Değerli okurlarım; 1974 yılında Zonguldak-Ereğli karayolunun Kozlu Kavşağı civarındaki mevcut yol seviyesi;

[*] Yapılacak yolun deniz ile şehir arasında duvar oluşturmaması...
[*] Yapılacak köprünün altında yeterli boşluğun kalması...
[*] Zamanının en güzel parkı olan Kozlu parkında oturanların deniz temaşasını engellememesi...
[*] Yolun denizden zarar görmemesi...

gibi hususlar düşünülerek belirlenmişti.

Ancak geçen zaman içinde, yolun şehir tarafında kalan ve tarihi postane binasına kadar boş olan alan, sık ve yüksek binalarla; deniz tarafı da, önce 8-10 metre yüksekliğinde atık toprak vs ile sonra da, yine iki katlı ticaret, dinlenme ve eğlenme yapıları ile doldurularak günümüzdeki güzel (!) görünüm yaratılmıştı.

Şimdi ise, mevcut yol üzerinde yapılacak 7-8 metre yüksekliğindeki viyadükle, iki tarafında oluşturulan duvarlara bir yenisinin eklenmesi gündemdedir. Eğer gerçekleşirse (!), yapılacak olan bu modern beton yığını, şehrin nefes borusunun, köprü ve Kozlu Deresi üstünde kalan son açıklık da kapanmış olacaktır.

Yapılacak olan bu viyadüklü kavşak ile ilgili olarak, bir süre önce, Pusula Gazetesi'nin internet sitesinde, "Yapılınca böyle olacak!" başlığı ile bir haber yer almıştı. Haberde, kavşağın pek çok vatandaşa çok hoş görüleceğini sandığım, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) logolu bilgisayar çıktısı renkli görüntüleri veriliyordu.

Haberin, gazetenin internet sayfasında, 8 bin 100 kişi tarafından tıklandığı ve 35 yorum aldığı görülüyor. Yorumların önemli bir bölümü, "Oh ne güzel, Kozlu'muza da bu yakışır! Helal olsun KGM'ye, biran önce başlasın, süper olur! Ah bir de zamanında yapılsa!" gibi ifadelerle projeyi destekliyor; önemli bir bölümü de "dalga geçin, paranız o kadar çoksa önce Mithatpaşa Tünelleri gibi başladıklarınızı bitirin. Bu bir cinayet! Yapılsın, bitsin, ben etek giyip gezeceğim!" gibi ifadelerle tepki gösteriyordu.

Özellikle, habere yapılan karşı içerikli iki uzun yorumun önemli gördüğüm bölümlerini, aşağıda sizlerle ayrıca paylaşmak istiyorum.

"İhanet" rumuzlu yorum: "Bu viyadük hem şehre, hem vatana ihanettir. Ülkemizin ekonomik durumu ortadayken, çok da gerekli olmayan bir noktaya neden bunca para harcanıyor? Şehir trafiğini rahatlatacak tüneller yıllardır ödeneksizlik (biraz da çarçur! Ş.K.) yüzünden bitirilemezken, bu viyadük de nereden çıktı? Bu şehrin çok daha acil ve önemli ihtiyaçları var..."

H. Yılmaz: "Önce bu konuda Zonguldaklılarla dalga geçilip-geçilmediğini anlamak lazım. Bu projenin maliyeti hesaplanmış mı? Mithatpaşa Tünelleri gibi başlanmış ve yarım kalmış önemli projeler; 'çöktü-çökecek' denilen Fevkani Köprü ve mevcut Kozlu Köprüsü gibi acil işler dururken, her tarafta şantiyelerin kapandığı bir zamanda, şehir ile deniz arasında yeni bir duvar daha eklemek hangi akla hizmet? KGM, Zonguldaklı ilgililere ve yetkililere açıklamalı..."

Projenin gereksiz, çok hatalı ve pahalı, zamansız olduğunu anlatmak için yapılan bu yorumlara katılmamak mümkün değildir. Başkaca bir ilaveye de gerek olmadığı açıktır.

