Zonguldak Platformu, kentin acil taleplerini AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Çelik’e dosya olarak sundu. Zonguldak’ta 100’ü aşkın STK’nın bir araya gelmesiyle oluşturulan Zonguldak Platformu’nun yürütme kurulu üyeleri tarafından iletilen talepler arasında, duble yollar, TTK’ya işçi alımı, Filyos Projesi, Mithatpaşa Tüneli, eğitimdeki öğretmen açıkları, ruhsatsız ocaklar, tersaneler, lavuar alanı ve santrallere bağlı olarak artan çevre kirliliği var.

İşte o raporda yer alan konular…

ULAŞIM

Karayolu-Demiryolu-Denizyolu-Havayolu

Zonguldak; karayolu, denizyolu, demiryolu ve havayolu ulaşımına sahiptir, ancak sorunludur.

Zonguldak’ı diğer bölgelere bağlayan karayollarında duble yol çalışmaları tamamlanamamıştır.

Demiryolu taşımacılığı gerilemiştir.

Havayolu taşımacılığının desteklenmeye ihtiyacı vardır.

Denizyolu taşımacılığı ise ancak limanlarımıza sahip çıkılmasıyla daha da geliştirilebilir.

FİLYOS PROJESİ

Sadece bölgenin değil Türkiye’nin de en büyük projelerinden biri olan Filyos Projesi’nin hayata geçirilmesi için hızlı ve somut adımlar atılması gerekmektedir.

TÜRKİYE TAŞKÖMÜRÜ KURUMU (TTK)

TTK’nın 14 bin işçilik norm kadro ve tam kapasiteyle çalışması sağlanmalıdır.

Kurumda çalışan işçi sayısı 10 binin altına düşerek tarihinin en alt düzeyine inmiştir. Emeklilikler sürmektedir. TTK’nın 2 bin 500 işçi talebi bulunmaktadır.

Türkiye’nin yıllık taşkömürü ihtiyacı 25 milyon tondur. TTK ve özel sektörün ürettiği toplam taşkömürü ise yıllık 3 milyon tondur. Yıllık taşkömürü ithalatına yaklaşık 5 milyar dolar ödenmektedir.

Erdemir, Kardemir ve Eren Enerji Santrali’nin azami oranda Zonguldak kömürü kullanması sağlanmalıdır.

EĞİTİM-ÜNİVERSİTE

Zonguldak’ta eğitimde en önemli sorun olarak öğretmen açıkları görülmekte olup norm kadro yönetmeliğine göre Zonguldak’ta 1430 öğretmen açığı olup, bu açık 631 ücretli öğretmenle kapatılma yoluna gidilmiştir. Ayrıca 347 hizmetli, 203 memur ve 11 teknik hizmetler personeli açığı olup bu durum defalarca siyasiler ve Bakanlık nezdinde gündeme getirilmesine rağmen Zonguldak’ta öğretmen açığının kapatılması noktasında somut bir adım atılmamıştır.

Bülent Ecevit Üniversitesi ise hızlı bir büyüme içindedir. Bu büyümenin sağlıklı ve sağlam zeminli olabilmesi için üniversitenin fiziki ve donanım açısından mali yönden desteklenmesi, öğretim üyesi ihtiyacının giderilebilmesi için üniversitenin desteklenmesi gerekmektedir.

TARIM-HAYVANCILIK-TURİZM

Tarım, Hayvancılık ve Turizm açısından geniş potansiyel ve alanlara sahip olan Zonguldak, bu alanlarda da desteklenmeli, oluşturulacak projelerle bu alanlarda yatırımlar yapılması sağlanmalıdır.

RUHSATSIZ OCAKLAR

Ruhsatsız kömür ocaklarının kapatılması ekonomik ve sosyal sorunların yaşanmasına neden oldu. Ruhsatsız olarak kömür ocaklarını çalıştıran yaklaşık 5 bin insanımız işsiz kaldı.

Ekonomik boyutunun yanı sıra yıllardan beri ruhsatsız kömür çıkartanlara verilen “Hırsızlık” gibi yüz kızartıcı suç nedeniyle sabıka almış binlerce insanlarımızın çocukları da bundan etkilenip kamu kuruluşlarına giremiyor. Sosyal patlamaya neden olabilecek bu konuda hukuki ve siyasi çözüm bulunup adli sicil kayıtlarının silinmesi çocukların geleceği açısından çok büyük önem taşıyor.

