Sayıştay, Zonguldak Belediyesi’nin 2012 Yılı Denetim Raporu’nu açıkladı. Raporda, Zonguldak Belediyesi’nin 2012 yılsonu itibariyle (gecikme zamları hariç) borçlarının 151 milyon 168 bin 951,20 TL olduğu açıklandı.

Sayıştay’ın 2012 Yılı Denetim Raporu şöyle:

1- Kurumun Teşkilat Yapısı

Zonguldak Belediyesinin Ana Hizmet Birimleri ve Organizasyon Şeması

Zonguldak Belediyesinin Belediye Başkanı, iki Belediye Başkan Yardımcısı, Belediye

Meclisi, Belediye Encümeni, yirmi müdürlük, Toptancı Hal Birimi, Kapuz Plaj Birimi,Park ve Bahçeler Birimi, Makine Tamir Amirliği ve Festival Hizmetleri Birimi’nden oluşan bir örgüt yapısı vardır.

2- Kurumun Mali Yapısı

Mali işlemlerin muhasebeleştirilmesinde; 10.03.2006 tarih ve 26104 sayılı Resmi

Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği”ne tabi olup, Analitik Bütçe ve Tahakkuk Esaslı Muhasebe Sistemi uygulanmaktadır.

Belediyenin 2012 yılı bütçesi, geliri giderine denk bir şekilde 70.939.644,25TL olarak belirlenmiş, 16.446.709,00 TL. ek bütçe ve devirden gelen 33.132.427,93 TL ödenekle

birlikte toplam 120.518.781,18 TL ödenek tahsis edilmiş,bu ödeneğin 65.565.882,49 TL.sı harcanmıştır. Bakiye 54.952.898,69 TL.sının 50.444.447,20 TL.sı 2013 Yılı’na

devredilmiş, 4.508.451,49 TL.sı Belediye Encümen’inin 27.12.2012 gün ve 361 sayılı kararı ile, imha edilmiştir. Bütçe gideri 65.565.882,49 TL olarak kesinleşmiştir. Gerçekleşme

%54,40 düzeyindedir.

Bütçenin düşük gerçekleşmesinin nedeni; Atıksu Arıtma Tesisi Projesi kapsamında henüz 2012 yılında kullanılmamış ödenekler ve 2012 Yılı’nda alınmış Meclis Kararı’na istinaden İller Bankası borçlanması ek ödenekleri harcama işlemleri gerçekleştirilememiş olması dolayısıyla, ödeneklerin 2013 Yılı’na devredilmesidir.

65.565.882,49 TL olan toplam harcamanın; 22.507.448,07 TL´sını Personel Giderleri

(%34,33), 3.741.005,70 TL´sını Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri

(% 5,71), 21.102.823,42 TL’sını Mal ve Hizmet Alım Giderleri (% 32,19), 4.569.817,85

TL’sını Faiz Giderleri (% 6,97), 590.452,74 TL´sını Cari Transferler (% 0,9) ,12.958.913,33

TL ´sını Sermaye Giderleri (% 19,76) ve 95.421,38 TL´sını da (%0,14 ) sermaye transferleri oluşturmaktadır.

Kurum’un 2012 yılsonu itibariyle (Gecikme zamları hariç) borçları 151.168.951,20 TL olup, ayrıntısı aşağıdaki tabloda görüldüğü gibidir;

ATIKSU ARITMA TESİSİ 34.081.809,40

ÇALIŞAN ALACAKLARI 4.200.800,17

AVUKAT VEK.ÜCRETİ 119.775,27

EMEKLİ ALACAKLARI 3.544.831,94

VERGİ BORÇLARI 26.317.336,61

BEDAŞ 1.850.754,09

EMEKLİ SANDIĞI 3.203.104,96

S.S.K. 44.369.614,04

HASTANE BORÇLARI 320.349,05

İLLER BANKASI 5.539.837,18

KÜLTÜR VE TABİAT VAR.KOR.PAYI 320.349,05

BELEDİYE İŞ SENDİKASI 5.204.801,89

TEMİZLİK ( ÇÖP ) 2.923.040,70

PİYASA 4.705.243,05

MÜTEAHHİT ( HİZMET ALIMLARI DAHİL ) 2.470.651,07

HUKUK BORÇLARI 153.262,75

ZONÇEP 2.167.087,51

ZOBTAB 348.267,99

EMEKLİ KIDEM TAZMİNATI KREDİSİ 7.903.995,30

KALKINMA AJANSI 1.424.388,23

TOPLAM 151.168.951,20

58.860.068,30 TL olarak gerçekleşen toplam bütçe gelirlerinin ise; 7.983.329,08 TL.sı vergi gelirlerinden ( % 13,57 ),17.824.574,32 TL.sı teşebbüs ve mülkiyet gelirlerinden ( % 30,29 ), 50.000 TL.sı alınan bağışlar ve yardımlardan ( % 0,09 ),31.984.868,20 TL.sı diğer gelirlerden ( % 54,34 ),1.017.296,70 TL.sı sermaye gelirlerinden ( % 1.71 ) meydana gelmiştir.

