Ankara’da kafa kafaya veren 5 arkadaş, uzun yıllar üzerinde çalıştıkları ve tüm dünyada ses getirecek önemli bir projeyi hayata geçirdi. Anahtar kullanmadan ‘Kişiyi tanımlayabilme ve Tanıyabilme’ özelliği sayesinde sadece sesli komutlarla bir aracı çalıştırabilen ve durduran bilen 5 mucit, devrim niteliğindeki bu proje için Başbakan Erdoğan’dan destek bekliyor.
Başkent Oto Sanayi Sitesi’nde ufak bir elektronik atölyesinde el ele veren 5 arkadaş, bugüne kadar dünyada eşi benzeri olmayan bir projeyi hayata geçirdi. Anıl Aktaş isimli mucit, beraberindeki ekibiyle birlikte tasarladıkları projeleri bir bir hayata geçiriyor.
İlk olarak 2001 yılında ses komutlarıyla Klavye ve Mouse’a gerek kalmadan bilgisayarı yönlendirmeyi başaran Anıl Aktaş, şimdi ise bu sistemi geliştirerek araçlara hükmetmeye başladı. Beraberindeki, Murat Tezcan, Ömer Yavuz, Murat Aygöz ve Ahmet Abay ile birlikte sıkı bir çalışma yürüten Anıl Aktaş, tamamladıkları bir projeyi İHA muhabirine tanıttı.
“Güvenlikli Sesli Komut Sistemi” adını verdikleri sistem sayesinde bir aracı anahtara gerek kalmadan ses komutlarıyla çalıştırabildiklerini anlatan Aktaş, bunu ise araca yerleştirilen sistem sayesinde bir çok dilde de gerçekleştirebildiklerini söyledi.
Kendisini “Zonguldak doğumlu, bilgisayarı sesle çalıştırmayı başaran ilk Türk genciyim” diyerek tanıtan Anıl Aktaş’ın, ayrıca sol ayağı doğuştan sakat. Tüm bu imkansızlıklara rağmen imkansızı başaran Anıl Aktaş, başardıkları proje ile ilgili olarak şu bilgileri verdi:
“Önemli olan unsurumuz, ‘kişi tanımlayabilme ve tanıyabilme’ özelliğidir. Aracı ben istediğim zaman çalıştırabilirim fakat arkadaşım ben istemediğim sürece çalıştıramaz. Bu neye engel olabilir? Düşünün ki çocuğunuz var ve anahtarı alıp kaçacak evden. Bunun kaçmasını önleyebilirisiniz çünkü anahtar yok ortada. Ve sizi yanında getirmesi gerekiyor. Çünkü sizin sesinizle çalışıyor araç.”
Ses komutuyla cihazlara hükmetmeyi başaran Anıl Aktaş ve ekibi, ayrıca bu sistemin evlerde ve daha birçok yerde de uygulanabileceğini söylüyor.
“SİSTEMİN ALGORİTMASINI ÇÖZDÜM”
Anıl Aktaş’ın en büyük destekçilerinden olan çalışma arkadaşı Murat Tezcan ise aracın ‘Motor’, ‘Motoru çalıştır’, ‘Motoru kapat’ komutlarıyla harekete geçtiğini belirterek, ayrıca deşifre sistemi ile de aracı çalıştırabildiklerini söyledi. “Bu deşifre sistemini sesimizle girmediğimiz sürece motora hiçbir işlem yaptıramayız” diyen Tezcan, kendisinin çalışmalarıyla ilgili olarak şöyle konuştu:
“Ben bu işin algoritmasını çözdüm, bu algoritmanın, çeşitli konseptlere, sistemlere uygulanabilir halini göstermek istedim. Bunun daha üst versiyonları var, onlar da test çalışması üzerinde. Şuanda göstereceğimiz sistem en basitinden ama en anlaşılabilir düzeyde olanı. İki dil de tanıtacağım ben size. Normal Türkçe ve yabancı dilde. Sesimize göre bir aracı burada çalıştırmak ve susturmak. Diğer konseptleri de kullanıcıya göre tanımlamak.”
Kendisinin sistemin algoritmasını ve kotlamasını üst seviyeye getirdiğini belirten Tezcan, “İstenirse, İngilizce, Türkçe, Fransızca, İtalyanca, Almanca olmak üzere diğer dillerde de ekstradan bağımsız olarak istediğiniz şekilde cihazlar kontrol edilebilir” dedi.