EKONOMİK SIKINTIDAKİ EREĞLİ’NİN ÖNEMLİ SORUNLARI

Geçmiş hükümetler döneminde 15-20 yılda bitirilemeyen Ereğli-Düzce duble yol olarak çok kısa sürede tamamlanmış, Alaplı’ya kadar olan kısım 9 tünel ile modern bir yol haline getirilmiştir. Zonguldak ve Ereğli’nin İstanbul’a açılan kapısı insanımıza yakışır bir şekilde hizmete açılmasından dolayı teşekkür ederiz.

EREĞLİ’NİN ULAŞIMDAKİ 3 ANA SORUNU

EREĞLİ-DEVREK YOLU- Bunlardan en önceliklisi ise Ereğli-Devrek yoludur. Cumhuriyetin kurulduğu yıllarda kazma-küreklerle yapılan 54 kilometrelik yol AK Parti iktidarı döneminde (2006 yılında) programa alınmış 4 ayrı ihale yapılmasına rağmen 7 senede bitirilememiştir. Son olarak 2009 yılında Subaşı-Çaylıoğlu beldesi arası (16 kilometre) ihalesi yapılmış, 2013 yılı sonunda işin bitirme süresi tamamlanacak olmasına rağmen neredeyse hiçbir çalışma yapılamamıştır. Yol üzerinde 67 köy ve 2 belde bulunmaktadır.

A) EREĞLİ-ZONGULDAK YOLU- Geçmiş hükümetler döneminde yapımına başlanan AK Parti iktidarı döneminde ise duble yol kapsamına alınan Ereğli-Zonguldak Yolu’na çalışmalar 10 yıldır devam etmesine rağmen tamamlanamamıştır. Ereğli-Zonguldak arası ulaşım hali hazırda 45 dakika sürmektedir. Yolun yapımı tamamlandığında bu süre 20-25 dakikaya düşecektir.

B) EREĞLİ-ÇEVRE YOLU: Kdz. Ereğli’de hali hazırda yapılmış çevre yolu bulunmamaktadır. Bölgemizde Erdemir, Boru-Profil Fabrikaları, Maden Ocakları bulunduğundan, bu tesislerin ürünlerini taşıyan ağır-tonajlı araçlar çevre yolu olmadığından şehir içi trafiğini kullanmaktadır. Şehir içi trafiğinin rahatlaması, sanayi ve maden ocaklarının ürünlerini şehir dışına daha kolay ve güvenli olarak taşıması açısından Alaplı’dan başlayıp Ereğli OSB’ye yakın bir mesafeden devam edip Ören Mevkii’ne çıkacak olan Çevre Yolu’nun planlaması yapılmış, programa alınmış, ihale sürecini beklemektedir.

C) KEPEZ-GÜLÜÇ ARASI- AK Parti iktidarı döneminde Ereğli-Düzce yolu duble yol olarak tamamlanmasına rağmen Gülüç Beldesi’nin Ereğli girişinden başlayıp, Kepez çıkışına kadar olan bölümdeki çalışmalar yapılamamıştır. Bu mevkii de yer alan Yeşiltepe-Kepez yolu üzerinde neredeyse her gün trafik kazaları yaşanmakta, insanlarımız hem ölmekte, hem yaralanmakta hem de maddi kayba uğramaktadırlar.

D) ERDEMİR- 2005 yılında 2,7 milyar dolara özelleştirilen Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş.’yi OYAK Grubu satın almıştır. Özelleştirme ile birlikte ilçedeki 400 civarındaki sac tüccarının yüzde 90’ı Erdemir yönetiminin yeni satış politikaları nedeniyle iflas etmiş, Ereğli’deki bu pazar yok olma noktasına gelmiştir. Sac pazarının yok olması beraberinde nakliye sektörünü de yok olma noktasına getirmiştir. Ereğli’de 2008 yılına kadar bin 500’ün üzerinde kamyoncu esnafı nakliyeden geçimini sağlarken bu rakam 2013 yılı itibariyle 150’ye düşmüştür. Erdemir yönetiminin işçi maliyetlerini düşürme politikası ilçe ekonomisine nakit girdiyi de azaltmıştır. Erdemir’in satış, satın alma, insan kaynakları gibi birimlerini Ereğli’den alıp İstanbul’a taşıması da ilçe ekonomisine zarar vermiştir. Erdemir Ereğli’de bulunmasına karşın, satış ve satın almanın İstanbul’a taşınması ile birlikte gıdadan, temizliğe, bir cıvatasına varıncaya kadar her türlü tedarikini Ereğli dışından yapmaya başlamıştır. AK Parti Zonguldak Milletvekilimiz Prof. Dr. Ercan Candan bu konuda Erdemir Yönetimi ile görüşmeler yapmasına rağmen sonuca ulaşılamamıştır.

