Cumhuriyet Halk Partisi Zonguldak Milletvekili Ali İhsan Köktürk Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler´e verdiği soru önergesinde, Filyos Liman Projesi´nin başka bir ile taşınıp taşınmadığını sordu.


Filyos Liman Projesinin Zonguldak ve bölgesi açısından vazgeçilmez bir proje olduğunu belirten Ali İhsan Köktürk, Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler´e verdiği soru önergesinde şunlara değindi:


&8220;Filyos Projesi; limanı, organize sanayi bölgeleri, barajları ve enerji santralleri gibi devlet tarafından önerilenlerin yanı sıra, yerli ve yabancı yatırımcıların da geliştirdiği projelerle sürekli yatırımcıların ilgisini çeken, gündemini oluşturan büyük bir projedir.


Uzun yıllar konuşulmuş, 1990´lı yıllardan başlamak üzere DLH (Devlet Limanlar ve Hava meydanları ) Genel Müdürlüğü´nce "Zonguldak Filyos Limanı" Batı Karadeniz´de Ankara hinterlandına yakınlığı ve topoğrafik özellikleri dikkate alınarak Marmara Bölgesi limanlarının maksimum kapasiteye ulaşmış olması ve tevziat (dağıtma) imkânı bulunmaması dolayısıyla bölgesel ekonomik gelişmelere imkân sağlayacak sanayiler için de elverişli bulunarak liman sahası olarak seçilmiştir.


Filyos Limanı ve Projesi Türkiye´nin en büyük stratejik projelerinden olup, sadece Zonguldak, Karabük, Bartın ve Batı Karadeniz´in değil Anadolu´daki sanayi gelişiminin ve ihracat kapasitesinin artması için zorunlu - vazgeçilemez bir projedir. Filyos Liman Projesinin başka bir yere kaydırılması ve elde edilecek faydanın Filyos dışında başka bir şekilde ikame edilmesi kesinlikle mümkün değildir, kabul edilebilir de değildir. İstanbul ve çevresindeki sanayi yığılması sebebiyle, Ankara ve Orta Anadolu´nun ithalat ihracat limanı olarak Filyos Limanı kendi başına bile karlı ve talipleri olan bir büyük projedir.


Diğer taraftan resmi ve özel tüm verilere göre, nüfusuna oranla en fazla göç veren iller, Zonguldak-Karabük-Bartın´dır. Cumhuriyetin ilk ili olan Zonguldak, Bartın ve Karabük İlleri, şu an yaşadığı yoğun işsizliğe ve göçe karşın, Cumhuriyetimizin kuruluş dönemlerinden itibaren taş kömürü ile, Demir Çelik´iyle ve diğer sanayi tesisleriyle ülke ekonomisine büyük katkılar sağlamış ve büyük bedeller ödemiştir. Taşkömürünün vazgeçilmez enerji kaynağı olduğu süreçte (halen de öyledir) mükellefiyet nizamnameleriyle yeraltında kömür üreten Zonguldak, grizularda, iş kazalarında 5000´in üzerinde maden işçisini şehit vermiştir.


Hal böyle iken, ülke ağır sanayisini yıllarca omuzlarında taşıyan Zonguldak, üvey evlat muamelesi görmeye başlamış, bölgeye gelen büyük yatırımların Zonguldak ve Filyos´ta konuşlanmasına izin verilmemiş ve bölge halkı büyük hayal kırıklıkları yaşamıştır.



Öyle ki; 2008 yılında Rus petrol şirketi Lukoil, Filyos´ta rafineri kurmak ve 2,5 Milyar dolarlık yatırım yapmak için Enerji Piyasası Düzenleme Kuruluna (EPDK) başvurmuş, ancak, akabinde bizzat Sayın Başbakan ve Enerji Bakanı´nın ulusal basına da yansıyan görüşleri doğrultusunda Lukoil´in Zonguldak- Filyos´ta yatırım yapmasına izin verilmemiştir.


İlgili soru önergemize verilen yanıtta; Lukoil´in Zonguldak´a yatırım yapmasına izin verilmediği Enerji Bakanınca doğrulanmıştır.


Zonguldak´ın değil, tüm Batı Karadeniz´in değil, Orta Anadolu´nun da bir kurtuluş projesi olarak öngörülen, "vazgeçilmesi ve ikamesi olanaksız" "Filyos Liman ve Vadi Projesi" ne yönelik olarak aşağıdaki sorularımızın yanıtlanması gerekmektedir.


1.Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığında yapılan toplantıda "Zonguldak Filyos Limanı Projesi´nin" başka bir İl´e taşınması konuşulmuş mudur? Böyle bir konu gündeme getirilmiş midir?


2.Şayet gündeme getirilmişse Filyos Limanının bırakın başka bir yere kaydırılmasını gerçekleştirilmesini, konuşulmasının bile, başta Zonguldak - Karabük ve Bartın illeri olmak üzere çok geniş bir alanda yaratacağı sosyal ve ekonomik sarsıntının boyutları Bakanlığınızca öngörülmüş müdür?


3.Bakanlığınızın Filyos Limanı ve Vadi Projesine (BAKAP) yönelik olarak, 2009 ve devam edecek olan yıllara ilişkin planlaması nedir?&8221;

Editör: Pusula Gazetesi