AK Parti Zonguldak Milletvekili Ahmet Çolakoğlu, Filyos Limanı'na yapılması gereken demiryolu bağlantısı için Dünya Bankası'ndan kredisinin çıktığını ve yakın zamanda ihalesinin yapılacağını açıkladı.

Milletvekili Çolakoğlu, Filyos'ta mevcut bulunan demiryolundan limana bağlantı yapılacağını belirterek "Dünya Bankası Türkiye Demiryolu Lojistiği İyileştirme Projesi için 314.5 milyon euroluk krediye onay verdi. Kredide Zonguldak Filyos Limanı'na yapılacak demiryolu bağlantısının da içinde olduğu Çukurova Sanayi Bölgeleri, İskenderun Körfezi Limanları ve uygulama sırasında seçilecek ilave öncelikli yerler olmak üzere demiryolu ağı düğüm noktalarında demiryolu iltisak hatlarının ve çok modlu bağlantılarının yapımını içeriyor" açıklamasını yaptı.

Dünya Bankası'ndan onaylanan kredi ile ilgili ilan şöyle;

Dünya Bankası İcra Direktörleri Kurulu, bugün Türkiye Demiryolu Lojistiği

Geliştirme Projesi için 314.5 milyon Euro (350 milyon $ eşdeğeri) tutarındaki krediyi

onaylamıştır. Proje, seçilen demiryolu yük koridorlarında taşımacılık maliyetlerini

azaltmak, demiryolu taşımacılığı bağlantısı sağlamak ve demiryolu erişimli lojistik

merkezlerini yönetmek için TC Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın kurumsal

kapasiteyi güçlendirmeyi amaçlamaktadır.

Proje, Türkiye'nin ulusal demiryolu ağının önceliklendirilmiş düğümlerinde iltisak

hattı ve multimodal bağlantı altyapısını destekleyecektir. Bu müdahaleler, taşımacılık

ve lojistik sektörünün canlandırılmasına yardımcı olacak bununla birlikte COVID-19

pandemisi sonrasında projenin hedef koridorlarında tedarik zincirinin

sürdürülebilirliğine katkıda bulunacaktır.

Auguste Kouame, Dünya Bankası Türkiye Direktörü: "Türkiye, demiryolu

taşımacılığı kullanımına elverişli coğrafyaya ve ticari mallara sahip olmasına rağmen

taşımacılığın sadece % 4'ü demiryolu ile kalan kısmı ise karayolu ile taşınmaktadır. Bu

da, önlenebilir lojistik maliyetleri ve çevresel etkiler açısından önemli bir ekonomik

değer kaybına neden olmaktadır. Projedeki yatırımlar, Türkiye'deki demiryolu

potansiyelinin daha iyi kullanılmasına katkıda bulunacaktır." ifadesini kullanmıştır.

Proje, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (UAB) tarafından yürütülecek olup üç bileşene

sahiptir:

1.Bileşen, Filyos Limanı, Çukurova Bölgesi Sanayi Bölgeleri, İskenderun Körfezi Deniz

Limanları dahil olmak üzere öncelikli ağ düğümlerinde ve uygulama sırasında

seçilecek ek öncelikli alanlarda demiryolu iltisak hatlarının ve multimodal

bağlantıların inşasını kapsamaktadır.

  1. Bileşen, Fizibilite çalışmalarını, detaylı mühendislik çalışmalarını, çevresel ve sosyal

dokümantasyonu ve ilave yük düğümlerinde iltisak hattı yapım müşavirlik

çalışmalarını kapsamaktadır.

3.Bileşen, Ulusal demiryolu ağı genelinde demiryolu teknik standartlarının

üniformlaştırılmasına yönelik teknik yardım, demiryolu taşımacılığı sektörü

performansı için strateji belgesinin hazırlanmasına destek de dahil olmak üzere Faz 2

COVID-19 müdahale desteği, kurumsal güçlendirme, kapasite inşası ve proje

uygulama desteğine odaklanmaktadır. Lojistik merkezler için işletmesel ve yönetimsel

model geliştirilmesi yoluyla Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'na desteği

içermektedir.

Projenin Görev Ekibi Liderleri Murad Gürmeriç ve Luis Blancas; ''Projenin, UAB'de

multimodelliliği teşvik etmek, demiryolu taşımacılığı kullanımını genişletmek ve

ulusal çapta demiryolu taşımacılığı hizmetlerinin kalitesini artırmak için yönetim ve

karar verme kapasitesini güçlendirme açısından faydaları olacaktır.'' vurgusunu

yapmışlardır. Ayrıca "Projenin taşımacılık maliyetlerini düşürmesi, sera gazı (GHG)

ve yerel kirletici emisyonlarını azaltması ve hedeflenen koridorlarda yük taşımacılığı

odağında demiryolu payını artırması beklenmektedir."

Proje, Türkiye'nin büyüme, dahil olma ve sürdürülebilirlik başlıklı üç stratejik

hedefine odaklanan FY18-FY21 için Ülke Ortaklığı Çerçevesi (ÜOÇ) ile uyumludur.

Proje, seçilmiş endüstri alanlarında rekabetçiliği geliştirme amacına sahip büyüme

odağı alanına katkı sağlayacaktır. Proje ayrıca, COVID-19'un ekonomilerin, firmaların

ve işçilerin üzerindeki etkisini azaltmak için müşteri ülkeleri desteklemeye yönelik

WBG yaklaşımıyla da uyumludur.

Bu projenin 3. Bileşeninde öngörülen etki değerlendirmesi; COVID-19'un hem talep

hem de arz taraflarının multimodal lojistiği üzerindeki orta ve uzun vadeli etkilerini

belirleyerek bu etkileri azaltmaya yardımcı olma ve risk önlemenin davranışsal ve

mesleki yönlerini gerçekleştirme de dahil olmak üzere kamu, kamu-özel ve / veya özel

teşebbüslerin tasarlanmasına destek olma hedefini taşımaktadır.