•  
    •  » FOTO GALERİ
    •  » WEB TV
    •  » HABER ARA
    •  » ARŞİV ARAMA
    •  » MAKALE ARA
    •  » BİR YIL ÖNCE
    •  » BEŞ YIL ÖNCE
    •  » ON YIL ÖNCE
    •  » DÜZCE
    •  » BOLU
    •  » KASTAMONU
    •  » KARABÜK
    •  » BARTIN
    •  » TÜM HABERLER
    •  » ÜLKE GÜNDEMİ
    •  » YAZARLARIMIZ
    •  » GÜNCEL
    •  » MUTFAĞIMIZ
    •  » MANŞETLER
  • COVID-19
  • SPOR
  • ZONGULDAK
  • ALAPLI
  • ÇAYCUMA
  • DEVREK
  • GÖKÇEBEY
  • KDZ EREĞLİ
  • KİLİMLİ
  • KOZLU
Pusula Gazetesi
Ekonomide tasarruf reformu paketi
senolkuscu@yahoo.com

Ekonomide tasarruf reformu paketi
01 Nisan 2021 22:00:25

Yazar : Prof. Dr. Şenol Kuşcu

Değerli Okurlarım…
Sayın Cumhurbaşkanımız, iktidarının bundan sonraki döneminde, ekonomik konularla ilgili, reform olarak nitelendirdikleri, uyulacak ve uygulanacak temel esasları 11 Mart 2021 tarihinde açıklamışlardır.
Açıklanan pakette, bundan sonraki dönemde, kamu kaynaklarının kullanımında tasarrufa önem verileceği de yer almaktadır.
Bunun için de öncelikle yapılması gerekenin, kamu kaynaklarının kullanımındaki önemli israf ve çarçur alanlarının bilinmesi ve gerekli önlemlerin alınması, uygulanması aklın gereğidir.
Zira bir yanda tasarruftan söz edilirken diğer yanda israflar olursa isteğin, niyetin inandırıcı olamayacağı açıktır.
Özellikle ülkemiz gibi gelişmekte olan ülkelerde, kaynak kullanımlarının % 60-70’inin arazi içerikli/coğrafi tabanlı hizmetler ve projeler için olduğu bilinmektedir.
Ülkemizde de özellikle AK Parti döneminde de, en fazla kaynak kullanımlarının yollar, uzunlukları kilometrelerle ifade edilen tüneller, köprüler, viyadükle hava alanları, barajlar, hastaneler gibi arazi içerikli devasa inşaat projeleri için olduğu da bilinmektedir.
Arazi koşullarından kaynaklanan belirsizlikler ve projelere girdi olan verilerdeki yanlışlıklar, teknik ve ekonomik uygunluklara uyulmaması; yanlı ve yanlış kararlar gibi nedenlerle, tüm arazi içerikli kamu projelerinde ve projelerin uygulanmasında hata ve eksikliklerin, iyi niyetli olmayan kararların ve uygulamaların çok daha fazla olduğu bilinen gerçeklerdendir.
Bu olumsuzluklara, ihale süreçlerinde şeffaflığın sağlanamaması, projelendirmelerde mühendislik ekonomisi gereklerinin düşünülmemesi, yüklenicilerin haklı-haksız abartılı talepleri, pahalı proje revizyonları, denetim eksiklikleri gibi olumsuzlukların da eklenmesiyle en fazla kaynak ve zaman israflarının, çarçurların kamu inşaat projelerinde olduğu da bilinmektedir.
Bu kapsamda, özellikle çoğu üst düzey yöneticilerin liyakat eksikliklerinin payı da yadsınamaz.
Bu konuda, kısa bir süre öncesine kadar uygulamanın içinde olan, yaşı 70’lere ulaşmış, değerli bir konunun uzmanı meslektaşımın, “Son dört yılda Zonguldak civarında, karayolu yapım projeleri için ödenen hakkedişlerin üçte birini bulan bölümü, yapılan bilinçli, bilinçsiz israflardır” sözleri çok üzücü ve düşündürücüdür.
Ülkemizde, keşif artışlarının ve tasfiyelerin, ikmal ihalelerinin, hukuki ve idari ihtilafların yaşanmadığı, öngörülen ihale bütçesi ile ve zamanında gerçekleşen bir kamu inşaat ihalesinin olduğunu söylemek mümkün değildir.
Kaynak ve zaman israflarına neden olan ve genelde kazananların yüklenicilerin olduğu, kaynak ve zaman israflarına, kazalara da neden olan bu istenmeyen durumların proje hatalarından mı, yapım-kontrol hatalarından mı kaynaklandığının araştırılıp, sorumlularından hesap sorulduğunu bugüne kadar görmüş ve duymuş değilim. (Buna karşın, bir yoldaki trafik kazasında, trafik işareti eksikliği ya da yanlışlığı iddiasıyla mahkemelerde tek başına yıllarca uğraşan Karayolu bakım mühendislerini ise çok gördüğümü ve duyduğumu da söylemeliyim!)
Sözün özü, eğer kamuda israfların önlenmesi, kaynakların etkin kullanılması isteniyorsa, öncelikle en küçük proje hatalarının, yanlış uygulamaların ve kararların, ölü yatırımların faturasının milyonlarla, milyarlarla ifade edildiği kamu inşaat projelerinde olması gerektiğine inanıyorum.
