AK Parti Zonguldak Milletvekili Ahmet Çolakoğlu, Filyos Limanı'na yapılması gereken demiryolu bağlantısı için Dünya Bankası'ndan kredisinin çıktığını ve yakın zamanda ihalesinin yapılacağını açıkladı.
Milletvekili Çolakoğlu, Filyos'ta mevcut bulunan demiryolundan limana bağlantı yapılacağını belirterek "Dünya Bankası Türkiye Demiryolu Lojistiği İyileştirme Projesi için 314.5 milyon euroluk krediye onay verdi. Kredide Zonguldak Filyos Limanı'na yapılacak demiryolu bağlantısının da içinde olduğu Çukurova Sanayi Bölgeleri, İskenderun Körfezi Limanları ve uygulama sırasında seçilecek ilave öncelikli yerler olmak üzere demiryolu ağı düğüm noktalarında demiryolu iltisak hatlarının ve çok modlu bağlantılarının yapımını içeriyor" açıklamasını yaptı.
Dünya Bankası'ndan onaylanan kredi ile ilgili ilan şöyle;
Dünya Bankası İcra Direktörleri Kurulu, bugün Türkiye Demiryolu Lojistiği
Geliştirme Projesi için 314.5 milyon Euro (350 milyon $ eşdeğeri) tutarındaki krediyi
onaylamıştır. Proje, seçilen demiryolu yük koridorlarında taşımacılık maliyetlerini
azaltmak, demiryolu taşımacılığı bağlantısı sağlamak ve demiryolu erişimli lojistik
merkezlerini yönetmek için TC Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın kurumsal
kapasiteyi güçlendirmeyi amaçlamaktadır.
Proje, Türkiye'nin ulusal demiryolu ağının önceliklendirilmiş düğümlerinde iltisak
hattı ve multimodal bağlantı altyapısını destekleyecektir. Bu müdahaleler, taşımacılık
ve lojistik sektörünün canlandırılmasına yardımcı olacak bununla birlikte COVID-19
pandemisi sonrasında projenin hedef koridorlarında tedarik zincirinin
sürdürülebilirliğine katkıda bulunacaktır.
Auguste Kouame, Dünya Bankası Türkiye Direktörü: "Türkiye, demiryolu
taşımacılığı kullanımına elverişli coğrafyaya ve ticari mallara sahip olmasına rağmen
taşımacılığın sadece % 4'ü demiryolu ile kalan kısmı ise karayolu ile taşınmaktadır. Bu
da, önlenebilir lojistik maliyetleri ve çevresel etkiler açısından önemli bir ekonomik
değer kaybına neden olmaktadır. Projedeki yatırımlar, Türkiye'deki demiryolu
potansiyelinin daha iyi kullanılmasına katkıda bulunacaktır." ifadesini kullanmıştır.
Proje, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (UAB) tarafından yürütülecek olup üç bileşene
sahiptir:
1.Bileşen, Filyos Limanı, Çukurova Bölgesi Sanayi Bölgeleri, İskenderun Körfezi Deniz
Limanları dahil olmak üzere öncelikli ağ düğümlerinde ve uygulama sırasında
seçilecek ek öncelikli alanlarda demiryolu iltisak hatlarının ve multimodal
bağlantıların inşasını kapsamaktadır.
- Bileşen, Fizibilite çalışmalarını, detaylı mühendislik çalışmalarını, çevresel ve sosyal
dokümantasyonu ve ilave yük düğümlerinde iltisak hattı yapım müşavirlik
çalışmalarını kapsamaktadır.
3.Bileşen, Ulusal demiryolu ağı genelinde demiryolu teknik standartlarının
üniformlaştırılmasına yönelik teknik yardım, demiryolu taşımacılığı sektörü
performansı için strateji belgesinin hazırlanmasına destek de dahil olmak üzere Faz 2
COVID-19 müdahale desteği, kurumsal güçlendirme, kapasite inşası ve proje
uygulama desteğine odaklanmaktadır. Lojistik merkezler için işletmesel ve yönetimsel
model geliştirilmesi yoluyla Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'na desteği
içermektedir.
Projenin Görev Ekibi Liderleri Murad Gürmeriç ve Luis Blancas; ''Projenin, UAB'de
multimodelliliği teşvik etmek, demiryolu taşımacılığı kullanımını genişletmek ve
ulusal çapta demiryolu taşımacılığı hizmetlerinin kalitesini artırmak için yönetim ve
karar verme kapasitesini güçlendirme açısından faydaları olacaktır.'' vurgusunu
yapmışlardır. Ayrıca "Projenin taşımacılık maliyetlerini düşürmesi, sera gazı (GHG)
ve yerel kirletici emisyonlarını azaltması ve hedeflenen koridorlarda yük taşımacılığı
odağında demiryolu payını artırması beklenmektedir."
Proje, Türkiye'nin büyüme, dahil olma ve sürdürülebilirlik başlıklı üç stratejik
hedefine odaklanan FY18-FY21 için Ülke Ortaklığı Çerçevesi (ÜOÇ) ile uyumludur.
Proje, seçilmiş endüstri alanlarında rekabetçiliği geliştirme amacına sahip büyüme
odağı alanına katkı sağlayacaktır. Proje ayrıca, COVID-19'un ekonomilerin, firmaların
ve işçilerin üzerindeki etkisini azaltmak için müşteri ülkeleri desteklemeye yönelik
WBG yaklaşımıyla da uyumludur.
Bu projenin 3. Bileşeninde öngörülen etki değerlendirmesi; COVID-19'un hem talep
hem de arz taraflarının multimodal lojistiği üzerindeki orta ve uzun vadeli etkilerini
belirleyerek bu etkileri azaltmaya yardımcı olma ve risk önlemenin davranışsal ve
mesleki yönlerini gerçekleştirme de dahil olmak üzere kamu, kamu-özel ve / veya özel
teşebbüslerin tasarlanmasına destek olma hedefini taşımaktadır.