Borajet Magazin Dergisi Haziran sayısında kapakla birlikte 13 sayfayı Zonguldak&[#]8217;a ayırdı. Borajet&[#]8217;in Zonguldak Ereğlili olan Uçuş İşletme Başkanı ve Kaptan Pilotlarından Tuncay Akbir ise Zonguldak-Trabzon ve Zonguldak-İstanbul seferlerinde kullanılan ATR 72 tipi uçakların güvenliği hakkında detaylı bilgiler verdi.


Borajet&[#]8217;in magazin dergisinin Haziran sayısının kapağında Zonguldak yer aldı. Kapakta Borajet&[#]8217;in kendi uçağından çekilmiş Çaycuma fotoğrafı yer alırken, dergide Zonguldak&[#]8217;a 12 sayfa yer ayrıldı.
Derginin kapağında uçak seferlerinin başladığı gün meydana gelen grizu faciasında yaşamını yitiren 30 maden işçisine atfen; &[#]8220;Hayatını kaybeden madencilerimizi rahmetle anıyoruz&[#]8221; denildi.
Dergide ayrıca aslen Zonguldak Ereğlili olan Kaptan Pilot ve Borajet&[#]8217;in Uçuş İşletme Başkanlığını Tuncay Akbir ile de söyleşi yer alıyor.
Akbir daha önce Pusula&[#]8217;nın sorularına; &[#]8220;Zonguldak Ereğlili biri olarak Zonguldak&[#]8217;ın yurt içi uçuşlarla tanışmasından mutluluk duyuyorum. Bu amaçla Borajet&[#]8217;in Zonguldak&[#]8217;a inen ilk uçağın pilotu olmak, Trabzon ve İstanbul&[#]8217;a sefer yapan pilotu olmak, Zonguldaklıları taşımak ayrıca benim için çok özel ve keyifli&[#]8221; demişti.
Borajet&[#]8217;in önceliğinin emniyet olduğunu vurgulayan Akbir, ATR -72 tipi uçakların güvenliği hakkında detaylı bilgiler veriyor.
İşte Tuncay Akbir&[#]8217;in sorulara verdiği yanıtlar:

Sayın Akbir, sizin için vizyon nedir?
Bana göre vizyon, bir yöneticinin geçmişte ve şimdi düşünülmemiş ya da başarılamamış olan, gelecekte başarılmasını düşündüğü, yapılması gerekenlerle ilgili açıkça ifade edilen ve kişinin kendine özgü, yani orijinal olan düşünceleridir. Bu vizyonu gerçekleştiren Genel Müdürümüz Kadir Peker´dir. Kadir Bey, şirketimizin vizyonu, gelecek için planlanan stratejik yapılanma, amaç ve bunun gibi konular hakkında gerekli bilgilerden Mayıs ayı Borajet Magazini´nde bahsetmiştir. Dilerseniz ben de sizi, Borajet in Uçuş İşletme Başkanı olarak operasyonel konular hakkında bilgilendireyim.

O halde bize, operasyonel anlamda nasıl hazırlıklar yaptığınızdan bahseder misiniz?
Bir operasyonun yapılandırılabilmesi için ilk dikkate alınması gereken unsur emniyettir. Bu aşamada ilk adım, alanında tecrübeli, bölümünde kalifiye kişiler ile maddiyattan kaçınmadan şirket yönetmelik ve kurallarının belirlenmesini sağlamaktır. Biz bunu en iyi şekilde gerçekleştirdik. Bir de şu önemlidir: Bir operasyonun gerçekleşmesi önce yerde boştur. İlk başla yolcularımıza re uçaklarımıza verilecek hizmetin profesyonelce yapılmasını sağladık. Kokpit ve kabin ekiplerinin, uçaklarımızı emniyetli şekilde uçurabilmeleri için gerek duyulan yurt içi, yurt dışı eğitimlerini en sağlıklı şekilde almalarına imkân tanıdık. Teknik olarak da uçaklarımızın bakımlarını tecrübeli teknisyenlere düzenli olarak yaptırdık. İhtiyaç olabilecek yedek parçaların kısa sürede temin edilebilmesi hususuna da ayrıca özen gösterdik.

Türkiye´de ATR tipi uçakların ilk defa Borojet tarafından kullanılacak olması pilot ve hostes temini açısından zorluk yaratır mı?
Türkiye genelinde pilot sıkıntısı yaşandığı bir gerçek. Ancak, Borojet olarak vizyonumuzu gören ve yapılanma esnasında ortaya konul profesyonel çalışmaları yakından takip eden havacılık camiamızda, biz pilot ve kabin memuru temini açışından zorluk çekmedik. Ayrıca yurt dışında ATR uçaklarında eğitimli olan pilot re hosteslerden bilgi ve tecrübe konusunda destek aldık. Bunun için maddi giderlerden hiç kaçınmadık. Şirketimizde istihdam ettiğimiz yabancı pilotlarımız da var.