Bu kapsamda, on yılı şantiyelerde, 40 yılı üniversitede geçmiş emekli bir öğretim üyesi olarak, yürürlüğe konulan ekonomide reform paketinin uygulanmasında yararlı olacağına inandığım, ilgi alanım ile ilgili bazı önerilerimi paylaşmak istiyorum:
* Büyük kaynak kullanımlarını gerektiren önemli kamu projelerinde, mutlaka güvenilir uzmanlar tarafından, öncelik sıralamasının ve fizibilite (yarar-verimlilik) değerlendirmesinin yapılması zorunlu olmalıdır.
* İlk İhale bütçesi ile ve süresinde bitirilemeyen, özellikle (Mithatpaşa Tünellerinde olduğu gibi), ikmal ihaleleri ilk ihalesinden daha büyük olan, tasfiye, hukuki-idari ihtilaflar gibi olumsuzluklarla sonlanan ihaleler mutlaka incelenmeli; projeden kaynaklanıyorsa projeyi yapandan, yapımdan-denetimden kaynaklanıyorsa yapandan, denetleyenlerden hesap sorulmalıdır.
* Belirli bir kaynak sınırlaması ile, iki nokta arasında yapılacak bir yol ya da yolun bir bölümü gibi belirli bir amacın tamamını ya da bir bölümünü gerçekleştirmek için alternatif yol ve yöntemler mevcut ise, uygulanacak alternatifin mutlaka mühendislik ekonomisi bilimin gereklerine göre değerlendirilerek en az kaynakla en fazla yarar sağlayacak olan alternatif uygulanmalıdır.
(Örneğin, mevcut Akçakoca-Düzce bölünmüş yolunun bir zamanlar mola noktası olan Şifalı Su çeşmesinin olduğu nokta ile Boğaziçi beldesi arasındaki bölümü, üzerinde dik rampaların, heyelanların, kar mücadelesinin çok olduğu bölümdür. Yolun bu bölümü Çeşmeden sonra sağa sapılarak, dere vadisi izlenerek mevcut yola bağlanma alternatifi, mühendislik ekonomisi açısından değerlendirilmiş olsaydı, muhtemelen, vadiyi izleyen alternatif seçilirdi. Yaşanan heyelan, kayma, kar mücadelesi gibi sorunlar mutlaka daha az olurdu.)
Bir bölünmüş ve otoyol projelerinde, bazı kesimlerin tamamının ya da bir bölümünün, metre maliyeti 100-150 bin lirayı bulan, işletme giderleri de olan, uzunlukları kilometreleri bulan tünellerle; bir bölümü olsun, dolgu ile geçmek yerine, ayak yükseklikleri 3-5 metreyi bile bulmayan yüzlerce metre uzunlukta viyadüklerle geçilmesi gibi pahalı imalatların alternatif çözümleri de mutlaka değerlendirilmelidir.
Bu satırların yazarı, bir yol inşaatında, projesinde ön görülen platform seviyesinin, 40-50 santimetre bile alçaltılıp yükseltilmesi, yol ekseninin 5-10 metre sağa sola kaydırılması, bazı tünellerin kazı ile geçilmesi gibi küçüklü, büyüklü proje revizyonlarının bile milyonlarca kaynak tasarruflarına, yapılmadığında da milyonlarca israflara neden olduğunu bilenlerdendir. (Günümüzde ise , uygulama ve denetim sorumlularına bu konuda yapılan eleştirilere “Bizim görevimiz ihaleye esas olan onaylı projeyi uygulamaktır” mealinde yanıtlar alındığı bilinmektedir.)
* Zonguldak-Ereğli ve Ankara istikameti yollarda yapım esnasında ya da sonrasında (birkaç gün önce Akçakoca-Düzce bölünmüş yolunda olduğu gibi) heyelan, kayma çökme gibi oluşumlar için hazırlatılan ve milyonlar harcanarak uygulanması başarılı olamayan önlem projelerindeki başarısız sonuçların da projeden mi, uygulamadan mı kaynaklandığı araştırılmalı sorumluları bulunmalıdır. (Bu tür başarısız uygulamaya, muhtemelen yüz milyonlarca lira kaynak israfına neden olan ve daha da olması muhtemel olan Zonguldak-Ereğli yolunun 11. kilometresinde, Gün Batımı Tesisleri karşısındaki başarısız heyelan önleme projeleri çok çarpıcı bir örnektir!)
* Zonguldak bölgesi gibi, mühendislik yapıları açısından, zor arazi koşullarının olduğu coğrafyalarda, bu tür projelerin çok daha güvenilir etüt ve saha verileri ile, mühendislik ekonomisi gerekleri göz önünde bulundurularak, daha özenle hazırlanması zorunludur. (Son zamanlarda, bazı yükleniciler tarafından hazırlanan projelerin, bu esaslara uyulmadan, mühendislik ekonomisinin gereklerinin yanından bile geçilmeden, bilgisayara hakim genç mühendisler tarafından hazırlanmış albenili bilgisayar çıktıları olduğu da unutulmamalıdır.)
Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından açıklanan Ekonomik Reform Paketinin başarılı olması; başta insan kaynakları olmak üzere, her alandaki israfın önlenmesi dileklerimle.