Belediyenin 2012 yılsonu mali tablolarında gelir tahakkuklarının toplam 70.957.906,99

TL.olduğu, 2012 Yılı net tahsilatının 58.860.068,30 TL olarak gerçekleştiği, 2013 Yılına devreden gelir tahakkukat artığının 12.097.838,689 TL olduğu, bütçe gelirlerinden ret ve iadeler bulunmadığı ve Bütçe Gelir Kesin Hesabının, Bütçe Gelirlerinin Ekonomik

Sınıflandırılması Tablosu ile uyumlu olduğu tespit olunmuştur.

KAMU İDARESİ MALİ TABLOLARI

“Kamu İdaresi Hesaplarının Sayıştay’a Verilmesi ve Muhasebe Birimleri ile Muhasebe

Yetkililerinin Bildirilmesi Hakkında Usul ve Esaslar” ın 5 inci maddesi gereğince hesap dönemi sonunda Sayıştay’a gönderilmesi gereken ve aşağıda yer alan defter, tablo ve belgeler temin edilmiş, yine usul ve esasların 8 inci maddesinde yer alan diğer belgeler dikkate alınarak denetimler yürütülüp sonuçlandırılmıştır.

Defter ve mali tablolar şunlardır:

a) Birleştirilmiş veriler defteri

b) Geçici ve kesin mizan

c) Bilanço

ç) Belgeler

1) Kasa sayım tutanağı

2) Banka mevcudu tespit tutanağı

3) Alınan çekler sayım tutanağı

4) Menkul kıymet ve varlıklar sayım tutanağı

5) Teminat mektupları sayım tutanağı

6) Değerli kağıtlar sayım tutanağı

7) Taşınır kesin hesap cetveli ile taşınır hesabı icmal cetveli veya envanter defteri

d) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki idarelerin bütçe uygulama sonuçlarına ait tabloları

1) Bütçe giderleri ve ödenekler tablosu

2) Bütçe gelirleri ekonomik sınıflandırılması tablosu

e) Faaliyet sonuçları tablosu veya gelir tablosu.

DENETLENEN KAMU İDARESİ YÖNETİMİNİN SORUMLULUĞU

Denetlenen kamu idaresinin yönetimi, tabi olduğu muhasebe standart ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor ve tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştay’a sunulmasından, bir bütün olarak sunulan bu mali tabloların kamu idaresinin faaliyet ve işlemlerinin sonucunu tüm önemli yönleriyle doğru ve güvenilir olarak yansıtmasından ve ister hata isterse yolsuzluktan kaynaklansın bu mali rapor ve tabloların önemli hata veya yanlış beyanlar içermemesinden; kamu idaresinin gelir, gider ve malları ile bunlara ilişkin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygunluğundan; mali yönetim ve iç kontrol sistemlerinin amacına uygun olarak oluşturulmasından, etkin olarak işletilmesinden ve izlenmesinden, mali tabloların dayanağını oluşturan bilgi ve belgelerin denetime hazır hale getirilmesinden ve sunulmasından sorumludur.

SAYIŞTAYIN SORUMLULUĞU

Sayıştay, yürütülen denetimlerinin sonucunda hazırladığı raporlarla denetlenen kamu idarelerinin gelir, gider ve malları ile bunlara ilişkin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygunluğunu tespit etmek, mali rapor ve tablolarının güvenilirliğine ve doğruluğuna ilişkin görüş bildirmekle sorumludur.

DENETİMİN DAYANAĞI, AMACI, YÖNTEMİ VE KAPSAMI

Denetimlerin dayanağı; 6085 sayılı Sayıştay Kanunu, genel kabul görmüş uluslar arası denetim standartları, Sayıştay ikincil mevzuatı ve denetim rehberleridir.

Denetimler, kamu idaresinin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygunluğunu tespit etmek ve mali rapor ve tablolarının kamu idaresinin tüm faaliyet ve işlemlerinin sonucunu doğru ve güvenilir olarak yansıttığına ilişkin makul güvence elde etmek amacıyla yürütülmüştür.

