Zonguldak&[#]8217;ta oturan emekli orman işçisi Murat Gebedek, 2009-2011 yılları arasında bir devlet bankasından 4 seferde, 32 bin TL kredi çekti. Halen kredi borcu ödeyen Gebedek, Yargıtay&[#]8217;ın aldığı dosya masrafı adı altında ödenen paraların geri iadesi ile ilgili bir haberi televizyonda izledi. Son 10 yılda kullanılan kredilerin dosya masraflarının geri alınabileceği haberi üzerine krediyi çektiği bankaya giden Gebedek, banka yetkilileri tarafından yönlendirildiği Zonguldak Valiliği Tüketici Hakları Hakem Heyeti&[#]8217;ne başvurdu. Heyetin kredi miktarı, yapılan kesintiler ve dosya masraflarının belgelendirmesini istemesi üzerine tekrar kredi çektiği bankaya giden Gebedek, büyük bir şaşkınlık yaşadı. Gerekli evrakların temini için ise yine dosya masrafı adı altında 30 TL ödemesi istenen Gebedek, bu kez üyesi olduğu Tüm Emekli, İşçi, Dul ve Yetimleri Derneği Zonguldak Şubesi ile Zonguldak Tüketici Hakları Derneği&[#]8217;ne müracaat ederek yardım istedi.

İzlediği bir haber üzerine bankaya gittiğini anlatan Gebedek, şöyle konuştu: "banka, beni hakem heyetine yönlendirdi. Buradan da evrak istediler, bu evrakları almak için bankadan dosya masrafı adı altında 30 TL istediler. Param olmadığı için o belgeleri alamadım. Şimdi ne yapacağım bilmiyorum. Herhalde param olunca o belgeleri alıp mücadelemi sürdürürüm.&[#]8221; Tüm girişimlerine rağmen evraklarını alamayan Gebedek, şimdi ise evraklarını alabilmesi için gereken dosya masraflarını karşılayacak miktarı bulmaya çalışıyor.

Konuyu takip ettiklerini belirten Tüm İşçi, Emekli, Dul ve Yetimleri Derneği Zonguldak Şubesi Başkanı Mustafa Sarıoğlu, Murat Gebedek gibi bir çok mağdurun dernek yönetiminden yardım istediğini ifade etti. Dosya masraflarının iade edilmesini öngören Yargıtay kararı hakkında tüm üyeleri bilgilendirmeye çalıştıklarını vurgulayan Topaloğlu, şöyle konuştu: &[#]8220;Günlerdir, Yargıtay&[#]8217;ın almış olduğu tüketici hakları ile ilgili karar doğrultusunda emekli arkadaşlarımıza, kredi olan tüm arkadaşlarımıza anlatmaya çalışıyoruz. Gelen arkadaşlarımıza, makul ve mantıklı cevap vermeye çalışıyoruz. Biz ne kadar iyi niyetli hareket edersek edelim, tüketici kredisi alan arkadaşlarımızı, banka müdürlüklerine gönderdiğimizde, banka müdürlükleri tarafından arkadaşlarımıza yeterli cevap vermemektedir. Yeterli belge ve bilgileri vermemektedirler. Onların verdiği bilgilerle arkadaşlarımız, Tüketici Hakları Komisyonu hakem heyetine başvurmakta. Hakem heyeti de haklı olarak, &[#]8216;hangi bankadan, ne kadar kredi alındığı, ne kadar kesinti yapıldığı, ne kadar dosya masrafı alındığı&[#]8217; ile ilgili bankadan belge getirmesini talep etmektedir. Arkadaşlarımız, ilgili bankaya gittiğinde dosya masrafı olarak 30 TL talep ediliyor. Arkadaşlarımız, Yargıtay&[#]8217;ın almış olduğu karar doğrultusunda, masraflarını geri almak için müracaat ediyor. Banka da, yeniden dosya parası adı altında 30 TL para talep ediyor. Tüketici Hakları Derneği Başkanı Topaloğlu ile istişare içerisindeyiz. Arkadaşlarımızın hakkını alabilmek için yasal yollardan tüm gücümüzle mücadele edeceğiz&[#]8221;

Tüketici Hakları Derneği Zonguldak Şube Başkanı Ali Topaloğlu da, bankaların dosya masrafı adı altında aldığı para nedeniyle birçok kişinin mağdur olduğuna dikkat çekti. Özellikle emeklilerin başlattığı hak mücadelesinin çok önemli olduğunu ifade eten Topaloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

&[#]8220;Özellikle kışın gelmesiyle kömür alacak, çocuklarını üniversiteye gönderecek emeklilerimiz haksız olarak yapılan kesintileri haklı olarak talep etmektedirler. Başta kamu bankaları olmak üzere bazı bankalar, tüketiciye kesilen dosya masraflarının aslında kesildiği zamanda vermesi gereken bedelleri vermemekte. Hatta, &[#]8216;bundan bir şey çıkmaz, sizi yanlış yollara saptırıyorlar&[#]8217; gibi aslı olmayan söylem kullanarak, vatandaşların mücadele şevkini kırmaya çalışmaktadırlar. Biz, bankalarımızın şube yöneticilerine ve müdürlerine sesleniyoruz. Verdiğiniz kredinin tüm bilgi ve belgelerini, tüketicilere mutlaka veriniz. Bu tüketicilerin en demokratik hakkıdır. Kendisinden kesilen bilgi ve belgeyi vermek yerine dilekçe almamakta, bir sürü bir neden öne sürülmektedir. Bir kamu bankası belge veririz ama 30 TL alırız gibi bir mantık yürütmektedir. Bu doğru bir yaklaşım değil.&[#]8221;

Sarıoğlu ve Topaloğlu, dosya paralarını geri ödememek için gerekli belgeleri müşterisine vermeyen bankaların şube müdür, yönetici ve yetkilileri hakkında savcılığa suç duyurusunda da bulunacaklarını söyleyerek, bankaları uyardı.
Editör: Pusula Gazetesi