Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası'nın Hector Logıstıcs firmasına hazırlattığı rapor adım adım uygulanıyor. Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası, TTK'ya ait Zonguldak Limanını özelleştirme sürecine girmeden kiralamak istiyor. Bu istek Hector Logıstıcs firmasına hazırlatılan raporda da "Kamu özel sektör işbirliklerinin yaygınlaştığı günümüzde, liman özelleştirme kapsamına bile alınmadan, TTK tarafından kiralama modeliyle, hızlı bir geçiş sağlanarak limana işlerlik kazandırılabilir" şeklinde açık açık yazılıyor.

İŞTE RAPORUN BİR BÖLÜMÜ:

"Zonguldak sosyal ve ekonomik gelişiminde önemli bir yer tutan limanın mevcut potansiyeli maalesef kullanılamamaktadır.

Bu durumun ana sebebi, kamu işletme kültürünün hakim olduğu alanda, liman faaliyetlerinin; mülk sahibi, işletmeci ve aynı zamanda hizmet alan tarafından yürütülüyor olmasıdır. Bu durum TTK tarafından da tespit edilmektedir. Ek olarak verilen kamu iç yazışmalarında kurumun; 'masraflı olması ve liman işletmeciliğinde uzman olmaması nedeniyle, işletmenin üçüncü şahıs eliyle yürütülmesini talep ettiği' vurgulanmaktadır.

Zonguldak limanı gerek liman imkanları gerekse gümrük giriş kapısı olarak karşılaştırması yapılan diğer Karadeniz limanlarının hizmet seviyesinde değildir.

Liman işletmesinin özel teşebbüs tarafından yürütülmesini sağlayacak altyapının teşkil edilmesi en önemli öncelik olarak görünmektedir.

Kamu özel sektör işbirliklerinin yaygınlaştığı günümüzde, liman özelleştirme kapsamına bile alınmadan, TTK tarafından kiralama modeliyle, hızlı bir geçiş sağlanarak limana işlerlik kazandırılabilir.

Kiralık liman modeli dünyada yayın olarak kullanılan bir modeldir. Örnek olarak

Rotterdam, Antwerp, New York ve Singapur limanları gösterilebilir.

İşletme modelinde, mevcut altyapı işletmeciye kiralanmakta ve limanın işletilmesi için gerekli tüm bina, donanım, tevsi yatırımlar kiracı tarafından yapılmaktadır. Sabit yatırımlar tutarı karşılığında ek kira dönemi kiracıya sunulmakta, dönem sonunda tüm sabit altyapı kiralayana (Kamu 'ya) bırakılmaktadır.

Bu gelişim sağlandıktan sonra yapılacak altyapı iyileştirme ve hizmet çeşitlendirme çalışmaları aşağıdaki gibi sıralanabilir.

Öncelikli Olarak Yapılması Gerekenler:

1- Liman draft'ı arttırılarak, 11-12 m derinlik sağlanmalıdır,

2- Liman için ISPS güvenlik sertifikası alınabilecek altyapı yatırımı tamamlanmalıdır,

3- Liman içi genel idari, gümrük, bekleme salonları, tüccar ofisleri düzenlenerek inşaat faaliyetleri bir kerede uzun vadeli olarak tamamlanmalıdır,

4- Liman içinde yürütülmekte olan kömür giriş/çıkış faaliyeti izole edilmelidir (liman içi depolama yapılmamalıdır) veya mümkünde son verilmelidir,

5- Liman içinde yürütülen Ro-Ro park alanı faaliyeti kademeli olarak liman dışına taşınmalıdır,

6- Liman açık alanları yeniden düzenlenerek genel kargo ve dökme yüklerin depolanabileceği kapalı alanlar tesis edilmelidir,

7- Yük çeşitliliğini destekleyecek liman ekipman yatırımları tamamlanmalıdır,

8- Liman gümrüğüne bağlı A tipi genel antrepo kurularak geçici depolamadan antrepo rejimine geçiş imkanı sağlanmalıdır,

9- Zonguldak limanı, demiryolu, karayolu, denizyolu bağlantılarının tümünü tek elden pazarlayabilecek organizatör lojistik firmaların oluşumu teşvik edilmelidir,

10- Liman dışına taşınması önerilen Ro-Ro parkı, kömür depolama operasyonları ve liman sahasında uzun süreli depolamaya uygun olmayan tüm yüklerin toplanabileceği, liman ile demiryolu bağlantısı olan bir alanda lojistik tesisler kurulmalıdır,

Gelişim Planı Olarak Yapılması Gerekenler:

1- Liman içinde bulunan ve atıl kalan bölgede iskele teşkil edilerek kruvazör yanaşma imkanı yaratılmalıdır,

2- Yolcu gümrük limanı salonları ve free-shop tesis edilmelidir,

3- Liman içinde veya entegrasyonu sağlanmış bir alanda serbest bölge

kurulmalı ve Karadeniz havzası ülkeleri ile tekstil konulu Bavul Ticareti

(Carry-Trade) potansiyeli yaratılmalıdır."

Editör: Pusula Gazetesi