Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı kapsamında hazırlanan Ulaştırma 2053 Vizyonu kamuoyuyla paylaşıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından açıklanan plana göre 2053'e kadar 44 il daha hızlı trenle tanışacak. Böylece hızlı trenin ulaşacağı il 52'ye çıkacak. Ankara-İstanbul arasına kesintisiz 'Süper Hızlı Tren" hattı kurulacak. Rize ve Trabzon gibi Karadeniz iller de hızlı trene kavuşacak. Konuşmasına "Şimdiye kadar nasıl durmadıysak, bundan sonra da bizi kimse durduramaz. Devlet aklıyla hazırlanmış, ülkemizin önünü açacak 30 yıllık planlarımız hazır" diyerek başlayan Karaismailoğlu 2053'te Türkiye'deki araç sahipliğinin 2019'a göre yüzde 242 artacağını, GSYH'nin 2053'te 11 trilyon 240 milyar liraya ulaşmasının öngörüldüğünü, nüfusun 112,61 milyon olmasının beklendiğini söyledi.

ÖNCELİK DEMİRYOLU

Bu verilere göre planlama yaptıklarını anlatan Karaismailoğlu yolcu taşımacılığında 2053'te trenin payını 6 kattan fazla artırmayı hedeflediklerini söyledi. Karaismailoğlu "Böylece kara yolunun 2023'te yüzde 71'in üzerine çıkacak yük taşımacılığındaki oranını, 2053'te yaklaşık yüzde 15 düşürmeyi hedefliyoruz. Bu rakamlar aynı zamanda karbon salımının ciddi anlamda azaltılması anlamına geliyor" açıklamasında bulundu. Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı'na göre, 2053 yılına kadar 6 bin 196 kilometre hızlı tren hattı, 1.474 kilometre konvansiyonel hat, 622 yüksek hızlı tren hattı ve 262 kilometre çok yüksek hızlı tren hattı olmak üzere 8 bin 554 kilometrelik demiryolu hattını tamamlamayı öngördüklerini belirterek, 2053 yılına kadar demir yolları ile ilgili planlamaları hakkında bilgi verdi. Mevcut yüksek hızlı tren hatlarına ilave olarak 2053 yılına kadar tamamlanacak 622 kilometrelik yüksek hızlı tren hattının 546 kilometresini önümüzdeki yıl tamamlayacaklarını bildiren Karaismailoğlu, şunları kaydetti: "Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığında demir yollarının payının artırılması adına atılan adımlardan biri olan hızlı tren hatları, 2053 yılına kadar önemli derecede yaygınlaşacak, hızlı trenlerle bağlı il sayımız 8'den 52'ye çıkacak"

38 BİN KM BÖLÜNMÜŞ YOL

Mevcut durumdaki özel araç kullanımının sahip olduğu paya değinen Karaismailoğlu, 2023 ila 2053 beklentileri arasında özel araç ile yolcu taşımacılığının payını aynı tutmayı hedeflediklerini vurguladı. Karaismailoğlu, "2023'te demiryolu ile taşınan yolcu sayısının yaklaşık 19,5 milyon olmasını öngörüyoruz. Bu rakamın 2035'te 145 milyonu, 2053 yılında ise 269 milyonu geçmesini hedefledik." diye konuştu. Karayolunda 2053'e kadar yapacakları yatırımlarla "kesintisiz ve konforlu" bir ulaşım tesis edeceklerini dile getiren Karaismailoğlu, "20 yıllık çalışmalarımız ve yatırımlarımızla bölünmüş yol ağımızı 28 bin 647 kilometreye, otoyol ağımızı ise 3 bin 633 kilometreye çıkardık. 2053'e geldiğimizde bölünmüş yol ağımızı 38 bin 60 kilometreye, otoyol ağımızı ise 8 bin 325 kilometreye yükselteceğiz." ifadelerini kullandı.

13 YENİ LOJİSTİK ÜSSÜ

Bugüne kadar 13 adet lojistik merkezini işletmeye açtıklarını bildiren Bakan Karaismailoğlu, bu sayının 26'ya yükseleceğini belirterek 217 olan liman tesisinin de 2053'te 255'e ulaşacağını söyledi.

