Zonguldak’ın Kilimli ve Gelik bölgesine gidecek araçların şehir içine girmesini önleyecek olan Mithatpaşa Tüneli´nin temeli, 2 Ağustos 2013´de dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tarafından atılmıştı. Mithatpaşa Mahallesi ve Yeşilmahalle arasındaki güzergahta gidiş ve geliş şeklinde yan yana inşa edilen bin 860´şar metre uzunluğundaki iki tüpte de yaklaşık 400 metre ilerleme sağlanmıştı. Ancak tünel güzergahında yapılan sondaj çalışmalarında kömür damarına rastlanması nedeniyle inşaat durdu.

Firmanın Karayolları 15´inci Bölge Müdürlüğü ile yaptığı toplantının ardından Bülent Ecevit Üniversitesi (BEÜ) Mühendislik Bölümü Maden Mühendisliği Bölümü´nden, tünel inşaatı sırasında oluşabilecek risklerin değerlendirilmesine ilişkin çalışma yapılması istendi. Öğretim Üyesi Prof. Dr. Vedat Didari tarafından hazırlanan ve 4 ay önce Karayolları’na teslim edilen raporda, inşaat sırasında yapılması gerekenler ve alınacak önlemler anlatıldı. Prof. Dr. Didari, tünelin geçtiği güzergahta geçmişte kömür üretimi yapılmış damarlara da rastlandığını belirtti. Bu bölgelerin yer altı madenciliğinde uygulanan tekniklerle geçebileceğini firmaya ilettiklerini belirten Prof. Dr. Didari, ayrıca metan gazıyla ilgili alınacak önlemlere de raporda yer verdiklerini kaydetti. Prof. Dr. Didari, şöyle konuştu:

"Tünel açılırken daha önce çalışılmış veya çalışılmamış kömür damarları kesilecektir. Bunların kesilmesi sırasında metan geliri bekliyoruz. Bu gelirin büyük bir tehlike yaratmaması için önce sondajlar yaparak, metanın varlığı belirlenmeli. Eğer varsa, onu boşaltmaya, rahatlatmaya yönelik çok sayıda delik delmek, yani sondaj yapmak gerekiyor. Tünel içinde de gazı sürekli sensörlerle izlemek gerekiyor. Tehlike sınırına geldiğinde elektriğin kesilmesini sağlayacak devre kesici sistemin kurulması lazım. Burada ‘kömür rezervi’ diye bir şeyden bahsetmiyoruz. Sadece o kömür damarından rahatça geçmek söz konusu. Başka bir dert yok."

Prof. Dr. Didari, inşaat tamamlanıp kaplamaları yapılarak ulaşıma açıldıktan sonra tünelde herhangi bir metan gazı riskinin de olmayacağını sözlerine ekledi.

Tünel inşaatını üstlenen firma yetkilisi Soner Serttaş ise, üniversitenin raporu üzerine Karayolları ile görüşmelerin sürdüğünü söyledi. Serttaş, "Üniversitenin raporuna göre Karayolları´nın ek olarak yapması gerekenler var. Bunlar yapıldığında, tünel çalışma alanı güvenli hale geldiğinde biz tekrar çalışmamıza başlayacağız" dedi.

Vatandaşlar ise, raporun 4 ay önce teslim edilmesine rağmen Karayolları tarafından herhangi bir çalışma yapılmamasına tepki gösteriyorlar.
Editör: Pusula Gazetesi