“BAŞKA PROJELERİ DE KAMUOYUNA SUNACAĞIZ”
Yürüttükleri diğer çalışmaları hakkında da bilgi veren Anıl Aktaş, “Bir sürü projemiz var, toplumsal sorumluluk adı altında da projemiz var. Bu projeleri ki devlet büyüklerimiz ve değerli büyüklerimiz ne zaman ki bizle ilgilenirlerse biz de kamuoyuna sunacağız” dedi. Başardıkların projelerin devlet tarafından da desteklenmesini isteyen genç mucitler, Türkiye’nin üreteceği ilk yerli otomobilde bu sistemin uygulanabileceğini ve bunu talep ettiklerini söyledi.
Kendilerinin hayata geçirdiği projenin hem Türkiye’de hem de dünyada tam olarak duyulmadığını kaydeden Anıl Aktaş, “Fısıltı gazetesinin duyumu altında… Ama biz bunu kamuoyuna göstermek istedik, Türk gençlerinin ev Türk insanının da belli bir yerlerde belli bir şeyler yapabileceğini kanıtlamak istedik. Türk olduğumuz için övünüyoruz” diye konuştu.
“BAŞBAKANIMIZIN DESTEĞİNİ ÖZELLİKLE BEKLİYORUM”
Ekipte büyük sorumluluklar üstlenen bir diğer isim ise Ahmet Abay. Abay ise hayata geçirdikleri ve üzerinde çalıştıkları diğer projeler için özelikle Başbakan Erdoğan’dan destek beklediklerini ifade etti. Başbakan Erdoğan’a seslenen Abay şunları kaydetti:
“Sayın Başbakanımızın, Türkiye’de yerli araba üretilmesini istemesinden sonra harekete geçtik. Daha büyük projelere de imza attık, atacağız da; bunları sunmuyoruz tabi. Elektronik anlamda dünyada olmayan bir şeyi başardık. Ve Türkiye bu teknolojiyi hak ediyor ve Başbakanımızın dediği gibi Türk arabasını da daha çok hak ediyor. Buna inanıyoruz, daha yüksek yerler de göreceğiz.
Sayın başbakanımızın desteğini de özellikle bekliyorum. Dediği gibi biz başardık, teknolojiyi getirdik, başlattığı arabaya, istediği arabaya teknolojiyi getirdik. Ve bu teknolojinin daha büyüklerini, hatta hatta trafikte yaşanan kazaları önleyici projelerimiz de var. Bunlar da daha büyük projeler.
Biliyorsunuz yüzde 80-90 oranında ölümler oluyor trafikte. Bunları önleyici unsurlarımız var. Çipli sisteme geçtiği için ehliyet onunla ilgili yapılacak projelerimiz var onları da hazırladık. Daha büyük işleri başaracağımıza inanıyorum ve Türkler dünyadaki bütün mucitlerden, bilim adamlarından daha iyisidir ki bütün her şeyi başaran biz Türkleriz.”
“ARACIN TANITIMINI BAKANIMIZ NİHAT ERGÜN YAPSIN”
Abay, sır gibi sakladığı diğer projeler için “Bir yüksek Türk teknolojisi olarak ismimizi duyuracağız, Türkiye’nin ismini duyuracağız. Yanımızda olurlarsa daha büyük şeylerle ilerleyeceğimize inanıyorum” diyerek, yetkililerden destek vermesi gerektiğine vurgu yaptı.
Aracı, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’ün tanıtmasını istediklerini belirten Abay, “Kendisinin denemesi daha güzel olacak. Yani tüm dünyanın gözü zaten Sayın Bakanımızın üzerinde. Buyursun onun tanıtmasını can-ı gönülden istiyoruz” dedi.
ARAÇ, ÖNCEDEN TANIMLANMIŞ SES VE KOMUTLARLA ÇALIŞIYOR
İHA kameraları için komutla çalışan araçta bir test yapan Murat Tezcan, aracı sadece belli komutlarla ve belli anahtar kelimelerle çalıştırmayı başarıyor. Aracın anahtarlarını kullanmadan sadece ‘Start’, ‘Stop’, ‘Gösteri’, ‘Kayıt’ gibi basit kotları söyleyerek aracı çalıştırıyor ve durduruyor.
Editör: Pusula Gazetesi