HAVALİMANI SAYISI 61'E YÜKSELECEK

Bakan Karaismailoğlu, halen 56 olan havalimanının 2053 yılında 61'e yükseleceğini söyledi. Bakan Karaismailoğlu yapımı devam eden ve planlanan havalimanı projelerini, "Çukurova Havalimanı, Rize-Artvin Havalimanı, Bayburt-Gümüşhane Havalimanı, Yozgat Havalimanı, Antalya Havalimanı Genişletilmesi, Trabzon Havalimanı Genişletilmesi, Esenboğa Havalimanı Genişletilmesi, İstanbul Havalimanı 2. Etabı" olarak sıraladı.

ULAŞIMA 198 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM

Karaismailoğlu "2003-2021 yılları arasında ulaştırma ve haberleşme alanlarına 172 milyar dolardan fazla yatırım yaptık. Bunun sonucunda da yalnızca 520 milyar dolarlık GSYH'ye katkımız bile yatırım miktarının 3 katından fazladır" dedi. Bakan Karaismailoğlu "Bundan sonra da 2022'den başlamak üzere 2053'e kadar, 30 yıl içinde, 198 milyar dolar yatırım yapacak, bu yatırımlarımızın karşılığını da yine misliyle alacağız. 2053 yılına kadar GSYH'ye katkımız 1 trilyon doları bularak yatırım bedelinin 5 katından fazlasını kazandıracak" diye konuştu.

2053'E KADAR YAPILACAK OTOYOLLAR

Aydın-Denizli

Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale Savaştepe

Çanakkale-Savaştepe

Ankara-Kırıkkale-Delice

Antalya- Alanya

Sapanca-Afyonkarahisar

Samsun-Mersin

Trabzon-Habur

Afyon-Burdur

Alanya-Silifke

Delice-Samsun

Ankara-İzmir

Bozüyük-Afyonkarahisar

Denizli-Burdur-Antalya

Gerede-Merzifon-Bürgulak

Şanlıurfa-Habur (Diyarbakır bağlantı yolu dahil)

Sivrihisar-Bursa

HAYATA GEÇİRİLECEK YHT VE HIZLI TRENLER

2019-2022

Karaman-Ulukışla

Konya-Karaman

Bursa-Osmaneli

Bandırma-Balıkesir

2019-2023

Ankara-Sivas

İzmir-Ankara (İzmir-Afyon kesimi)

Halkalı-Kapıkule Adana-İncirlik-Toprakkale

Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar

2023-2029

İzmir-Ankara (Ankara-Afyon kesimi)

Bandırma-Bursa

Aksaray-Ulukışla

3. Havalimanı-Çatalca

2024-2030

Adapazarı-Gebze-Halkalı

Ulukışla-Yenice

Aliağa-Çandarlı-Bergama

İstanbul-Ankara (Süper HT)

Sivas-Erzincan

Yerköy-Kayseri

Bursa-Gemlik

Mürşitpınar-Şanlıurfa

Konya-Seydişehir-Antalya

Balıkesir-Bergama

Adana-Mersin

Delice-Çorum

Sivas-Çetinkaya

Aksaray-Konya

Selçuk-Ortaklar-Aydın

Aydın-Denizli

2026-2035

Çetinkaya-Malatya

Eskişehir-Afyon

Afyon-Burdur

Burdur-Antalya

Kayseri-Aksaray

Çorum-Merzifon

Merzifon-Samsun

Delice-Kırşehir

Kırşehir-Aksaray

Aksaray-Şereflikorçhusar

Nurdağı-Kahramanmaraş

Gaziantep-Şanlıurfa

Şanlıurfa-Mardin

Erzincan-Erzurum

Erzurum-Kars

Malatya-Elazığ

Elazığ-Diyarbakır

Kars-Dilucu

2034-2051

Nusaybin-Cizre-Silopi-Habur

Siirt-Kurtalan

Adıyaman-Gölbaşı-Kahta

Erzurum-Rize

Erzincan-Trabzon

Tokat-Turhal