Zonguldak Sahil Projesi kapsamında Türkiye Denizcilik İşletmecilerine (TDİ) ait binanın yıkılması gündeme getirilerek Ankara'da görüşülüyor.

TDİ binasında şu an Harbour Kafe ve Derya Kafe faaliyet gösteriyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın sahil projesi kapsamında istediği bina için TDİ'ye yazı gönderdiği öğrenildi. TDİ'nin binanın bir bedeli olduğunu ve bu bedelin ödendiğinde kurumlar arası aktarım olabileceğini ifade ettiği öğrenildi.

Bu hafta içinde yazışmaların tamamlanacağı ve TDİ binasında faaliyet gösteren Harbour ve Derya Kafe'nin yıkım işleminin başlayacağı söyleniyor.

ZONGULDAK DENİZCİLİK İŞLETMELERİ ACENTE BİNASI...

(YOLCU KABUL VE BEKLEME SALONU)

İnşaatına, Türkiye Denizcilik İşletmeleri Kurumu tarafından 1950 yılında başlatılan bina 1952 yılında hizmete açıldı. Aynı tarihlerde Zonguldak limanı, yükleme tesisleri ve merkez lavuarının da inşası sürmekteydi.

Liman tesislerinin bitirilmesi, kapasitesinin artması ve yolcu gemisi trafiğinin de çoğalması bu kurumun önemini arttırmıştır.

Acente binası tamamlandığında, memur odası, yolcu bekleme ve kabul salonu, müdüriyet, depo ve haberleşme odasından oluşan tek kat üzerine inşa edilmiş toplamda dört personel ile hizmete başladı.

Binada kurum müdürü Ramis Karakaşoğlu'ydu. Karakaşoğlu aynı zamanda Zonguldak belediye meclis üyesi, yardımseverler Zonguldak temsilcisi ve 1961 yılı Adalet Partisi 13'üncü dönem Zonguldak milletvekiliydi.

Ramis Karakaşoğlu'nun 29 Mart 1969 tarihindeki ölümünden sonra kurumun işlerini 1955 yılında işe başlayan yardımcısı İlhan Ersöz devraldı.

Kurum çalışanlarından, karadan gemiye sandalla evrak taşıyan, evrakçı Mithat'ta limandaki tarak'ın iskeleye bağlı halatının kopup çarpması sonucu hayatını kaybetmişti.

Kurum çalışanlarından, karadan gemiye sandalla evrak taşıyan, evrakçı Mithat'ta limandaki tarak'ın iskeleye bağlı halatının kopup çarpması sonucu hayatını kaybetmişti.

Zonguldak Deniz İşletmesi Acentesi amiri İlhan Ersöz dönemi deniz trafiğinin en hareketli zamanına denk gelir. Karadeniz hattı Türkiye Denizcilik İşletmelerine bağlı yolcu gemilerinin tarifeli bilet satışı, yük ve eşya taşımacılığı, gemilerin erzak ve yakıt ikmallerinin sorumluluğu da acente üstlenmiştir.

Kuru yük gemilerinin evrakının takibi ve Fener Rusum'larının tahsilini de acente yapmaktadır.

Kıyı Emniyeti İşletmeler Genel Müdürlüğü'nün iş takiplerini, Zonguldak'tan Ereğli ve İskenderun'a taşınan kömürün D.B. Deniz Nakliyat T.A.Ş. şirketine bağlı "Balıkesir, Bursa, Burdur ve Bitlis" kuru yük gemilerinin Zonguldak liman hizmetlerini de yine bu acente takip etmiştir.

İlhan Ersöz, 12 Nisan 2002 tarihinde vefat edince işi oğlu Burak Ersöz devralmıştır. Bu dönemde yolcu gemileri seferleri kalkmış, yerli kömür satışının yerine ithal kömüre geçmesi, acentenin işlerinde düşüş göstermiştir. Türkiye Denizcilik İşletmeleri Kurumu Genel Müdürlüğü, acentenin çalışabileceği kadar alanı bölmüş diğer kısımları kiraya vererek kendine gelir sağlama yoluna gitmiştir. Acente binasını, Burak Ersöz işletilmeye devam ediyor. Yolcu bekleme ve kabul odası duvarları tarihi dokuyu korumaya direniyor. Yolcu salonunda vapuru bekleyen yolcuların sesleri çınlıyor. Duymak, için sadece sevmek ve korumak yeterli...

(Zonguldak Denizcilik İşletmeleri Acentesi Binası ile bilgiler Yazar Yüksel Yıldırım'ın Pusula Gazetesi'ndeki köşe yazısından alınmıştır.)