Bartın´ın yeni teşvik yasasında 3. bölgede yer alması çeşitli spekülasyonlara sebep oldu. Bartın Valisi Halil Işık, Bartın´ın 3. bölgede yer almasının konfeksiyon, deri, tekstil ve hazır giyim yatırımcılarının gelmesini sağlayacağını söyledi.
Bartın TSO Başkanı İsmail Toksöz, Bartın´ın 4. bölgede olmasının daha iyi olacağını, ancak çıkan karara saygılı olduklarını, bu durumda Bartın Limanı´nın avantajını kullanmayı düşündüklerini ifade etti. Bartın Aktif İşadamları Derneği Başkanı Birol Dikyurt ise, Bartın´ın 3. bölgede yer almasını farklı bir düşünce ile özetledi. Dikyurt, milli gelire oranla Kastamonu ile Bartın´ın birbirine yakın iken, Karabük ve Zonguldak´ın milli gelir olarak Bartın´dan çok ileride olmasına rağmen 3. bölgede kalındığını
belirtti.
KONFEKSİYON, TEKSTİL VE HAZIR GİYİM YATIRIMCILARI İÇİN İDEAL BİR İL
Yeni Teşvik Yasasını değerlendiren Bartın Valisi Halil Işık, konfeksiyon ve tekstil yatırımcılarının Bartın´ı tercih edeceğini belirtti. Vali Işık, yeni teşvik sisteminin, bölgesel gelişmişlik farklılıklarını azaltmak, rekabet gücünü artıracak, teknoloji ve ARGE içeriği yüksek büyük yatırımlara destek vermek, sektörsel kümelenmeyi desteklemek, desteklenecek yatırım konularında ekonomik ölçek kriterlerini öne çıkarmayı amaçladığını söyledi.
Vali Işık, İlin 3. bölgede yer almasından dolayı, il de uygulanacak teşvik sistemleri değerlendirildiği zaman, tarım, konfeksiyon, deri ve deri mamulleri sektörleri teşvik edilecek olup ayrıca turizm, sağlık ve eğitim yatırımlarının da destekleneceğini anlattı. Vali Işık, yaptığı açıklamaya şöyle devam etti: "İlimizde yatırım yapacak yatırımcılar elde edilecek kardan yüzde 20 yerine yüzde 4 Kurumlar Vergisi ödeyecektir. Ayrıca istihdam sağladıkları personelin SSK primlerini beş yıl boyunca ödemeyecekler.
Yine konfeksiyon, tekstil ve hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektöründe faaliyette bulunan en az 50 kişiye istihdam sağlayan 31 Aralık 2010´a kadar birinci ve ikinci bölgelerden ilimize taşınacak tesislerden beş yıl süreyle kurumlar vergisi oranı yüzde 20 yerine yüzde 5 olacaktır. Yine mevcut istihdam da dahil olmak üzere SSK işveren primini hazine ödeyecek, ayrıca bu tesislerin nakliye giderlerini hazine karşılayacak, kullandıkları kredi faizinin 3 puanı hazine tarafından karşılanacaktır. Yeni teşvik
sisteminde yatırımlar desteklenecek, kurumlar ve gelir vergisi indirimleri sağlanacak, yatırım yeri tahsis edilecek, KDV istinası sağlanacak, kredi faiz desteği verilecek, gümrük vergisi muafiyeti sağlanacak, SSK primi işveren hissesi hazine tarafından karşılanacaktır. Bu konularda üçüncü bölgede yer almamız nedeniyle ilimizdeki yeni teşvik sistemi bunları getirmektedir."
Bartın´ın, Karabük ve Zonguldak ile çok yakın coğrafi bağlılıkları söz konusu olduğunu anlatan Işık, şunları söyledi: "Aynı zamanda aynı kalkınma ajansı içerisinde yer alıyoruz. Bundan dolayı da bölgesel ve sektörel bazda düşünülen bu konudaki yeni teşvik sisteminde Bartın ili, Zonguldak ve Karabük ile aynı bölgede yer aldı."
