Bugün toplumun yüzde 60&[#]8217;ının adını duymadığı&[#]8230;

Yüzde 80&[#]8217;inin kendisini görmediği&[#]8230;

Yüzde 95&[#]8217;inin elini bile sürmediği bir eski tanıdıktan&[#]8230;
&[#]8220;Sefer Tası&[#]8221;ndan bahsedeceğim..

[*] [*] [*]

Nedir sefer tası?

Güzel Türkçemiz, tercümeye gerek bırakmadan adında anlatmış zaten:

&[#]8220;Seferde-yolculukta kullanılan yemek kabı&[#]8230;&[#]8221;

Bizde, genelde işe giderken, işyerinde öğlen ya da vardiyada gereken yemeği taşımak için kullanılırdı.

İşe gitmek de kısa bir sefer-yolculuk değil midir zaten?

Sefer tasının itibar gördüğü yıllar, ekonomide &[#]8220;İthal İkame&[#]8221; politikasının uygulandığı yıllara denk düşer.

Bu politikadan uzaklaştıkça, sefer tası kullanımı da azaldı.

Çünkü ikisinin de kullanılma mantığı aynıydı.

&[#]8220;İthal İkamesi&[#]8221;; bir malı dışarıdan ithal edip para vermektense, daha düşük kalitede de olsa içerde imal edip kullanmaktı. Bu yüzden ithal malların girişi, yüksek gümrük vergileri konularak engellenirdi. Tüketiciler de, çok pahalı olan o malı kullanmak yerine yerli ürünü almaya mecbur kalırlardı.
Sefer tasının işlevi de buydu.

Dışarıda, lokantada yemek için aile bütçesinden para harcamak yerine, nasıl olsa evde kaynayan tencereden yararlanmak ucuza gelirdi.

Döner, taskebabı yiyemezdiniz, ama kuru fasulye, pilav da iş görürdü yani&[#]8230;

Türkiye´nin kuruluş yıllarındaki; Sümerbank Kumaş Fabrikaları, Paşabahçeler, Beykoz Kunduralar, Tekel ve Şeker Fabrikaları bu anlayışın ürünleridir.

Bu sayede dış borca itibar edilmediği gibi, Osmanlı&[#]8217;dan bize kalan Düyun-u Umumiye borçlarını da alnımızın akıyla ödeyebildik.

Yani ayağımızın basılı olduğu halı sağlamdı, kimse çekemezdi.

Çünkü o, Hereke Halısı kadar bizimdi.

[*] [*] [*]

Şimdi eleştirenleri duyar gibiyim:

&[#]8220;Mis gibi İskoç viskileri, Fransız şarapları yerine Tekel&[#]8217;in Ankara viskisini içirdiler bize&[#]8230;&[#]8221;

Olsun, çok iyi şeyler de yapmadık mı?

Mesela, &[#]8220;Tekel Birası, Samsun Sigarası, Tekirdağ Rakısı&[#]8221; hala efsane değil mi?

&[#]8220;Yahu, yılarca bize &[#]8216;araba&[#]8217; diye hiçbir lüksü olmayan konserve kutularını kakalamadılar mı?&[#]8221; diyeceksiniz.
Olsun, bugünkü otomotiv sanayine; Hacı Murat (Murat 124), ineklerin yediği Anadol ve çarpık bacaklı Skodalar sayesinde kavuşmadık mı?

Rahmetli Necmettin Erbakan&[#]8217;ın &[#]8220;Tank Motoru&[#]8221; yapmak için çıktığı yolda elde kalan &[#]8220;Pancar Motoru&[#]8221;nu Türk aklıyla birleştirip sanayide bin bir biçimde kullanmadık mı?

Çimento fabrikalarımız az mı iş gördü?

Evet, vatandaşları az kazıklamadılar, ama inşaat sektörü ve müteahhit firmalarımız uluslararası güce ulaşmadı mı?

Neyse, çok daha fazla şeyler sayabiliriz.

Sonuçta ne oldu?

1980´li yıllardan sonra zaten yavaş yavaş terk edilen &[#]8220;İthal İkame Politikası&[#]8221; hepten sona erdi.

Gözünüz aydın, kulaklarınız da Manisa&[#]8230;

Bisikletiniz, oyuncağınız, kahve fincanınız, hatta donunuz bile &[#]8220;Made In China&[#]8230;&[#]8221;

Şarküteri reyonları; ithal peynir, salam, jambon, viski, cin, sigara tıka basa&[#]8230;

Caddelerimizde bir yığın ithal araba&[#]8230;

Dilimiz bile melezleşmiş, Türkçe neredeyse &[#]8220;tu kaka&[#]8230;&[#]8221;

Böbürlenip duruyoruz; bir fiyaka, bir fiyaka&[#]8230;

Oysa&[#]8230;

Perde bir aralansa&[#]8230;

Ayna yüzümüze tutulsa&[#]8230;

Beslenmemiz, Amerikan kuru fasulyesine, buğdayına&[#]8230;

Elektrik üretimi ve ısınma, ithal doğalgaza&[#]8230;

Ekonomi, serseri-sıcak paraya mahkum kalmış.

Dolar, Avro yeni tanrılar olmuş&[#]8230;

Tarımımız tarumar, işsizliğimiz diz boyu&[#]8230;

Dış borcumuz, 247 milyar Dolar&[#]8217;la Türkiye Cumhuriyeti tarihinin rekoru&[#]8230;

Yani bastığımız halı bile elin olmuş.

Duyuyorum;

Yüreğiniz güp güp etmekte;

&[#]8220;Ulan kıç üstü düşer miyiz?
Bu halıyı bir çekerlerse?&[#]8221;

[*] [*] [*]

Her neyse&[#]8230;

Nerede kalmıştık?

Sefer tası&[#]8230;

Doğal olarak, o da mazi oldu, bu süreçte&[#]8230;

Malum, imam-cemaat meselesi&[#]8230;

[*] [*] [*]

Bu tavanın balıkları; birliğiniz, dirliğiniz daim olsun&[#]8230;