E) TERSANELER- Osmanlı döneminde orduya savaş gemileri yapan Ereğli tersaneleri AK Parti’nin iktidara gelmesi ile birlikte yeniden canlanmış ve Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan tarafından 2005 yılında açılışı yapılmıştır. Ereğli’de kurulu bulunan 7 tersanede 2007, 2008 ve 2009 yıllarında 10 bin işçi istihdam edilmiş, yüzde 90’ı Avrupa ülkeleri olmak üzere toplam 150’ya yakın gemi inşa edilmiş ve ülke ekonomisine dışarıdan 1 milyar ABD Doları girdi sağlanmıştır. Bununla birlikte Ereğli ekonomisine ise aylık minimum 10 milyon dolar girdi sağlandığı hesap edilmiştir.

2009 yılında dünya ticaretinde yaşanan daralma nedeniyle gemi siparişleri iptal edilmiş ve yeni siparişler alınamamıştır. Bu nedenle tersanede çalışan işçi sayısı 10 binlerden 2013 yılı itibariyle 150 seviyelerine düşmüştür.

ÇÖZÜM İÇİN:

Ereğli tersaneleri ellerindeki nakitleri tamamen alt yapı hizmetlerine harcayarak yatırımlarını tamamlamıştır. Tersanecilerimiz nakit imkânlarının tamamını alt yapıya harcadığından mevcut yerlerini karasal teminat olarak gösteremedikleri için kredi limiti oluşturamamaktadır. Milli emlak Genel Müdürü Prof. Dr. Abdullah Kaya Bey Ereğli tersaneler bölgesi için tersanelere yer teslimini kendileri yaptığından dolayı teminatlarının kendileri olduğunu söylemektedir. Bu ibare Türkiye Cumhuriyeti Bankalarının Ereğli tersanecilerine olan bakışını olumluya çevirmiştir. Bu konuda Başbakanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan başta olmak üzere hükümetimizin ilgili bakanları ile bölge milletvekillerimize girişimlerinden dolayı teşekkür ederiz. Ancak hükümetimizin bu sıcak desteğinin proje bazında sürmesini talep ediyoruz. Bu destek sürdüğü müddetçe tersaneler bölgemize yeni projeler gelerek eski canlı günlerine döneceklerdir.

Ereğli tersaneler bölgesini gemi söküm alanı olarak ta değerlendirilmesini talep etmekteyiz. Gemi söküm alanı olarak Zonguldak Kilimli İlçesindeki bir tersaneye lisans verilmiş ancak alanı uygun olmadığı için fizikken bu faaliyet yapılamamaktadır. Ereğli tersaneler bölgesi ise fizikken bu işe çok uygundur. Dökülen gemilerin hurdası hemen 500 metre mesafede bulunan Ereğli Demir Çelik Fabrikaları’na işlemek üzere verme imkanı da bulunmaktadır. Bu konuda AK Parti Zonguldak Milletvekilimiz Prof. Dr. Sayın Ercan Candan’ın girişimleri devam etmektedir.

Tersaneler bölgesinin ortak limanı Ereğli’de faaliyet gösteren Boru-Profil fabrikalarının ihtiyaçlarına cevap verebilmesi için geçicide olsa yükleme-boşaltma limanı olarak ta kullanıma açılmalı. Söz konusu limanın kullanıma açılması ile birlikte yüzde 70’i boş olan Ereğli Organize Sanayi Bölgesi’ne yeni yatırımcıların gelmesi kolaylaşacak/cazip hale gelecektir.

Tersaneler bölgesi sebze-meyce gibi ürünler için soğuk hava deposu olarak ta kullanıma açılabilir.

DİĞER TALEPLER:

Zonguldak İlinin Büyükşehir unvanı kazanması için, gerekmesi halinde Bartın ili ile özel bir statü şeklinde yasal düzenleme yapılması.

Zonguldak Hava Limanı uzun yıllar sonra hizmete kısıtlı seferlerde olsa başlamıştır.

Geçtiğimiz yıl hizmete başlayan Hava alanımız da belirli merkezlere yurt içi seferleri artarak devam ettirilmeli (Özellikle yaz ayları İzmir ve Antalya gibi)

Adapazarı-Karasu-Akçakoca-Ereğli-Zonguldak-Bartın arasında 250 km uzunluğundaki demiryolu projesine başlanmalı.

Özellikle Çatalağzı bölgesindeki mevcut ve yeni kurulan santrallerin çevreye zarar vermesini asgari düzeye indirecek somut önlemlerin alınması sağlanmalı.

Merkezdeki Lavuar alanının kentsel mekan olarak kente biran önce kazandırılması.

Mithatpaşa tünelinin yapımının hızlandırılması.

Editör: Pusula Gazetesi