Maden Mühendisleri Odası (MMO) Zonguldak Şubesince, TBMM´de madencilik sektöründeki sorunların araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla kurulan Meclis Araştırma Komisyonuna sunulan raporda, Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) Kurtarma Ekibi&[#]8217;nin kent dışındaki maden kazalarına kısa sürede ulaşmakta sorun yaşadığı bildirildi.
MMO yetkililerince komisyona sunulan ´´Kurtarma Organizasyonu Teknik Raporu´´ndan aldığı bilgiye göre, Türkiye genelinde hizmet veren maden işletmelerinde meydana gelen göçük, infilak, grizu patlaması, yangın gibi ölümlü ve büyük boyutlu iş kazalarında TTK İş Güvenliği ve Eğitim Daire Başkanlığı&[#]8217;na bağlı kurulan Merkez Tahlisiye İstasyonu&[#]8217;ndan yardım isteniyor.
Kurtarma ekibinin 1938´den itibaren ülke ve havza madenciliğine hizmet ettiği anlatılan raporda, şunlar kaydedildi: ´´TTK Kurtarma Ekibi, kent dışındaki maden kazalarına kısa sürede gitmekte ulaşım sorunu yaşıyor.
Deprem ya da maden kazaları gibi acil durumlar ne ilktir, maalesef ne de son olacaktır. Bu nedenle kurtarmada ilk saatlerin önemi çok büyüktür. İlk 2 saat ´altın saat´ olarak adlandırılabilir. Kurtarma ekiplerinin bir an önce olay yerine nakli çok önemli. Kurtarma ekipleri kara yoluna çıktığı andan itibaren izleyecekleri güzergahlar güvenlik güçleri aracılığıyla emniyete alınarak en az 100 kilometre önlerindeki trafik açılarak yol güvenliği sağlanmalıdır´´
Kara yoluyla 100 kilometreyi geçen yerlere ilk ekiplerin mutlaka helikopterle intikal ettirilmesi, bunun için de valiliklerdeki kriz masalarınca önceden protokol kararı alınması gerektiği vurgulanan raporda, görev emri çıktığı anda eş zamanlı olarak daha önceden protokolle belirlenen helikopterin kurtarma ekibini almak için bağlı bulunduğu en yakın üsten harekete geçmesinin önem taşıdığı belirtildi.
ÖZEL YAPIM
OTOBÜS ÖNERİSİ
Ulaşım sorununun giderilmesi için ve kurtarma ekiplerinin çalışacağı zorlu maden ocağı koşulları göz önüne alınarak duş, kurtarıcı cihazları ve ranza sistemi gibi donanıma sahip özel kurtarma otobüsü hazırlanması önerilen raporda, şu görüşlere yer verildi:
´´Kurtarma ekibinin hava yoluyla intikalinin gerçekleşmesi ya da hava yoluyla gidecek ekibin organize edilme çalışmaları sürdürülürken özel yapım ve donanımlı TTK Kurtarma Otobüsü karayolu trafik güvenliği sağlanarak olay yerine hareket ettirilmeli. Oluşturulacak özel otobüste ilk 20 koltuk oturma grubu için bırakılırken, otobüs içinde, mutfak, buzdolabı, yatak, banyo ve tuvalet ihtiyaçları için ilave dizayn yapılmalı. Kurtarma ekipmanları ve yedek malzemeler için özel tasarlanmış dolaplar ile 1 toplantı masası, telsiz, cep telefonu ve ocak lambası için şarj ünitesi otobüs üstünde tasarlanmalı. Otobüs, üzerinde bulunacak ışıklı siren ve harici ses sistemiyle kara yolunda önceliği olan araçlar sınıfına da dahil edilmeli.´´
MADEN KAZALARINA
ULAŞIM ZAMANLARI
Raporda bazı maden kazaları ve ulaşım zamanları şöyle sıralandı:
´´7 Şubat 1990´da saat 19.00 civarında Amasya´nın Suluova ilçesinde faaliyetini sürdüren Yeni Çeltek Kömür İşletmesi&[#]8217;nde 68 kişinin hayatını kaybettiği grizu infilakında TTK kurtarma ekiplerinden yardım istenmiştir. Ekipler, olay yerine 8 Şubat saat 07.00´de yani olaydan 12 saat sonra ulaşabilmiştir.
8 Eylül 2004´te saat 10.30´da Kastamonu Küre bakır madeninde kaynak yapımı sırasında tutuşan bant yangını nedeniyle ocakta mahsur kalan ve saat 14.30´a kadar ocak telefonuyla iletişim sürdürülerek sağ oldukları tespit edilen 19 kişinin ölümüyle sonuçlanan maden kazasında, TTK kurtarma ekiplerinden yardım istenmiştir.
Kurtarma ekibinin kara yoluyla gönderilmesi hazırlıkları sürdürülürken Sivil Savunma Genel Müdürlüğünce ekibin helikopterle alınacağı haberi üzerine saat 16.30´a kadar helikopter beklenmiş ve 17.20´de Küre´ye varılmıştır.
Son olarak 10 Aralık 2009´da Bursa Mustafakemalpaşa´da meydana gelen ve 19 kişinin ölümüyle sonuçlanan maden kazasında, TTK kurtarma ekiplerinden yardım istenmiştir.
Kurtarma ekiplerinin helikopterle olay mahalline intikal ettirileceği talimatı üzerine, saat 23.00´den itibaren beklenmeye başlanmış ve saat 02.00 sularında hava koşulları nedeniyle helikopterin gelemeyeceği haberi verilmiştir.
Bunun üzerine ekipler kara yoluyla olay mahalline intikal ettirilmiş ve 11 Aralık saat 08.30 civarında kaza bölgesine ulaşılmıştır.´´
Editör: Pusula Gazetesi