Değerli okurlarım; 18 Haziran 2019 tarihli Pusula Gazetesi'nde, Zonguldak, Bartın, Karabük, Kastamonu, Çankırı illerinin karayolu yapım ve bakım hizmetlerinden sorumlu Karayolları Kastamonu 15'inci Bölge Müdürlüğü'nden emekli olan Sayın Hüsamettin Özendi'nin bir demeci yer aldı.

Sayın Özendi, Öznur Güneş'in haberi olarak yer alan demecinde;

[*] Zonguldak'taki karayolu işlerinin tıkır tıkır devam ettiğini; kapalı bir şantiyelerinin bulunmadığı...

(Ülke genelinde ve diğer illerde birçok şantiye kapalı olduğu halde, Zonguldak'ta açık olması, belki de alacaklarının tahsilinin çok gecikmiş olmasındandır!)

[*] Zonguldak'ta karayolu çalışmalarının önümüzdeki on yıl daha devam edeceği; bu işlerin kendisi gibi en az on müdür daha eskiteceği...

(Karayolları Bölge Müdürlerinin ortalama görev süreleri üç yıl kadar olduğu düşünülürse, bu sürenin on değil, otuz yıl olabileceği ifadeleri herhalde daha uygun olurdu!)

[*] Zira Zonguldak'ta yapılacak çok işlerin olduğu...

(Keşke bölgesindeki başka benzer illerde, neden Zonguldak'taki kadar çok olmadığını da söyleselerdi!)

[*] Görev alanı içindeki beş ilin milletvekilleri ile çok güzel ilişkilerinin olduğu...

(Zonguldaklı siyasetçilerle iyi olması, her halde Zonguldak'ta işlerin tıkır tıkır yürüdüğü içindir!)

[*] Emekliliğinin tamamen kendi kararı olduğu ve hiçbir dış faktörün olmadığı...

(Atanmalarının da, liyakat öncelikli olduğu söylenebilir.)

[*] Görev dönemini kapsayan dört yılda, Zonguldak'ta; Sapça ve Üzülmez Tünellerinin bitirilmesi, Değirmenağzı Tünellerinin açılması, Kozlu Viyadüğünün başlatılıp bitirilmesi gibi çok önemli işlerin yapıldığı, Zonguldak'taki hizmetleri ile ilgili içinde bir ukdenin olmadığı gibi hususlar yer aldı.

Sayın Bölge Müdürünün, görev döneminde, Zonguldak bölgesinde, elinden geleni, gücünün yettiğini, iyi niyetle yapma gayreti içinde olduğunu az-çok bilenlerden ve kendilerini daha önceden de tanıyanlardan birisiyim. Dürüstlüğünden ve iyi niyetinden eminim.

Ancak, Karayolları Genel Müdürlüğü olarak, işlerin zor olduğu, benzer başka illerdeki başarılarının aksine, bölgemizdeki faaliyetlerinde, yılların birikimi olan olumsuzluklar, hoşnutsuzluklar görev döneminde sonuçlandırılan ve gerçekleştirilen iyi hizmetlerinin, bölge halkı nezdinde takdir görmesini, teşekkür almasını engellemiştir. Yılların olumsuz birikimleri ile oluşmuş olan bu olumsuz algının, daha uzun yıllar devam edeceği de anlaşılıyor.

Sayın Özendi'nin demecinden; kendi kararı olan emekliliği sonrasında, yaşamını ailesi ile birlikte köyünde sürdüreceği (Erzincanlı olması nedeniyle, sahip olabileceği söylenen siyasi desteğe rağmen!), gerek teşkilat içinde, gerekse dışında bir makam-mevki arzu ve isteğinin; sahip olduğu deneyim, bilgi ve yeterlilik belgelerini bir şirkette, danışmanlık, koordinatörlük gibi işlerde değerlendirme gibi bir niyetinin de olmadığı anlaşılıyor. (Nüfuz ve siyasi destek kullanımı olmadıkça, olması da eleştirilemez.)

[*] [*] [*] [*]

Günümüzde, her kamu kurumunda, bulundukları makamlarda, daha uzun süre kalma; görevleri dolayısıyla kazandıkları nitelikleri ve nüfuz çevrelerini maddi ve makamsal kazançlara dönüştürme arzu ve isteği bulunmayan, erken denebilecek yaşlarda, kendi arzu ve isteği ile emekli olmuş Sayın Özendi gibi emeklilerin sayılarının çok olduğunu söylemek zordur.

Devletin, özellikle Zonguldak'taki karayolları yapım hizmetleri ile ilgili kurumlarının, seçilmiş ve atanmış yüksek makamların, bu arada 15'inci Bölge Müdürlüğünün; hatalarının, ihmallerinin, yanlışlıklarının olduğu; gerekli ilgiyi görmediği, kaynakların doğru kullanılmadığı gibi konularda, halkın (haklı ya da haksız) bir inanca sahip olduğu biliniyor.

