Zonguldak, yıllardır karayoluyla getiremediği turistleri deniz yoluyla getirmek için yeni bir rotaya girdi. Batı Karadeniz Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı İrfan Erdem’in çabasıyla gündeme gelen gemi turlarının Zonguldak, Ereğli ve Bartın’a uğraması gündemde…

Geçtiğimiz haftalarda İzmir’de yapılan toplantıda konuşan İrfan Erdem, gelişmelerden umutlu olduğunu belirterek, bu yolla Karadeniz kentlerinin turizme açılmasının hızlanacağını söyledi.

Karadeniz sahili boyunca farklı kentlere uğraması beklenen gemilerle Avrupa başta olmak üzere dünyanın çok uzak noktalarından gelecek turistlerin önemli bir girdi sağlayacağını belirten Erdem, idarecilere seslendi.

Erdem, İzmir’de yaptığı konuşmasını Pusula kanalıyla Zonguldaklılarla paylaşarak, gemi turlarının önemini anlattı;

“KARADENİZ BÖLGESİ ANTİK ÇAĞLARDAN BUGÜNE GELEN DOĞAL GÜZELLİKLER İLE KEŞFEDİLMEYİ BEKLEYEN BİR BÖLGEDİR”

“Seyahat endüstrisinin en hızlı gelişen sektörü olan ‘Kruvaziyer Turizmi’nin 1980 yılından itibaren yıllık gelişme oranı yüzde 8´lerdedir. 100 kişi ile 6 bin 500 kişi arasında turist taşıyan, böylece kişi başı maliyetleri düşürerek şimdiye kadar Kruvaziyer almada maddi gücü olmayan turistleri de kazanmakta ve sundukları imkanlarla çok cazip duruma gelmektedirler. Bugünkü Kruvaziyer endüstrisi kısa 3-4 gün, uzun 15 gün ve fazlası Kruvaziyer imkanlarla birçok ülkenin kentlerini gezme olanağı vermektedir. Dünya genelinde son bir yılda 16 milyon kişi Kruvaziyer gemilerle seyahat yapmıştır. Bunun 10 milyonu Amerikalı, 4 milyonu Avrupalı ve diğer ülkelerdendir. Kruvaziyerlerin çoğu Karayip’te seyretmektedir. Ancak Avrupa limalarından hareket eden Kruvaziyer sayısında bir artış görülmektedir. İstatistiklere göre bizim limanlarımıza Kruvaziyerle gelen yolcuların sayısı 1 milyonu aşmıştır, Kruvaziyer de yatak kapasitesi toplam 250 bin kişiye ulaşmıştır. Ülkemize gelen turistlerin ancak yüzde 15’inin yüksek gelirli olduğu bilinmektedir, bu durumu aktaracak alternatiflerden biri Kruvaziyer turizmidir. Son yıllarda ülkemizde Kruvaziyer sektörün en büyük gelişme sebebi limanlarımızın birçoğunun özelleşmiş olmasıdır. Günümüz itibarıyla her liman kendi trafiğini artırmak amacıyla yenileme ve yatırım yapma gayreti içindedir. ISPS, CODE güvenlik sistemi bu yatırımların bir bölümünü oluşturmaktadır. Dünya çapında bu denli hızlı büyüyen bu sektörde limanlarımızda bu gelişmeyi yakalamak zorundadır. Türkiye için uzun vadeli planlar ve altyapılar üzerinde çalışılması gerekmektedir, Ülkemizin bir Kruvaziyer gemisi yoktur.

Bugün dünyadaki Kruvaziyer turizmindeki diğer destinasyonlara bakıldığında Karadeniz Bölgesi antik çağlardan bugüne gelen doğal güzellikler ile keşfedilmeyi bekleyen bir bölgedir ve Kruvaziyer turizmini tercih edenler artık yeni destinasyonlar istemektedir.”

“BU BİR HAYAL DEĞİL, GERÇEĞİN TA KENDİSİDİR”

“Batıdaki İğneada’dan doğuda Hopa’ya kadar olan limanlarımız, ülkemizin 1’inci kuşak limanlarıdır. Tamamı 1950 yılından önce günün şartlarına göre inşa edilmişlerdir. Karadeniz´de Kruvaziyer turizmine elverişli limanlarımız var. Liman altyapısı ve imkanları ne kadar önemliyse bundan daha önemlisi eğitilmiş yabancı dil bilen alanında uzmanlaşmış personeldir. Biz Deniz Ticaret Odası olarak bu konuda devletimizi temsil eden milletvekillerimiz, valilerimiz ve mahalli idarelerin emrindeyiz. El ele verelim ve başaralım, başarmak zorundayız, başka şansımız yok. Karadeniz sahil yolundan sonra Karadeniz’de yapılacak en büyük istihdam halkların kaynaşması bu projenin gerçekleşmesiyle sağlanacaktır. Bu bir hayal değil gerçeğin ta kendisidir. Karadeniz’in insanı bunu başaracak güç ve cesarete sahiptir. Hamsi küçüktür, ama çok lezzetlidir, Karadeniz’in dışında da bulamazsınız.”

