Zonguldak Valilik önünden geçen tren görünüyor.
Bu raylar 1957 yılında Liman'ın diğer mendireği yapılıp yükleme işlemi o tarafa alındığında trenler artık caddeden geçmemeye başlamıştı. Daha sonrada raylar caddeden kaldırıldı.
Fakat bir şeye daha dikkat çekmek istiyorum.
Valilik önünde 3 adet "jeep" marka araba görülüyor.
1947`de ABD`nin "Komünizm ile mücadele" kapsamında Marshall yardımları ile yollanan bu arabalar, ABD tarafından parçaları yollanıp, Tuzla`da kurulan Fabrika'da birleştirilerek kamu da kullanılmaya başlanmıştır.
Tam 1600 tane...
Dönemin en sağlam aracıdır. Zonguldak dağlık yapısına ve araziye de uygundur.
Ülkeye gönderilen 1600 arabadan bir kaç tanesi Zonguldak`a da düşmüş anlaşılan.
O zaman bu fotoğrafın 1950 yılların başlarında çekildiği düşünülebilir.
Ayrıca gönderilen Marshall Planı ile Türkiye`ye 137 milyon dolar yollanmıştı.. Bu paradan Zonguldak`a ayrılan kısmı ile de "Soğuksu`ya lavuar, Fevkani Köprüsü, Zonguldak Limanı`na ikinci bir mendirek, Çaycuma Köprüsü, Çatalağzı Lavuarı" gibi yatırımlar gerçekleştirilmişti.
İşin politika tarafı da şöyle; Atatürk Dönemi`nde 1932 yılında kendi imkanlarımız ile yapılan iki bina karşılıklı görünüyor.
Valilik binası ve Halkevi binası.
Fakat Atatürk zamanından öncesinden kalma tren rayları Fransızlardan, Atatürk döneminden sonra jeepler ise Amerikalılardan.
Biri Osmanlı'yı bitirilmesinin başlangıcının yolu açan yardımlar, diğeri dışarıya bağımlı yaşamaya başladığımız yılların başlangıcı.
Bu fotoğrafta atamızın söylediği söz daha bir anlamlanıyor.
"Bağımsızlık benim karakterimdir."