Emekli Bölge Müdürü Sayın Özendi'nin, belirtilen nitelikleri nedeniyle, değinilen olumsuzluk konularını içeren özeleştirilerine de demecinde yer vermesi, kendilerine yakışan ve ülkemizde benzerlerini göremediğimiz örnek bir davranış olurdu.

Böyle bir özeleştiri mesajı, çok değerli bir örnek olma yanında, halkın gerçekleri olumsuzlukları görmüş-yaşamış bir bilenin ağzından öğrenmesine ve yerine gelen yeni Sayın Bölge Müdürünün ve teşkilatının bu hataların tekrarlanmaması, mümkün olanların düzeltilmesi gibi konularda çok yararlı olabilirdi. (Bu güne kadar hangi yüksek makam sahibinin yaptığı görüldü ki!)

Eğer yapılmış olsaydı, böyle bir özeleştiride; geçmiş yıllarda, bölgedeki karayolu projelendirme ve yapım çalışmalarında on yıl görev yapmış emekli bir öğretim üyesi olarak;

[*] Ayrılan kaynakların doğru ve etkin kullanılmaması...

(İsraf ve çarçur boyutundaki bu durumlara, yol boylarında 'Kozlu Stadyumu karşısındakiler gibi!' oluşturulan gerekli-gereksiz geoduvar dağları, kilometrelerce uzanan ve geçmiş yıllarda yükseklikleri 2-3 metreyi geçmeyen 'bazı yerlerde mevcutları da yıkılıp yenileri yapılan', görüntüleri de hoş olmayan devasa iksa duvarları; birçoğu yapım hatalarından kaynaklandığı görülen, heyelanlar, çökmeler, göçmeler, ...)

[*] Son yıllarda, özellikle Zonguldak gibi zor arazilerde, özel sektör tarafından hazırlanan projelerin, genellikle, yeterli arazi etütlerine dayanmadan, haritalar ve Google görüntüleri üzerinden, masa üstü çalışmalarla hazırlanmış albenili bilgisayar çıktıları niteliğinde olmaları...

(Devrek-Ereğli yolu çıkışındaki büyük heyelan ve bölgede yaşanan birçok heyelan oluşumları; Mithatpaşa Tünellerinin açılmasında kömüre ve gaza rastlanılacağının ve alınacak önlemlerin 'eğer varsa!' projesinde öngörülmemiş olması; bu arada, Bartın-Safranbolu yolu üzerinde, Kirazlık Barajı civarındaki, bilenlerin içini acıtan mühendislik katliamı, ...)

[*] Bölünmüş yolların yeni bölümlerinin, 30-40 yıl öncesinin imkan ve koşulları ile projelendirilen ve yapılan eski bölümlerini izlemesi...

(Örneğin, Kozlu Kavşağı-Ilıksu arasında, bölünmüş yolun yeni bölümünün, Kozlu Stadyumu- Öküşne Koyu üzerinden sahili izleyip, Sağlık Kampüsü altından başlayıp Ilıksu'dan çıkacak bir tünelle devam etmesi, ...)

[*] Projelerde, önem ve öncelik sıralamalarının yeterince; ekonomiklik (fizibilite) değerlendirmelerinin ise hiç yapılmaması...

(Zonguldak-Kozlu ve Ereğli çevre yolları gibi çok önemli ve öncelikli ihtiyaçlar varken; kışları iki yüz, yazları sekiz yüz trafiğin olduğu, Amasra-Kurucaşile arasında, kilometre maliyeti 100 milyon lirayı aştığı bilinen 'sanki iki şeritli olanı yetmiyormuş gibi' bir de dört şeritli, 'Cide'ye, İnebolu'ya ulaşmasını, günümüzde hayatta olanların görmesi mümkün olamayacak!' yollarda ve işlerde kaynakların israf edilmesi, ...)

[*] Güçleri, etkinlikleri Ilgazları aşan ve Ankara'ya ulaşan güçlü yüklenicilerin taleplerinin karşılanmasında ve denetimlerinde yaşanan zorluklar; doğru-dürüst proje ve keşiflere dayanmadan, emir ve talimatlarla başlatılan işler...

gibi hususlara yer verilmesi çok isabetli olurdu inancındayım. (Bu arada, belirtilen konularda, çevremizde görebildiğim ve bilebildiğim, değinilen türlerden olumsuzlukları, gerekçeleri ile arzu eden ilgililere arza hazır olduğumu da belirtmek isterim!)

[*] [*] [*] [*]

Sayın Hüsamettin Özendi'ye bölgemizdeki hizmetleri için teşekkür eder, sağlıklı ve mutlu bir emeklilik yaşamı; yeni atanan Bölge Müdürümüz değerli Karayolcu kardeşimiz Yüksel Oğuzhan'a da görevinde başarılar, hayırlı hizmetler dilerim.