BARTIN LİMANI AVANTAJ SAĞLAYACAK
Bartın Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İsmail Toksöz, Bartın´ın 3. bölgede olmasının iyi olmadığını ancak Bartın´ın liman avantajını kullanması halinde yatırımcıların Bartın´ı tercih edeceğini söyledi. Bartın´ın 3. bölgede yer almasından rahatsızlık duyduklarını anlatan
Toksöz, şöyle konuştu: "Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), Bartın´ın 3. bölgede yer alması kararına varmış. Zonguldak ve Karabük ile aynı bölgede yer alıyoruz. Kastamonu 4. bölgede yer alıyor. Netice olarak Bartın´ın 4. bölgede olması Bartın´ın yararına olacaktı. Bartın´ın 4. bölgeye alınmamasının yegane sebeplerinden birisi, bankalarda duran mevduat hesaplarıdır. Bankalarda Bartın halkının 600 milyon TL civarında nakitleri olması sebebiyle gelir seviyesi iyi olarak değerlendiriliyor. Ama sanayi açısından
bakarsak bu durum öyle değil. 3. bölge ile 4. bölge arasında iki yıl fark var. 3. bölgede yatırım 5 yıl, 4. bölgede 7 yıldır. TOBB´ne durumu intikal ettirdik."
Teşvik sisteminde bir noksanlık daha olduğunu anlatan Toksöz, sözlerine şöyle devam etti:
"Çorap yatırımı, tekstil olarak görülmemiş ve çorap yatırımcısına teşvik verilmemiştir. Bu anlamda da biz gelişme sağlamaya çalıştık. Çorap yatırımcısının da teşvik sistemine alınması lazım. Bunu TOBB ve Sanayi Bakanlığı´na ilettik. Kastamonu´nun 4. bölge olması bir şey ifade etmeyecek, çünkü Bartın 3. bölge olmasına rağmen liman olması sebebiyle yatırımcı Bartın´a gelecek. Çünkü yatırımcı limanı dikkate almak zorunda. Liman, Bartın´ın bir avantajıdır. Bartın varken Kastamonu´ya, Bartın´ı geçip yatırımcı
gelmeyecek. Bu teşvik sistemi yatırımcılara büyük katkı sağlayacak."
KİŞİ BAŞI MİLLİ GELİRE GÖRE 4. BÖLGEDE YER ALMAMIZ GEREKİRDİ
Bartın´ın 3. bölgede yer almasını işadamları farklı bir gözle değerlendirdi. Bartın Bakiad Başkanı Birol Dikyurt, milli gelir durumuna göre kriterlerin Bartın´ın 4. bölgede yer almasını gerektirdiğini ifade ederek "Ne yazık ki, milli gelire oranla Kastamonu´yla birbirimize yakın iken, Karabük ve Zonguldak milli gelir olarak bizden çok ileride olmasına rağmen maalesef aynı bölgede yer aldık. Kişi başına düşen milli gelire baktığımızda, Kastamonu´yla aynı yani 4. bölgede yer almamız gerekirdi" dedi.
Bartın Ticaret ve Sanayi Odası, Bartın Valiliği vTişveren primini hazine ödeyee il milletvekillerinin çalışma yaptığını ama 4. bölgeye yine geçilemediğini anlatan Dikyurt, şunları söyledi: "Ama bölgesel ve sektörsel olarak ilimizde başka teşvikleri alabilmek için değişik hamle yapılabilir. Teşvik sistemi yasalaştığı için bölge değiştirme bu zamandan sonra zor olabilir." Bartın kesinlikle 4. bölgede yer alan iller arasında olmalıydı. Bu hususta çok daha fazla lobi yapılması lazımdı. Sivil toplum
örgütleri, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı´na bu hususta daha gayretli çalışmalar yapsaydı 4. bölgeye çıkabilirdik. Bu hususta çalışma yapan vilayetlerde bölgesi değişenler olmuş olabilir. Bartın bölgesel olarak milli gelirde Zonguldak ve Karabük´ten geride. 4. bölgede yer almamız gerekirdi ama maalesef 3. bölgedeyiz."
Bartın´ın 3. bölgede olması, Bartın Limanı´nın avantajını da ortaya çıkarttı. Bartın´ı tercih edecek yatırımcıların ilk önceliği liman olacak. İşadamları ayrıca limana yapılacak demir yolu bağlantısının nakliye açısından da önemli avantajları beraberinde getireceğini, teşvik yasasının yanı sıra Zonguldak Saltukova Havaalanının Bartın´a daha yakın olmasının da iş adamlarının yatırım planlarının öncelik sırasında Bartın´ın yer almasını sağlayacağı görüşünde birleşti.
Editör: Pusula Gazetesi