Yılardır sadece Düsseldof'tan tek bir Alman firmasının hafta da bir-iki seferi ile ancak belirli aylarda uçuşu olan havaalanına birden, üst üste seferler konacağı açıklandı.

Sizce bu garip değil mi ?

Tamam uçaklar gelir havaalanına iner ama bana garip geliyor. Bu seferler Zonguldak'ın ekonomisine bakıldığında gercekçi görünmüyor.

Bu işin içinde başka bir şey olduğunu düşünyorum.

Süreklilik imkansız.

Cumhurbaşkanı seçimden önce söz vermişti.Bunun üzerine bir kaç aydır da "ha gelecek ha gelmiyecek" diyerek beklenti oluşmuştu, iptaller yaşanmıştı.Sonra birileri düğmeye basmışcasına iki havayolu sirketi de uçak seferlerini peşi sıra dizdiler önümüze.

Hangi firmalar?

Türk Havayolları ve Atlas Jet.

BAYRAM DEĞiL SEYRAN DEĞiL THY BiZi NiYE ÖPTÜ ?

Bakın şu an Türkiye'de özellikle bizim gibi havaalanına uçabilecek firmalardan THY ve Atlas jet hükümete yakın kuruluşlar. Bir emre bakardı zaten. Fakat hükümetin emri ile calışmayan havayolları şirketleri de var. Pegasus ve Onur Air gibi... Bu havayolları şirketleri de tam tersi. Bu iki firma 23 Haziran seçimlerinde üstelik Imamoğlu lehine o günkü uçuşlarında karar almış durumda. Bir şekilde tarafını gösterme olarak algılıyorum ben. Bugün Galatasaray'ın Divan Başkanı açık açık 23 Haziran'da Ekrem İmamoğlu lehine bir konuşma yapıyor. Nedeni belli. Hükümete yakın Başakşehir Futbol Takımı'na yapılan ayrımcılık ve iBB'den aktarılan paralarla haksız rekabet oluşturulmasından kaynaklı bir tepki bu. Bu örnek aslında bir çok alanda bu sekilde ayrışmış durumda. Aynı kurumda çalışan (imtiyazlı, imtiyazsız)iki memur arasında da var bu zıtlaşma. Aynı şeyin havayolu şirketlerinde de olduğunu vurguluyorum size.

Her alanda olduğu gibi havayolu sirketleri de ayrışmış durumda.

Bunu daha iyi anlamanız icin anlattım.

Zonguldak`a ne tesadüftür ki hükümete yakın iki firmanın(THY, ATLAS JET) uçuşlar koyması bana şu fikri verdi. Uçaklar talepten değil emirdendir.

Talep olmadan emir ile gelecek uçakların ne kadar dayanacağını göreceğiz. Bu gelişmeler bence seçimlerle direk bağlantili. Zira istanbul'da Zonguldaklı olan binlerce insanı etkileyebilecek bir hamle bu !En azından söz verilipte yapmadıklarında çok tepki çekecekti. Bunu önleme hamlesi olabilir bu uçuşlar. Ve eğer bu düşüncem doğru ise bu durum YSK`nın kararlarından çok önce alındığı için seçimlerin iptal edilip yeniden seçim yapılacağını da çok önceden planlandığı anlamına da gelir bu!

AKP belediye başkanlığı seçimlerinde büyük şehirleri kaybedince bekletilen savsaklanan bir çok proje öneri talep birden patır partır önümüze dökülüverdi. TCDD'de ki DMU 4'lü vagonlarda dahil. Seçimden sonra geliverdi. AKP sadece Zonguldak Belediyesi'nde başarılı Zonguldak genelinde seçimleri kaybetmesine rağmen üstelik. İki kere geldiği Ereğli'de de kaybetti. Bunlar konumuz değil. Sadece anlamanız için yazdım.

Şimdi beraber bir hesap yapalım. Çaycuma Havaalanı'nda ki bu gelişmeler gerçekci mi ?

Zonguldak İstanbul arasında 3 firma günde 16 sefer kalkış ile yolcu taşıyor. Otobüslerde genelde 2+1 koltuklarda oratalama 50 yolcu taşıyabiliyor.

Bir seferde 50 yolcu günde 16 sefer olduğuna göre 800 yolcu yapar.