Uçuş ekiplerinizi nasıl seçtiğinizden söz eder misiniz?
Şirket yönetmeliğimizde belirtilen yurtlar çerçevesinde yapılan mülakatlar, testler ve kontroller sonucu Borojet&[#]8217;in profesyonel ortamında en uygun uçuş ekipleri, yapılan kurul toplantısında belirlendi. Bunu takiben şirkete girişleri ve uzun süren eğitimlerimiz başladı.

Tüm uçucu personelin eğitimlerini nerede ve nasıl tamamladınız?
Türkiye´de ATR tipi tubo-pervaneli uçakların eğitimi için gerekli Simulator yok. Bu yüzden tüm ekiplerimizi Fransa -Toulousseu da bulunan uçuklarımızın orijinal üreticisi olan ATR firmasında 1,5 aylık eğitime gönderdik. Ekiplerimizin ATR uçaklarında tüm yolcuları emniyet ile uçurabilmeleri için operasyon öncesi yolcusuz uçakta gerçek uçuş eğitimlerini de tamamladık. Tüm bu eğitimlere rağmen, yurtdışından getirdiğimiz tecrübeli pilotlar ile beraber operasyonlarımızı gerçekleştiriyoruz.

Sizce tecrübenin sivil havacılıktaki yeri nedir?
Havacılıkta tecrübenin tanımı şudur: Bir pilotun veya hostesin acil bir durum karşısında bilgisinin maksimumunu kullanabilme yeteneğidir.´ Tecrübe uçuş saati ile belirlenmez. Uçuş, suali bir başkasına nazaran daha az olan bir pilot, acil durumda bilgisinin tamamını kullanabiliyor ise bu durumla pilot tecrübesini konuş­turmuş demektir. Ve İşte önemli alan yapılan mülakat ve testlerle bu kişileri belirleyebilmektir. Biz. Borajet alarak tecrübeli uçuş ekiplerimizi bu şekilde belirledik.

ATR 72-500 tipi uçaklar hakkında operasyonel olarak neler söyleyebilirsiniz?
Öncelikle ART 72&[#]8217;lerin şu an Türkiye hava sahasında uçan diğer tüm uçak tiplerinde bulunan teçhizat ve donanımlardan eksiği yok. Aksine pek çok Have sistemleri bulunuyor. Bu ebattaki bir uçak için teçhizat ve ekipman açısından bütün lüks cihazlara sahip. Üstelik aynı donanımlara sahip diğer uçukların inemeyeceği meydanlara inebilme kabiliyetinde. Turbo-pervaneli olduğu için kıstı pistli alanlara rahatlıkla iniş ve kalkış yapabiliyor. Bu da Türkiye sivil havacılık tarihinde bir ilk olan ´bölgesel karacılık operasyonu´ için planlanan uçuşları başarı ile yapabilmesini sağlıyor. ATR&[#]8217;ler dünyanın çoğu ülkesinde en çok kullanılan ve tercih edilen uçuk tipi.

İlk uçuşunuzu hatırlıyor musunuz? O günden bu güne ne değişti sizin için?
Tabii ki hatırlıyorum. Çünkü uçmak, yeryüzündeki diğer tüm mesleklerden farklıdır. Bunu ilk tecrübe ettiğiniz o anı hayat boyu unutmak mümkün değildir. O günden bugüne manevi olarak yani uçmaktan aldığım zevk ve hissettiğim duygu açısından hiç bir şey değişmedi. Sadece modern çağda ilerlemenin havacılıkta da getirdiği yenilikler oldu. Uçaklar daha modern ve daha yeni sistemlerle donatıldı, ama temel ola­rak uçmak bir pilota aynı hissi veriyor.

Size göre havacılık sektöründe en büyük kazanç nedir?
Bence, en büyük kazanç bir pilotun planlanan bir uçuşu sağ salim, başarı ve emniyet ile tamamlayabilmesidir. Sektörde teknolojik gelişmeler ve değişmeler ne olursa olsun, hangi tip uçak ile uçulursa uçulsun ancak görevi başarı ile tamamladığınızda kazanç sağlanmış olur.

Sizce insanlar uçmak için neden Borajet´i tercih etmeli?
Çünkü BoraJet, diğer hava yollarının ku­ruluş aşamasında yaptığı yatırımlardan daha yüksek düzeyde bir yatırım yaparak sağlam bir şirket yapısı oluşturduğu, yolcularının emniyetli ve güvenli uçması için hiçbir masraftan kaçınmadığı ve yolcu konforunu ciddiye alarak her türlü tedbiri aldığı için tercih edilecektir. Tüm yolcularımız operasyonlarımız devam ederken zaman içerisinde, bu tür bir operasyonun Türkiye için ne kadar büyük bir ihtiyaç olduğunu anlayacaklardır. Bu hizmetin sağlanması esnasında Borajet´ten nasıl kaliteli bir hizmet aldıklarını görecek ve değerlendirmelerini yapacaklardır.
Editör: Pusula Gazetesi