Bu Yazı Toplam 6937 Defa Okunmuştur
Yazdır
Yorumlar
Yorumlar, editörlerimiz tarafından onaylandıktan sonra yayınlanır. Kanunlara aykırı, konuyla ilgisi olmayan, küfür içeren yorumlar onaylanmamaktadır.

 Yorumlar ( 5 )

Gülermisin ağlarmısın
1 hafta önce

Reformlar insan nutkunun tutulur cinsten
Kalkınma atılımları,hamleleri adeta gözyaşartıyor
İşte ülke insanına verilen müjdr

Emeklilerle ilgili müjdeli haberler hep yolda 19 yıldır bir türlü yerine varamadı
Polis,öğretmen hemşire imamlara verilecek 3600 ek gösterge sözü havada kaldı
Beş yiğit bir araya gelip yerli ve milli
Özel otobilimiz yapılacaktı bir türlü gelmedi
Yerli ve milli uçağımız 19 yıldır yakıtsız havada bir türlü hava alanına inmedi
Askıda ekmek sözkonusuyken uzaya sert iniş yapacağımızı hayal ederken vatandaşa PTT aracılığı ile çürük soğan patates dağıtıyor gülermisin ağlarmı

 Beğen (2)

Şenol KUŞCU
2 hafta önce

59 YIL ÖNCE BAŞLAYIP KESİNTİSİZ DEVAM EDEN EN FAZLA GÖNÜLDAŞIM, ARKADAŞIM , EN YAKIN MESLEKTAŞIM OLAN SEVGİLİ AKİF SANA VE ÇOK DEĞERLİ "Bir Mühendis" YORUMCU MESLEKTAŞIMA, YAZILARIMA DEĞER KATAN DEĞERLİ YORUMLARINIZ İÇİN EN KALBİ TEŞEKKÜRLERİMİ SELAM VE SEVGİLERİ GÖNDERİYORUM..

 Beğen (1)

Mehmet Akif GÜNAL
2 hafta önce

Ülkenin içinde olduğu durum yol projelerini ve yapımlarını şart kılıyor. Öncelikle otomotif sektöründe tüm dünya markaları ülkemiz pazarına gözünü dikmiş her şartlarda otomotif satma peşinde. Önce şunun cevabı verilmeli hangi marka araç alınırsa alınsın yıllık sabit giderleri (sığortası, muayenesi, normal bakımı yağı filitresi vs. ) bir askari ücretlinin veya tek aylıkla geçinen memurun maaşınından karşılanacak gibi değil yollardaki araç trafikleri ile şehir içindeki araç kullanımları kesilen cezalar park yeri sorunları binlerce Tl. para vererek bu serveti daracık sokaklara evin önüne park ederek eve çıkıp yatmalar ve bir park ye ... DEVAMI

 Beğen (2)

Rabbena hep bana rabbena yalnız bana mesela yani
3 hafta önce

Her Reform paketi açıkladıkları da merkez bankasından kimi zaman 128 milyar doların buharlaştığı kimi zaman merkez bankası başkanları bir gece yarısı kararıyla değiştiğinde 450 milyon doların yer değiştiğini görüyoruz
Mesela yani uyanık bizim kâni, yağlı ballı mutfaktaki yahni fakir fukaraya gelince hani?

 Beğen (3)

Bir mühendis
3 hafta önce

Sayın hocam, örnek ve ibretlerle dolu yazınızda, mühendislerin olmazsa olmazlı, fizibiliteye dayalı gerek ve yeter şartları içeren projeler üretilmesi ilkesinden tamamen uzaklaşıldığı görülmektedir. Bu çalışmalara bakılınca amacın hizmetten saptığı görülünce biz teknik adamlar ancak üzülerek kaleme sarılıyoruz. sağlıklı günler dileklerimle. saygılar sunuyorum.