Kamu idaresinin mali tabloları ile bunları oluşturan hesap ve işlemlerinin doğruluğu, güvenilirliği ve uygunluğuna ilişkin denetim kanıtı elde etmek üzere yürütülen denetimler; uygun denetim prosedürleri ve tekniklerinin uygulanması ile risk değerlendirmesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Risk değerlendirmesi sırasında, uygulanacak denetim prosedürünün belirlenmesine esas olmak üzere, mali tabloların üretildiği mali yönetim ve iç kontrol sistemleri de değerlendirilmiştir.

Denetimin kapsamını, kamu idaresinin mali rapor ve tabloları ile gelir, gider ve mallarına ilişkin tüm mali faaliyet, karar ve işlemleri ve bunlara ilişkin kayıt, defter, bilgi, belge ve verileri (elektronik olanlar dâhil) ile mali yönetim ve iç kontrol sistemleri oluşturmaktadır.

Bu hususlarla ilgili denetim sonucunda denetim görüşü oluşturmak üzere yeterli ve uygun denetim kanıtı elde edilmiştir.

DENETİM GÖRÜŞÜ

Zonguldak Belediyesinin 2012 yılına ilişkin mali rapor ve tablolarının tüm önemli yönleriyle doğru ve güvenilir bilgi içerdiği; gelir, gider ve mallarına ilişkin hesap ve işlemlerinin kanun ve diğer hukuki düzenlemelere uygun olduğu kanaatine varılmıştır.

VURGULANACAK HUSUSLAR

Görüşümüzü etkilememekle birlikte aşağıdaki hususların belirtilmesine gerek görülmüştür.

1- Gelir tahsilatına ilişkin hususlar:

Zonguldak Belediyesinin 2012 yılı Bütçe gelir kesin hesap cetvelini incelediğimizde

Belediyenin, gelir tahsilatında su hizmetleri hasılatı hariç diğer gelir kalemlerinin çok düşük düzeylerde gerçekleştiği, bunun da zaten borç içinde bulunan Zonguldak Belediyesinin hizmet üretebilme kapasitesini oldukça düşük seviyelere çektiği gözlemlenmiştir.

Kurum tarafından verilen cevapta;

İlan ve reklam vergileri tahsilatı hususunda, ilgili servise eleman takviyesi yapılarak tahsilatın yükseltilmesine çalışılacağı belirtilmiştir.

Ulaştırma hizmetleri hasılatının tahsilatı hususunda, Belediyenin alacaklarına; borçlarına karşılık, alacaklı avukatlarınca icra ve haciz konulduğundan dolayı mükellefler icraya ödeme yaptıklarından, icra dairelerinin tahsilat makbuzları zamanında intikal edemediğinden, Belediyece hemen işlem yapılamadığı belirtilmiştir.

Kira gelirlerinin tahsilatı hususunda, Belediyenin alacaklarına; borçlarına karşılık, alacaklı avukatlarınca icra ve haciz konulduğundan dolayı mükellefler icraya ödeme yaptıklarından, icra dairelerinin tahsilat makbuzları zamanında intikal edemediğinden,

Belediyece hemen işlem yapılamadığı belirtilmiştir.

İdari para cezalarının tahsilatı hususunda, genelde para cezalarına itiraz edilerek konu yargıya taşındığında sürecin uzun zaman aldığı belirtilmiştir.

2- Sözleşme İle Yapılan Mal Ve Hizmet Alımlarına İlişkin Taahhüt Kartı

Düzenlenmediği saptanmıştır.

Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği 163’üncü Maddesi 2’nci fıkrası ( b ) bendine göre;

Sözleşme ile yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin girişilen taahhütlerin, bunlara yapılan ilaveler ve fiyat farkı tutarları ile taahhüdün yerine getirilmesi dolayısıyla nakden veya mahsuben yapılan hakediş ödemeleri ve bu ödemelerden yapılan kesintiler, taahhüt tutarından yapılan eksiltmeler, kısmen veya tamamen bozulan sözleşmelere ilişkin taahhütler ve diğer bilgilerin yer aldığı “Taahhüt kartı” düzenlenmesi gerekirken düzenlenmediği görülmüştür.

Kurumca 2012 Yılı ve önceki yıllarda kullanılan winkent veri sistemi yazılım programında bu hususun bulunmadığı, yeni program alınmış olup, eksikliklerin giderilmesine çalışıldığı belirtilmiştir.

Editör: Pusula Gazetesi