Bilindiği üzere, Zonguldak-Ereğli karayolunun özellikle, Kozlu Köprüsü-Değirmenağzı Tünelleri arasındaki bölümü, her adımda giriş-çıkışlar olan şehir içi ana yol haline geldi ve gelmeye de devam ediyor. Üzerinde 22 kilometre tünel (çift yönlü 11x2), 6 viyadük ve köprü, 5 köprülü kavşak olduğu söylenen 17 kilometre uzunluğundaki, İkincimakas-Ilıksu arasında (on yıllar sonra!) yapılacak olan bilmem kaç milyonluk çevre yoluna ne zaman başlanacağı ve kaç on yıl süreceği belli değildir! Bu nedenle sorun sadece Kozlu kavşağı da değildir. Mevcut transit yolun uzun yıllar kullanımda kalacağı bilinmelidir.

[*] [*] [*] [*]

ÖNERİLER...

Değerli okurlarım; 45 yıl önce, söz konusu yol ile ilgili ilk çizgiyi çizenlerden ve ilk kazmayı vuranlardan birisi olarak, eleştiri yanında çözüm de önermenin gerekli olduğuna inanıyorum.

Kozlu girişinde hemzemin kavşağa bile gerek kalmayan iki önerimi aşağıda arz ediyorum:

1'inci Öneri: Plan-1'de görüldüğü gibi, bir miktar deniz tarafına kaydırılarak yapılacak olan yeni yapılacak Kozlu Köprüsü'nden sonra sahil tarafına sapacak olan transit yolun, Mescidi Aksa Camisi ve Kozlu Stadyumu civarından geçerek, tamamen dolmuş durumdaki sahil üzerinden Öküşne Koyu'na ulaşılması; oradan da Değirmenağzı Tünellerine bağlantıyı sağlayan 2,5 kilometre uzunluğundaki bir varyant yolun yapılmasıdır.

Kozlu ilçe merkezine giriş-çıkış trafiği için de, kavşak da gerektirmeyecek olan yeni bir köprü ile 150-200 metre uzunluğunda bir bağlantı yolunun yapılmasıdır.

Çevre yolu yapılana dek, onlarca yıl transit trafiğe hizmet edecek olan böyle bir varyantın yapılmasının;

[*] Mevcut yol, Kozlu'nun bir şehir içi ana yolu haline geleceğinden, şehir trafiğinin rahatlamasına da yardımcı olacak ve kavşağa da gerek kalmayacaktır.

[*] Mevcut transit yol üzerinde, Kozlu kavşağı ile Bayraktepe arasındaki 2 kilometre uzunluğundaki fazla eğimli rampa da kalkmış olacaktır.
[*] Halkın, daha uzun bir sahil şeridinden ve Öküşne Koyu'ndan rekreasyon alanı olarak yararlanılması da sağlanmış olacaktır.
[*] Yapılacak viyadüklü kavşağın belki de yarısı maliyetle, 2,5 kilometre uzunluğunda bölünmüş transit yola kavuşulmuş olacaktır.
[*] Aynı zamanda, yolun bu bölümünün duble yol haline getirilmesi esnasında yapılan bir hata da tamir edilmiş olacaktır.

2'nci Öneri: Eğer, yukarıdaki öneri, çeşitli nedenler ileri sürülerek uygun bulunmazsa, Plan-2'de görüldüğü gibi, yine yeni yapılacak olan Kozlu Köprüsü'nden sonra mevcut transit yol ile Kozlu giriş bulvarı arasında yapılacak olan 250-300 metre uzunluğunda çift yönlü bir bağlantı yolundan ve gerekli düzenlemelerden ibarettir. Böyle bir çözümün, gündemdeki viyadüklü kavşağın maliyetinin KDV'si kadar bile olamayacağını söylemeye de gerek yoktur.

[*] [*] [*] [*]

Değerli okurlarım; günümüz koşullarında, ne Kastamonu'dan, ne de Ankara'dan, ilimizin-ilçelerimizin ihtiyaçlarına ve yapılacakları yerlere tam uygun projeler beklenmemelidir. Zira bu tür arazi içerikli projelerin, genellikle, proje yüklenicilerinin, bilgisayar cambazı genç ve yetenekli mühendislerinin (Ereğli üst geçitleri gibi!) ayağı pek yere basmayan albenili bilgisayar çıktıları oldukları biliniyor.

Tarihe not düşmek olacağını da sandığım bu önerilerimi, ilgililerin ilgilerine ve bilgilerine arz ederim.

Hayırlı olması dileklerimle...