KRUVAZİYER TURİZMİ VE TÜRKİYE

Deniz turizminin parlayan sektörü Kruvaziyer Seyahat, son 10 yılda dünyada büyük gelişmeler gösterdi.

‘CRUİSE INDUSTRY OVERWIEV-2011’ raporuna göre 2010 yılında 15 Milyon Cruise yolcusunun 11,1 milyonu Kuzey Amerika çıkışlı, 3,9 milyonu ise Avrupa çıkışlı yolcuları kapsamaktadır. Bu yükseliş bir önceki yıla göre yüzde 6,6 bir artışı beraberinde getirmektedir. Doluluk oranı ise yüzde 103 ortalamasındadır. Bu artışın ana nedeni 5 bin 400 yolcu kapasiteli gemilerin sefere sokulmasıdır. Sadece 2010 yılında 12 Cruise gemisi dünya denizlere açılmış bulunmaktadır. 2011 yılında ise 14 yeni dizayn edilmiş ve ek zengin hizmet özelliklerine sahip gemiler bu büyümeye yeni boyutlar getirecektir. Ayrıca 2014 yılına kadar 26 yeni gemi devreye sokulacaktır. Bunların 19 adedi okyanus geçen ve her biri 5 bin 400 ila 6 bin 500 yolcu taşıyan gemilerden, 7 tanesi ise Avrupa’ya özgü Cruise nehir gemilerinden oluşmaktadır. 2011-2014 yılları arasında devreye sokulan bu yeni nesil gemiler, dünya yeniliklerimde yolcularına sunmaktadır. Sörf havuzları, gözlem evleri, güvertede LED film ekranları, golf simülasyonları, su parkları, gösteri mutfakları, kişisel bilardo masaları, özel havuzlu ve jakuzili çok odalı villalar, buz pateni alanları, tırmanma duvarları, trambolinler ve daha fazlaları yer almaktadır.

CRUİSE YOLCU PROFİLİ

Genellikle Cruise yolcularının yaş ortalaması 50 civarındadır. Yolcuların yıllık ortalama geliri 109 bin dolar civarındadır. Yüzde 86’sı evlidir. Yüzde 62´si tam zamanlı bir işte çalışmaktadır. Ortalama 7 günlük bir seyahatte kişi başı 1770 dolar harcama yapılmaktadır. Yolcular ortalama 5 veya 6 ay önceden seyahatlerini planlamaktadır. Yolcuların, 18 yaşın altındaki çocuklarını beraberinde getirme oranları yüzde 25’dir. Arkadaş seyahatlerinin oranı ise yüzde 23´tür. Eşler en yüksek katılımı gerçekleştirmektedirler. Bu oran yüzde 75´tir. Cruise yolcuları seyahatlerini genellikle seyahat acenteleri ile gerçekleştirmektedir. Bu oran yüzde 74´tür. Seyahate katılan yolcularda müşteri memnuniyeti en üst düzeydedir. 10 puan üzerinden yapılan anketlerde memnuniyet oranı yüzde 73´tür. Daha az havalimanı sorunu, pasaport kontrolleri, güvenlik aramaları, seyahat maliyetlerinin makul oluşu ve yolculuk kolaylığı, Cruise seyahatlerinin tercih nedenidir.

EN SIK KULLANILAN CRUISE HATLARI

Dünya Cruise hatlarında Türkiye, Yunan Adaları-Akdeniz ile birlikte değerlendirmeye alınmaktadır. Bu ise yüzde 14´lük bir oranı kapsamaktadır.

Karayip Adaları Yüzde 43

Alaska Yüzde 25

Bahamalar Yüzde 25

Hawaii Yüzde 15

Akdeniz-Yunan Adaları-Türkiye Yüzde 14

Bermuda Yüzde 11

Avrupa Yüzde 9

Panama Kanalı Yüzde 8

Meksika Batı Yakası Yüzde 8

Editör: Pusula Gazetesi