KÖK Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Murat Karayalçın, kurultayın açılışında yaptığı konuşmada, Marmaray ve Filyos Projesi’nin 2’nci Abdülhamit döneminde gündeme geldiğini söyledi. Karayalçın, önceki gün açılışı yapılan Marmaray’ın ardından Filyos Limanı ve Filyos Projesi’nin tartışılması gerektiğini ifade etti.

TBMM eski Başkanı, Ak Parti Zonguldak Milletvekili Köksal Toptan, 1898´de Sultan 2´nci Abdulhamid´in hazırlattığı raporla gündeme gelen Filyos Vadi Projesi´nde bürokratik engellere çok zaman ayırdıklarını söyledi. Bir bakanlığın görüşü için 13 yere yazı yazıldığını belirten Toptan, "Sayın Başbakan, ´Filyos Projesi Batı Karadeniz Bölgesi´nin çılgın projesidir´ dedi ama 25 yaşındaki delikanlı, uzman arkadaşlarımız uygun görmüyorlar" diye konuştu.

Karadeniz´in Özelliklerini Koruma (KÖK) Derneği´nce Zonguldak Dedeman Oteli´nde düzenlenen, ´Karadeniz Kalkınma Kurultayı´nda, Zonguldak´ın Çaycuma İlçesi´ne bağlı Filyos Beldesi´nde yapılması planlanan ve ilk kez 1898´de Sultan 2´nci Abdulhamid´in hazırlattığı raporla gündeme gelen Filyos Vadi Projesi tartışıldı. 2 gün yapılması planlanan, ancak KÖK kurucu üyesi ve eski CHP Trabzon Milletvekili Ali Rıza Uzuner´in vefatı nedeniyle 1 güne indirilen kurultayın açılışında konuşan KÖK Derneği Genel Başkanı Murat Karayalçın, Filyos Projesi ile İstanbul´da hizmete açılan Marmaray projesinin tarihi akrabalığı olduğunu söyledi. Marmaray´ı düşünenleri, tasarlayanları ve uygulayanları kutladığını ifade eden Karayalçın, "Darısı Filyos Projesi´nin başına. Çünkü Marmaray projesinin başlangıcı 1860. Sultan Abdulmecid zamanında bu proje tasarlanmış. Aradan 153 yıl geçmiş. Filyos Projesi daha yeni. 1898´de Sultan 2´nci Abdulhamid´in Bayındırlık Bakanı Hasan Fehmi Paşa bir rapor hazırlıyor. Sultan Abdulhamid´e sunuyor. Filyos Projesi´nin 115 yıllık tarihi var. Biz de 115 yıldır bu projenin uygulamaya konulmasını bekliyoruz" dedi.

TOPTAN: SONA GELİNDİ

TBMM eski Başkanı, Ak Parti Zonguldak Milletvekili Köksal Toptan ise Filyos Projesi´nde sona yaklaşıldığını söyledi. Toptan, hükümetin Filyos Projesi için 125 milyon lira istimlak bedeli ödediğini ve 14 milyon metrekarelik bir alanın kamulaştırılarak yatırım için hazır hale getirildiğini belirtti. Yatırımlar konusunda talepler olduğunu ifade eden Toptan, "Bu taleplerin alınması için eksikliklerin tamamlanması gerekir. Sedde çalışmaları hemen hemen bitti, bitecek. Birbirini tamamlayacak çalışmalar var. Burada 30-40 bin kişilik bir şehir ortaya çıkacak. Sanayi tesisi kurulacak. Su işi var, bu çalışmalar yapılıyor" diye konuştu.

´BÜROKRATİK ENGELLERE ÇOK ZAMAN AYIRDIK´

Filyos Projesi´nde bürokratik engellere çok zaman ayırmak zorunda kaldıklarını belirten Toptan, şöyle konuştu:

"Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı´nın, ´Projeyle ilgili siz ne düşünüyorsunuz, olumlu mu bakıyorsunuz, olumsuz mu bakıyorsunuz?´ sorusuna cevap verebilmek için tam 13 yere yazı yazdı. Bir bakanlık görüşünün alınabilmesi için 13 yere yazı yazıldı. Bu yazıların içerisinde Genelkurmay Başkanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı var, diğer bakanlıklar var, DSİ Genel Müdürlüğü var. Bunları tek tek takip etmek zorunda kalıyoruz. Nasreddin Hoca´nın hikayelerine konu olacak olaylarla karşılaşıyoruz. Limanın yapılacağı yerin hemen üstünde radar var. ´Bu radarın kaldırılması lazım. Çünkü limanın bütün sinyalizasyon çalışmalarını etkiler´ dediler. Milli Savunma Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ile görüşmeler yapıldı. Milli Savunma Bakanlığı 30 milyon liralık lojman ve karakol yapımı karşılığında bu radarı buradan taşıyabileceklerini söyledi. Nitekim öyle oldu. Bartın ve Ankara´ya bu radar taşındı. Milli Savunma Bakanlığı´na para verdik, sonra MİT, ´bütün bu tesisler bize bağlandı, bize de para aktarılması lazım´ dedi. Ama bu bürokratik engeller aşıldı."

25 YAŞINDAKİ UZMAN UYGUN GÖRMÜYOR

Filyos Projesi´nin ana anahtarının Filyos Limanı olduğunu hatırlatan Toptan, "Bu limana hükümet çok önem veriyor. Benim yanımda Başbakan, projeyle ilgilenmesi için Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı´na talimat verdi. Ulaştırma Bakanı geldi buraya, ´ihaleyi yapacağız´ dedi. Fakat bazı şeyleri aşamıyoruz. Kalkınma Bakanı ve Bakan Yardımcısı´nın haberi olmadan uzman, genç delikanlılar, bu projenin ne getireceği, ne götüreceği, verimli midir, zarar mıdır, kar mıdır hesapları ayrıntılı bir şekilde yapılmadığı gerekçesiyle dosyayı geri gönderdi. Sonra bir bürokrat bana diyor ki ´Efendim bize dediler ki ne acelesi var. Ha 2013, ha 2014. Aceleye gerek yok.´ Biz burada çatlıyoruz, patlıyoruz. Sayın Başbakan geldi Zonguldak Meydanı´nda, ´Filyos Projesi Batı Karadeniz Bölgesi´nin çılgın projesidir´ dedi. Ama oradaki 25 yaşındaki delikanlı uzman arkadaşlarımız uygun görmüyorlar" diye konuştu.

BİLA: SİYASET, BU BÖLGEYE BORCUNU ÖDEMELİ

Kurultayda, Milliyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Fikret Bila da ´Filyos Projesi´nde gecikme nedenleri ve Karadeniz Demir Çelik´in önerisi´ konulu sunum yaptı. Zonguldaklı bir gazeteci olarak Filyos Projesi ile ilgilenmeye çalıştığını ifade eden Bila, şunları kaydetti:

"Filyos Projesi, GAP´tan sonra Türkiye´nin en büyük projesi olarak biliniyor. Sadece Zonguldak´ı değil bütün havzayı, Karadeniz Bölgesi´ni kalkındıracak bir coğrafi bütünlük. O yüzden büyük bir proje. 115 yıllık proje olmasını geride bırakmamız gerekiyor. Bu kadar büyük bir projenin halkın desteği ile sendikaların, sivil toplum örgütlerinin desteği ile ayrı bir organizasyona sahip olması gerektiğini düşünüyorum. Bu Filyos Platformu olabilir, Filyos Derneği olabilir, Filyos Vakfı olabilir. Böyle bir sahiplenme içinde gerçekten de arkasında halkın desteği olduğu bir organizasyon yapılabilirse, projenin başlatılması, hızlandırılması ve takibi daha kolay olur. Kamuoyu baskısı, kamuoyu algısı çok önemli bir faktör. Aslında bu projeyi Zonguldak, Karabük ve Bartın´da bilen çok az sayıda kişi var. Türkiye gündeminde yer alması gerekiyor. Örneğin GAP projesi çok yakından izlenmiştir. Sosyal baskı mutlaka şart. Sadece denetim, bürokrasi, siyasetin yapacaklarını beklemek yetmiyor. Bu baskıyı sürekli tutmak için de bu tür faaliyetlerin aralıksız sürdürülmesi gerekiyor. Türkiye-Ankara siyaset mekanizması, Filyos Projesi´ni gerçekleştirerek bu bölgeye alternatif bir ekonomi yaratmalı ve gerçekten de borcunu ödemelidir."

Editör: Pusula Gazetesi