Bu rakam otobüslerin her seferinde tam kapasite çalışması halinde ulaşacak rakam. Oysa otobüslerin bir çok seferleri boş gidip geliyor. Yinede biz tam kapasite ile hesaplıyalım. Bu hesaba göre otobüsler İstanbul'a haftada 4800 yolcu taşıyor.

Zonguldak İstanbul arası 6 saat.

Biletler ortalama 50 TL civarında. İstanbul'da bir çok noktadan servisler var. İstediğiniz noktaya ücretsiz gidebiliyorsunuz,.

Zonguldak-İstanbul arasında çalışacak 2 uçak firması olduğu açıklanmıştı. Çaycuma Havaalanının pist uzunluğunun kısıtlı olması dolayısı ile uçaklar 160 kişilik olacağını biliyoruz. Bu iki havayolu sirketinin haftada 6 sefer yapacağı açıklandı. 160 yolcudan hafta da bu 960 yolcu yapar.

Zonguldak-istanbul uçuş mesafesi "kalkışa hazırlanma, inme, perona yanaşma, kontroller" felan ortalama 1.5 saat diyelim. Buna birde Çaycuma Havaalanına erişimi de ekleyelim. En az 1 saat eder. Her iki havaalanında bavulları teslim etme ve alma, Check in işlemleri için 1 saat diyelim. İstanbul Havaalanından çıkış ve şehir merkezine gideceğiniz yere ulaşmanız nerden bakarsanız 1.5 saat sürer.

Toplamda bu yolculuk için ne kadar süreniz gitti? 5 saat.

100 TL uçak bileti ve ulaşım ve masraflar ile en az 200 TL para eder.

Şimdi bu bilgiler ışığında sıradan insanlar neden uçak kulansın? İstanbul'a giden yolcular icin varis saati de önemli.Yolcuların çoğu hastaneler için gider. Bu yüzdende sabah erkenden hastahanede olmak için geceden otobüsü tercih eder. Çaycuma havaalanı eğer çalışacaksa iş için Zonguldak`a gelip gitme veya uzak mesafeden gelişler için ancak uygun düşüyor. Sırf İstanbul için haftada 4800 yolcu kapasitesi olan şehiride uçaklar haftada 950 yolcuyu kesinlikle bulamıyacaktır.

Oysa Çaycuma Havaalanına sürekli uçuş gerçeklestirecek tek yol Düsseldorf-Çaycuma arasında sefer konması idi. Ama onun yerine İstanbul koydular. Sizce neden? Eger THY Düsseldorf-Zonguldak arası sefer koysaydı bu süreklilik arz edecekti. Ama şimdi Istanbul için "yeterli yolcu kapasitesine ulaşılamadığı için belirli süre sonra seferler kaldırılabilir" olasılığı olmasından dolayı olabilir mi acaba ?

Görüldüğü gibi hesaplar ortadadır.

Aslında bu durum Zonguldak`a daha çok zarar verecek.

Zonguldak`a bu "suni" ucuşların ardından, "yolcu kapasitesi uçuşlara yetmiyor" bahanesi ile Havaalanı atıl duruma düşme tehlikesi var. Bundan sonra yeni çözümlere kapanacak bir gelişme olabilme durumu var.

Zonguldak`ın sorunun öncelikle havaalani olmadigini kavramak gerekirdi. Aslında gerçek sorunlar gündeme gelse ve uygulansa zaten havaalanının da otomatikmen işleyeceği gerceğini görebilmek gerekirdi. Şimdi yapılan bu uygulamalar bunu da baltalamış olacak.

Hep dedim; Zonguldak`ın çözümü akıl ve mantıklı davranarak olur. Öyle birilerini araya koyup torpille bir şeyler yapmaya çalışacak işler degil bunlar.

Seçimlere kadar uçaklar zararına da olsa çalışır ama ya ondan sonra?

Havaalanı ile ilgili bu gelismeleri kimse öngörülerle kaleme alamiyor bari ben alayim dedim. Kim ne açıklama yapiyorsa gazeteler aynen yayınlıyor.

Ama Zonguldak`ın en çok ihtiyacı öngörülerdir.

Ön görüsüz 30 yıl Filyos Projesini yuttuk, yuttuk, yutkunuyoruz.

Editör: Pusula Gazetesi