Cumhuriyet
Halk Partisi (CHP) Çaycuma Belediye Başkan Adayı İnşaat Yüksek Mühendisi Bülent
Kantarcı, Zonguldak Havalimanı ile ilgili çarpıcı açıklamalarda bulundu.
Kantarcının
savcıları göreve davet etmesinin ardından ZONHAV. A.Ş Yönetim Kurulu Üyesi
Recep Kahyanın açıklamaları, uzun zamandır sumen altı edildiği görüntüsü veren
ZONHAVda yeni sorular gündeme getirdi. Havalimanının zarar ettiğini,
kendisinin de ortaklardan olmasına rağmen hiçbir bilgiye ulaşamadığını belirten
Kantarcı, Valinin başında olduğu bir şirketin şeffaf olması gerekir. Şirket
sürekli ortak değiştiriyor. Kimse de çıkıp açıklama yapmıyor dedi. Savcıları
göreve davet eden Kantarcı, yazılı suç duyurusunda bulunmayacağını söyledi.
HAVAALANI BENİM
YAPMIŞ OLMAM BAZI İNSANLARIN HAVAALANINA KARŞI OLMA SEBEBİDİR
Havaalanı
şirketinin yaptığı bütün çalışmaların ortaklardan saklandığını öne süren Kantarcı,
Dönemin Valisi Yavuz Erkmenin çabaları ile 2006da havaalanı özelleştirildi.
Şartnameye göre, burada bir danışman görevlendirilmesi gerekiyordu. Şimdiki
müdürün hem danışman, hem de müdür olarak görev yapmasına karar verildi. Yavuz
Bey gidince, havaalanı sahipsiz kaldı. Erkmenden sonra gelen Valiler,
havaalanına yanaşmak istemediler. Dolayısıyla bütün ipler şimdiki müdürün eline
geçti. Bizim Belediye Başkanları, müdürle yakın oldular ve yaptığı her
uygulamaya çanak tuttular. ZONHAV A.Ş. kurulduğu günden bu güne kadar inanılmaz
sayıda ortak değişikliği oldu. Şu an ki ortaklık yapısını ben bile bilemiyorum.
En son genel kurulda aldığım bilgilere göre, havaalanının yüzde 50den fazla
hissesinin iki ya da üç kişinin eline geçtiğini biliyorum. Bu havaalanı
büyüklüğü ve potansiyeli ile hiçbir zaman kar etmeyecek bir kurum. 200 bin lira
sermaye ile kuruldu. Sürekli yapılan sermaye artışları ile sermaye 3
milyon liraya çıktı. Yapılan harcamaların karşısında mecburen yapılan bir
artıştır, aslında ortada böyle bir para yoktur. Zarar eden bir şirkete kim
ortak olmak ister? Buraya ortak olan kişilerin acaba havaalanı gelir
getirmeyeceğine göre, havaalanı marifeti ile başka çıkarları mı var? sorusu
akla geliyor dedi.
BEN DE
HİSSELERİMİ SATMAYI DÜŞÜNDÜM
Şirketin
ortaklarının sürekli değiştiğini belirten Kantarcı, bir zamanlar hisselerini
satmayı düşündüğünü söyledi. Kantarcı, Bizim ZONHAV A.Ş., havaalanımızı
işletme amacı ile kurulmasına karşın müteahhitliğe soyunmuş. Çok küçük bir
havaalanı olmasına rağmen, ihalelere girebilmek için kağıt üzerinde referans
anlamında güçlü bir firma olarak gözüküyor. Kağıt üzerinde İstanbul Atatürk
Havaalanını işleten TAVdan daha yetkin bir şirket. Çukurova Havalimanı
ihalesine giren firma bizim firmanın bu özelliği sayesinde ortak girişim
kurularak 400 milyon Avroya mal olacak işin ihalesini alıyor. Pilot firma
ZONHAV. Böyle önemli bir sonuç yaratan bir anlaşmanın içeriğine dair net bir
bilgi alamadık, alamıyoruz. ZONHAVa ne taahhüt edildi? Nasıl bir anlaşma
yapıldı? Genel kurulda istedim, vereceğiz dediler. Bu husus hala karanlık
Başka ihalelere de teklif verilip verilmediğini de bilen yok. Her şey müdürde
Benim
hissem çok küçük, oran olarak ne kadar bilemiyorum. Çünkü sermaye artışlarına
katılmadım. Benden ve Zeki Yurtbaydan başkaları hisselerini zaman içinde
sattılar, paralarını kurtardılar, belki de kar etmişlerdir, bilemiyoruz. Hisselerimi
satmayı ben de düşündüm, ama artık düşünmüyorum. Zaten çoğunluğu ele
geçirmişler. Halk teşebbüsü olmaktan çıkmış. Ben o hisseleri zaten unutmuşum. Bu
hisse sayesinde genel kurullara katılıyorum, kısıtlı da olsa bilgi sahibi
oluyorum. İlimiz Valisinin başında olduğu bir şirketin yönetiminin şeffaf
olması ve aldığı kararları paylaşması gerekir. Müdür, özel şirketlerin sırları
açıklanmaz diyerek mazeret uyduruyor. Yeni Valimizle henüz tanışmadım,
dolayısı ile bu konuyla ilgilide konuşmadım. Dağın niçin, nasıl ve kaça
tıraşlandığı, paranın nereden geldiği ve ihalenin nasıl yapıldığını
bilmiyoruz. Havaalanını baştan sona yapan kişi olmama rağmen hiçbir konuda
bana danışılmadı. Müdürün yaptığı işleri kontrol edecek bir mekanizma
yok. Havaalanı şirketinin yapısının böyle bir teşebbüse
yakışmadığını ve müdürün inisiyatifine terk edildiğini düşünüyorum.
