (1945) Kendisi bir deniz feneri ustası olan Orhan Kızıldemir. Aynı zamanda deniz feneri müteahhidi ve Türk denizcilik tarihi uzmanıdır. biz gelelim Osmanlı döneminde deniz fenerciliği serüveninin bir bölümüne göz atalım.

Bölgemize ait 1785 Tarihli kayıtlardan Benderkili'de (KDZ Ereğli) Baba Burnundaki bir fenerin onarımı hakkında verilen bir malumattan burada faaliyet gösteren bir fenerin mevcudiyeti anlaşılmaktadır.

1839 yılına ait kayıtlarda Karadeniz'de toplam 5 adet deniz feneri mevcut olduğundan bahsedilmektedir. 1853-1856 yılları arasında Rusya ile yapılan kırım savaşında özellikle başta boğazlar olmak üzere fenerlerin yetersiz kalması,Tersane-i Amireyi fener yapımı ile ilgili çalışmaları hızlandırma yoluna sevk etti. Kırım muharebesinin ardından toplanan Paris milletler kongresinde Osmanlı limanlaının yükleme , boşaltma ve yanaşma düzenindeki kifayetsizliği ortaya kondu ve dikkat çekildi.Bu durum Osmanlı imparatorluğunu ,limanların iyileştirilmesi ,deniz trafiğini düzenleyici kanunların çıkarılması ve deniz fenerlerinin çağdaşlaştırılması yönünde adımlar atmasını gerektirdi.

Kırım savaşı sonrasında Fransız mühendis Jean Marius Michel Osmanlı hükümetine fener vergisi ve rüsümu alınması ve gerekli yerlere yeni deniz feneri inşası için gerekli uyarıları yapmış görüşlerini aktarmıştır. Hükümetce ele alınıp Hazine-i hassa'da yapılan değerlendirmelerde fenerlerle ilgili bir idare tesis edilip rüsüm alınması kabul edildi. Yeni fenerlerin yapımı var olanların iyileştirilmesi ve bakımı dahi işletilmesi Fransız Michel'e bırakıldı.

Bu sürede bir çok fener ve denizcilik üniteleri inşa edildi ve çok başarılı bir idare ortaya kondu hükümetçe desteklenen bu durum bahriyeye de hayli gelir akıttı. 1877 yılında fenerler idaresi ile sözleşmenin uzatılması konusunda görüşmeler başladı. Meclisi mebusanda görüşüldü ve temmuz 1879 da yeni sözleşme yapıldı Kaptan-ı derya Hacı Mehmet Rasim paşa ile Fransız Michel arasında yeni sözleşme yeni maddelerle devreye girdi.ve bu süreçte'de devletin gelirleri yükseldi. Fenerler idaresindeki çalışmalardan memnun kalan Osmanlı hükümeti Marius Michele paşalık ünvanı vermiştir. Bu dönemde Karadeniz'de Trabzon , Ünye Samsun , Bafra ve Zonguldak Deniz Feneri inşa edilmiştir.