 Beğen (3)

  • s.
  • 1
gölgeler



Günün Pusula Gazetesi'ni okuyabilirsiniz.
jpeg formatında indirebilirsiniz.

Sağlık Haberleri


Çok okunan yazıları


  • Güle Güle Sayın Genel Müdür!
    22-06-2020 | 22 : 00 15
  • Zonguldak için çok önemli bir atama
    09-04-2018 | 22 : 00 00
  • Sayın Rektörden Allah Razı Olsun!
    08-04-2020 | 22 : 00 08
  • Batı Karadeniz’e büyük müjde: Kuzeyin rüyası gerçek oluyor!
    12-03-2018 | 22 : 00 00
  • Zonguldak’ı terk etme ve Zonguldak’a yerleşme düşüncesinde olanların bilgisi içindir!
    27-02-2017 | 22 : 00 00
  • Zonguldaklı bir girişimci hemşehrimizin, uzaklardaki büyük başarısı!
    03-11-2019 | 22 : 00 03
  • İlimiz yeni bir genel müdürlüğe ve genel müdüre kavuştu, hayırlı olsun!
    02-01-2019 | 22 : 00 00
  • Viyadük yapılacak, bitince böyle olacak!
    01-11-2018 | 22 : 00 00
  • Çaycuma’nın çamuru ile başlayan bir başarı öyküsü
    29-09-2020 | 22 : 00 18
  • Uyuyan canavarın uyandırılmasının faturası!
    11-03-2020 | 22 : 00 09
  • Uyandırılan canavarın uyutulması operasyonu!
    05-11-2020 | 14 : 57 18
  • Zonguldak’a da ‘cıss’ mesajı gönderdi!
    05-02-2020 | 22 : 00 12
Tüm Yazıları

Köşe Yazarlarımız


  • Ali Rıza Tığ
    'Eee, senin kızın ne yapıyor?'
  • Bayram Tomakin
    Sorgulanmayan hayatlar…
  • Öznur Güneş
    Kanser hastalarını yalvartmayın!
  • Cüneyt Özfidan
    ‘Her yerde yanmış madenciler vardı, onların üzerinden sürünerek çıktık!’
  • Prof. Dr. Şenol Kuşcu
    Gerçekleştirilmesi gecikmiş, önemli bir çevre projesi!
  • Raif Tokel
    YAYLA MAHALLESİ’NİN DÜNÜ VE BUGÜNÜ - II

Çok Okunan Köşe Yazıları


  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY

» Henüz BUGÜN Yazı Görünmüyor
  • Ali Rıza Tığ
    Zonguldak, bir değerini kaybetti
  • Ali Rıza Tığ
    İş insanı… Dolandırıcı… Hayat kadını...
  • Ali Rıza Tığ
    Hayat seçtiğiniz kadındır
  • Ali Rıza Tığ
    Olunca kendileri, olmayınca milletvekilleri...
  • Ali Rıza Tığ
    'Eee, senin kızın ne yapıyor?'
  • Ali Rıza Tığ
    Parti değiştirirse eşi kesin boşar!
  • Ali Rıza Tığ
    Üvey anneyle ilişki cinayetinin anatomisi
  • Ali Rıza Tığ
    Şaplakların sesi ırmak gıyından duyuluya!
  • Prof. Dr. Şenol Kuşcu
    Ekonomide tasarruf reformu paketi
  • Öznur Güneş
    Ensest ilişki ve cinayet...
Logo
  • Ana Sayfa

  • Künye
  • İletişim
  • Hakkımızda
  • Reklam
  • Üye Girişi
  • Üye Kayıt
  • Bize Yazın
  • Zonguldak
  • Spor
  • Kdz.Ereğli
  • Alaplı
  • Çaycuma
  • Devrek
  • Gökçebey
  • Kilimli
  • Kozlu
  • Tüm Haberler
  • Facebook
  • Twitter
  • Arşiv
  • Gazete 1 nci Sayfalar
  • Videolu Haberler
  • Çok Okunanlar
  • Foto Galeri
  • Pusula TV

ETİKET

            • Zonguldak  Kozlu Kilimli Alçakoca imece
              Ereğli   Alaplı   Çaycuma   Devrek
              Gökçebey   ttk   Göçük   Erdemir
              çates   termik   santral   Akdemir   Tünel  Zonguldaksporchp mhp ak parti Zonguldak Evden Eve
               evden eve nakliyat  maltepe evden eve nakliyat
         

Mobil uygulamayı indirmek için tıklayınız

Copyright © Pusula Gazetesi Tüm hakları pusulagazetesi.com.tr'ye aittir.

Ereğli Haberleri

Zonguldak Haberleri

Günün Haberleri

Son Dakika

YUKARI