Kadırga yokuşu çıkışından Acılık`a kadar görüntüsü olan bu Fotoğraf 1910`lu yıllarda ki Zonguldak görüntüsü.
Yaklaşık 100 yıllık olan bu fotoğraf ile "Zonguldak`ta ne değişmiş ?" bir bakalım:
Sağ altta görünen iskele bugün halen var.
İleride görünen ikinci bir iskele bugün yine Kargo alanında ki yükleme boşaltma iskelesi aslında
Kadırga yokuşu ile Zonguldak Valilik binası arasında bir boşluk var. Bugün o alanda park var. Dolayısı ile yine boş alan.
Çok dikkatli bakıldığında, bugün Zonguldak Merkez`de ki Ulu Cami minaresi görünüyor.1919`da yapılan Balık Pazarı karışında ki cami henüz yok.
Bugün Valilik önünde ki Kordon Boyu sınırına bakıldığında; bu sınırdan yaklaşık 20-30 metre daha ileriye doğru bir sahil var. Üzülmez deresinin akış yönü ise Valilik önünden bugün yıkılan Camlı Köşk`ün olduğu alana doğru geliyor.
Şehir Merkezi`nde üç fabrika bacası gözüküyor. Bunlar kok fabrikası, lavuar gibi fabrikalar. Bu dönemde sahile doğru direk harmanı var.
Bu yıllarda Zonguldak`ta, 1 dökümhane ve 1 tamirhane ile vagon ve lokomotiflerin tamiri için bir şimendifer atölyesi mevcut.
Bu yıllarda Soğuksu Deresi var. Bugün olmayan bu dere ile Üzülmez Deresi arasında kalan alanda, 2 Numaralı Zonguldak Lavuarı ile Kok ve Briket Fabrikası bacaları görülüyor.
Acılık Tepesi`nde yapılaşma görünüyor. Sonradan kurulacak olan Ontemmuz Mahallesi`nin olduğu tepelere daha o yıllarda yol çıktığı da görülüyor.
Valilik binasının olduğu alanda başka bir bina olduğu da görülüyor.
Aslında kömür daha bulunmadan önce bu alanda sadece bir iskele ve bir kaç balıkçı kulübesi olduğu bilinir. Fener Burnu, poyraz rüzgarını kestiği için, iskelede bu burnuna yakın bir yere kuruluyor.
Böylelikle dalgaların en az etki ettiği yerden sandallar yüklerini boşaltabiliyordu.
Zaten daha sonra liman ve Hızlı Yükleme İskelesi de bu Kuzey Burnu`nun hemen önüne yapılmıştır.
Zonguldak`ta ki 100 yıllık gelişmelere baktığımızda, aslında şehrin peyzaj karakteri bozulmadan geliştiği görülüyor.