Kamuoyunun da ilgisi yok, hiç kimsede çıkıp hesap vermiyor birileri de sormuyor
diye konuştu.
BUGÜN UÇAKLAR
İNEBİLİYORSA, KOÇKAN İNŞAAT SAYESİNDEDİR
Pistin
çok kaliteli yapıldığı için bugün uçakların inebildiğini belirten Kantarcı,
1998 selinden ve büyük depremden hiç etkilenmediğini söyleyerek, Bu yolcu
sayısıyla bu havaalanının kar etmesi düşünülemez. Proje değerlerine
bakıldığında Almanyadan gelen uçakların piste inmesi aslında imkânsız; çünkü
proje, bu tür büyük uçaklara uygun değil. Peki, nasıl oluyor da bu seferler
yapılabiliyor? Sebebi, hiçbir zaman açıkça takdirinin yapılmaktan kaçınılan,
Koçkan İnşaatın yaptığı mükemmel pist nedeniyledir. Projede LCN35 olması
planlanan pist mukavemet değerinin PCN85 olarak ölçülmesi bu uçakların
inmesini sağlamıştır. Pisti o kadar kaliteli yapmışız ki, Esenboğa ve Atatürk
Havalimanlarının mukavemetini yakalamışız. Herkes zannediyor ki, Kantarcı
havaalanını yaptı, paraları götürdü. Ben pistten ve daha sonraki işlerden
alacaklarımı mahkemeler sonucu yıllar sonra pula dönüştükten sonra alabildim.
En son 2012de son taksiti geldi. 1998 selinde havaalanı sular altında
kalmasına rağmen,
BUNLARI DAHA
ÖNCE DE GÜNDEME GETİRDİM, SEÇİM MALZEMESİ DEĞİLDİR
Bu
sorunları başkan adayı olduğu için gündeme getirmediğini, yıllardır konuştuğunu
söyleyen Kantarcı, Bu memlekette olup bitene hepimiz hassasiyet gösterirsek,
işler kendiliğinden yoluna girer. Havaalanı inşaatını benim yapmış olmam, benim
için büyük bir gurur meselesidir. Özellikle havaalanı terminal binası; son
derece estetik, yörenin malzemesi olan tuğlayla yapılmış, mimari anlamda
üzerinden zaman geçmesine rağmen değer kaybetmemiştir. İnanın, havaalanını
bizim yapmış olmamız, bazılarının havaalanına karşı olma sebebidir. Ben aday
olduğum için değil, bugüne kadar sadece havaalanı değil, bütün memleket
meselelerine sürekli duyarlı oldum, duyarlı olmaya da devam
edeceğim. Hiç kimseyi hedef almadan yapıcı eleştiriler getiriyorum. Amacım,
yazılı suç duyurusunda bulunup peşinden koşmak değildir. Ben durduk yerde
kimseyi suçlamadım. Başkan çıkmış, bize çamur atıyor, yanıt verdim. Ayrıca,
adaylığım dolayısı ile bu konuyu kaşıdığımı söyleyenlere yanıtım şudur: Asıl
siz bu havaalanı seçim malzemesi yapmaktan artık vazgeçiniz. Bu memlekette her
seçim döneminde her şey seçim malzemesi olarak kullanılıyor dedi.
VALİ ALİ KABAN
NE YAPACAK?
ZONHAV
A.Şnin Yönetim Kurulu Başkanlığını Özel İdareyi temsilen Vali Ali Kaban yapıyor.
Geçtiğimiz aylarda göreve başlayan ve sorunu kucağında bulan Vali Kabanın
iddialarla ilgili nasıl bir adım atacağı merak ediliyor. Geçtiğimiz yıllarda
pek çok konuda sorun yaşayan ZONHAV A.Ş.nin bünyesinde Özel İdare, TSOlar ve
belediyeler bulunmasına karşın, tartışmaya ve sorulara neden olan konularla
ilgili kamuoyu ısrarlı bir şekilde bilgilendirilmiyor. Bunlardan biri de
Borajetin ZONHAVa açtığı alacak davası. Bülent Kantarcı ile birlikte pek çok
şirket ortağı benzer endişelerini zaman zaman dile getiriyor. Vali Kabanın
konuyla ilgili gerekçi çalışma ve incelemeleri yaptıktan sora şirket
ortaklarını ve kamuoyunu bilgilendirmesi isteniyor.