Çaycuma Belediyesi Ramazan bayramı arifesinde, 400 bisiklet dağıtarak, ilçeye bisiklet bayramı yaşattı. Belediyenin dağıttığı bisiklet sayısı bine yaklaşırken yapılan her türlü standarda sahip bisiklet yolu uzunluğu da 10 kilometreye yaklaştı. Cumhuriyet Meydanı'nda yapılan bisiklet dağıtım törenine hak sahiplerinin yanı sıra Çaycuma Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Rıfat Sarsık, Çaycuma Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Hayri Kandemir de katıldı. Törende "bisiklet manifestosu gibi bir konuşma yapan Belediye Başkanı Bülent Kantarcı, "Bisiklet uzun yıllar çocuklar için oyuncak ya da gezi için kullanılan bir araçtı. Fakat enerji kriziyle birlikte bu taşıtın kullanılmasının uygun olmasının yanı sıra ekonomik olduğu da anlaşıldı ve bisiklet 1970'li yıllardan itibaren dünyada atağa geçti. Amerikan Başkanı Jimmy Carter 1974 enerji krizinden sonra ulaşım ekonomilerinin araştırılması amacıyla bir komisyon kurdu. Araştırmalardan birisi de bisikletin kentlerde daha ayağın kullanılmasının sağlanmasıydı. Bu araştırmalar ortaya çarpıcı sonuçlar çıkardı. Büyük kentlerde, iş ticaret okul gibi günlük ulaşımların aktif kentli başına düşen miktarı altı buçuk kilometreydi. Ve bu kent içi ulaşım, toplu ulaşımın %40'ını oluşturuyordu. Bu durumda aynı mesafe otomobil yerine bisikletle alınsaydı 9,5 milyar litre benzin tasarrufu yapılabileceği ortaya çıktı. Yine aynı araştırmanın sonucunda anlaşıldı ki, enerji tasarrufu açısından bisiklet yarışabilecek ulaşım araçları trenler ve büyük gemilerdi. Elde edilen bu verilere maliyetlerde eklense sonucun ne kadar çarpıcı olduğunu anla ak mümkün" dedi.

Bisikletin otomobilin kapladığı alanın dörtte birini kapladığını söyleyen Kantarcı, "Bisiklet yolların maliyete otomobilin dörtte birine karşılık geliyor. Otomobilin kapladığı park alanının sekizde biri, satın alma fiyatına göre de seksende biriyken bakım masrafı yüzde biri bile bulmuyor. Ayrıca bisikletten hiç kimse vergi de alamıyor. Bisiklet yolunun maliyeti karayolu maliyetine göre hiçbir şey değilken, otoyol masrafıyla da kıyaslanması mümkün değil. Buna taşıtların yarattığı kirliliği ve her yıl doğaya bırakılan 60 milyon ton yanmış yağla çıkardıkları dumanı eklemek mümkün" dedi.

ŞEHİRLERİ OTOMOBİLLERİN İŞGALLERİNDEN KURTARMALIYIZ

Plansız gelişen kentlerde ulaşımın temel sorunlardan biri olduğunu söyleyen Kantarcı konuşmasını, "Kentlerin mekansal gelişiminde insan odaklı değil, otomobil odaklı çözümler üretilmiş, kentler yol, kavşak, köprü, viyadük gibi gereksiz yapılarla donatılmıştır. Otomobil insanların ayrılmaz bir parçası olarak her yeri işgal altına almıştır. Bireysel bir ulaşım aracı olan bisikletin şehir içinde kullanılmasının trafik yükü neredeyse hiç yoktur. Otomobille mukayese bile edilemez. Özellikle büyük kentlerde ulaşım, trafik sorunu planlamayla çözülürken mutlaka yenilikçi ve bisiklet esaslı düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır. Özellikle Çaycuma'nın az eğimli düzlük arazilere sahip olması, bisikletin kullanılmasında hem ulaşım, hem rekreaktif, hem spor amaçlı kullanılmasına son derece uygundur. Dünya kentlerinde yaşanan örneklere baktığımızda bu tarz yerlerde bisikletin çok yaygın şekilde kullanıldığını görmekteyiz. Kısa mesafelerde kullanımının uygun olması ancak olumsuz hava şartlarından etkilenme gibi bazı dezavantajları bulunmasına rağmen bisiklet kullanımın yaygınlaşması enerji tasarrufu, ulaşımda altyapı maliyetlerinin düşmesi, görüntü ve gürültü kirliliğiyle ulaşım masraflarının azalması, kazalarda yaralanma ve can kayıplarının azalması gibi faydaları da bulunmaktadır.

KITA AVRUPA'SINDA 12 BİN KİLOMETRE BİSİKLET YOLU YAPILIYOR

Bisikletin yalnızca ülkedeki ulaşım aracı olarak değil, uluslararası bir ulaşım aracı olarak görülmesi gerektiğini söyleyen Kantarcı sözlerini, "Avrupa kıtasında, bütün kıtayı saracak şekilde 12 ulaşım rotasında, 12 bin kilometresi yerleşim birimlerinde olmak üzere toplamda 60 bin kilometre bisiklet yolu yapılmaktadır. Bizim ülkemizdeyse son derece geç kalınmıştır. Ancak, günümüzde devletimizin de olayın farkına varmasıyla çalışmalara başlanmıştır. Ancak Çaycuma olarak biz devletten daha önce harekete geçtik ve Çaycuma'nın her yerini bisiklet yollarıyla donatmaya başladık. Yaygınlaşması ve otomobile alışkın insanların birden bisiklete geçmesi kolay olmadığı ilk başlarda bu tepki doğurdu. Ancak gelinen noktada Çaycuma'da bisikletle ilgili bir sorun yanacağını düşünmüyorum. Bugünkü kalabalık da zaten bunu gösteriyor. Çaycuma artık bir bisiklet kenti olarak anılacaktır. Bu konudaki ünümüz yalnız Zonguldak ve ülkeye değil, tüm dünyaya yayılmaktadır. Her yerden çok güzel tepkiler alıyoruz. Ülkedeki büyük bisiklet organizasyonları Çaycuma'yı çok yakından takip ettiklerini ifade ediyorlar. Yaptığımız etkinliklerle bisikletin iyi ve yararlı bir ulaşım aracı olduğunu sürekli işliyoruz. Bugün bisiklet alan arkadaşlarımız da bu konuda kendilerini görevli saymalı herkese bunu anlatmalıdır. Bisikleti hiçbir zaman ellerinden bırakmamaları gerekiyor. Şu anda bisiklet yolu uzunluğumuz 10 kilometre civarına erişti. İnşallah Filyos çayı üzerine iki köprünün yapılması, üniversite ile olan bağın daha kolay hale gelmesiyle öğrencilerimizin de işi kolaylaşacaktır. Ben buradan yeni bir çığır açmak istiyorum. Minibüsçülerimiz bana kızmasın ben köylere de bisikletle gidip gelinmesini istiyorum. En uzak köyümüzün 10-15 kilometre olduğun u düşünürsek, otomobille, minibüsle tıkış tıkış gitmekten çok daha iyidir. Ben yakın köylerden başlamak üzere tüm hemşehrilerimin Çaycuma'ya bisikletle gidip gelmesini önemsiyorum. Bu çalışmalarımız ara vermeden devam edecek. Bugünden itibaren sloganımız 'Bisiklet kenti Çaycuma"dır" dedi. Kantarcı konuşmasını "Çaycumalı arabadan in, bisiklete bin" çağrısıyla tamamladı.

Editör: Pusula Gazetesi