Haksız Fiyat Artışlarına İlişkin Reklam Kurulu'nun Kararı tarafından Mart ayı içerisinde gerçekleştirilen 294 ve 295 sayılı toplantılarında, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuata aykırı uygulamaları tespit edilen 198 firma hakkında 10.090.060 lira idari para cezası uyguladı. Zonguldak'ta maske üreten Ekşioğlu Pazarlama Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi'ne 104 bin 781 TL., para cezası uygulandı.

Haksız Fiyat Artışlarına İlişkin Reklam Kurulu'nun Kararı

Bakanlığımız bünyesinde yer alan Reklam Kurulu'nun Mart ayı içerisinde gerçekleştirilen 294 ve 295 sayılı toplantılarında, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuata aykırı uygulamaları tespit edilen 198 firma hakkında 10.090.060 lira idari para cezası uygulanması kararı alınmıştır.

01.04.2020 tarihi itibariyle gerek 81 Ticaret İl Müdürlüğümüz gerekse Bakanlığımız Reklam Kurulu tarafından denetim altına alınan 7.386 firma ile ilgili yasal süreç devam etmektedir.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna göre aykırı bulunan uygulamaların internet üzerinden gerçekleştirilmesi halinde aykırılığı gerçekleştiren firma hakkında 104.781 TL, diğer satış yerlerinde gerçekleştirilmesi halinde ise 10.475 TL idari para cezası uygulanmaktadır.

COVID-19 salgını ile birlikte kamuoyunun dikkatinin virüs ve etkileri üzerinde yoğunlaştığı göz

önüne alındığında tüketicilerin salgın ile bireysel mücadele kaygısıyla gerek maske, kolonya ve

dezenfektan gibi temel ihtiyaç haline gelen tıbbi malzemelere gerekse gıda maddelerine yönelik yoğun

bir şekilde talep göstermeleri doğal bir tepki halini almıştır.

Diğer taraftan, gösterilen bu talebe karşılık olarak kimi satıcıların fiyatları maliyetlerin ötesinde

arttırma yoluna gitmeleri ve bu şekilde arz yönünde rakiplerinin makul fiyatlar ile mal edinmesi ve

edindikleri bu malları tüketicilere piyasanın normal işleyişi içerisinde sunmalarını engellemiştir. Talep

yönünde ise, bu faaliyetlerin, tüketicilerin özellikle gelirleri ve ileriye dönük harcama beklentileri

üzerinde bir baskının bulunduğu bu gibi durumlarda rasyonel bir biçimde fiyatların oluşmasına katkıda

bulunmalarının önüne geçtiği ortadadır.

Söz konusu eylemlerin diğer bir etkisi de, tüketiciler nezdinde anılan ürünlere aşırı talep olması

dolayısıyla ürün fiyatlarının yükseldiği dolayısıyla gelecekte temel ihtiyaç haline gelen bu ürünlerin

temininin zor ya da aşırı pahalı olabileceği şeklinde intiba uyandırılmasıdır.

Sonuç olarak, belirtilen satıcılar yukarıda yer verilen ürün gruplarının gerek arz zinciri

güvenliğini gerekse fiyatlarını olumsuz bir biçimde etkileyecek piyasa bozucu uygulamalarda

bulunmuşlardır.

Reklam Kurulu'nun 25.03.2020 tarih ve 295 sayılı toplantısında yapılan görüşmeler neticesinde

ekli listede yer alan firma/şahısların mesleki özenin gereklerine aykırı olarak COVID-19 salgınının

tüketiciler nezdinde yarattığı olumsuz etkiden faydalanmak suretiyle maske, dezenfektan, kolonya,

ıslak mendil ve gıda fiyatlarını piyasa mekanizmasının normal işleyişi dışında ve tüketicinin satın alma

davranışını olumsuz etkileyecek şekilde arttırmasının

- Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nin 7/1, 7/4, 7/5-a, 7/5-ç; 9/1, 9/5;

11/1-b; 12/2; 28/1, 28/2, 28/4; 29/1, 29/2-a, 29/3; 32/1 maddeleri,

- Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nin "Haksız Ticari Uygulama

Olarak Kabul Edilen Örnek Uygulamalar" başlıklı ekinin A/19 maddesi,

- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un; 61 ve 62 inci maddeleri,

hükümlerine aykırı olduğuna OYBİRLİĞİYLE,

Buna göre, Ek-1 başlıklı listede yer alan firma/şahıslar hakkında; 6502 sayılı Kanun'un 63 üncü ve

77/12 inci maddeleri dahilinde belirtilen hususlara ilişkin olarak ilgili listede her bir firma/şahıs

hakkında belirtilen idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine, Ek-2 başlıklı listede

yer alan firma/şahısların uygulamalarının ise 6502 sayılı Kanun'a aykırı olmadığına OYBİRLİĞİYLE

karar verilmiştir.