Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü´nden 2002´de mezun olduktan sonra 2011´de ODTÜ´de doktorasını tamamlayan Dr.Semih Erhan, 2 ay önce Bülent Ecevit Üniversitesi&[#]8217;nde (BEÜ) göreve başladı. Erhan, doktora çalışması sırasında hazırlamaya başladığı &[#]8220;Köprülerin Performansı&[#]8221; konulu tezini de tamamladı. Dr.Erhan´ın, köprülerin performansını incelediği tez çalışması, ODTÜ´de yılın doktora tezi ödülünü layık görüldü.
Geçen 6 Haziran´da ODTÜ´de yapılan törende ödülünü alan Dr.Erhan, Türkiye´de köprü inşaatına ve köprüler için gerekli olan bakım ve onarım çalışmalarına dikkat çekmek amacıyla tez çalışmasında köprü konusunu işlediğini söyledi. Dr.Erhan, şöyle dedi:
"Çalışmamda bu konuyu seçerken köprülerin sismik performanslarına tasarım olarak katkı sağlamayı düşündüm. Köprülerdeki yapı- zemin etkileşimini, hareketli yük dağılımına etkilerini araştırdım. Bu amaçla çeşitli yapısal geoteknik ve geometrik özelliklere sahip çok sayıda integral ve basit mesnetli köprülerin 2-3 boyutlu yapısal modellerini kurarak, hareketli yükler altında analizlerini yaptım. Sonuçta, yapı-zemin etkileşiminin, integral köprülerin uç ayağı için hesaplanmış olan hareketli yük dağılımı katsayılarını büyük ölçüde etkilediğini ve uç ayak tabliye sürekliliğinin özellikle kısa açıklıklı köprülerdeki hareketli yük dağılım katsayıları üzerinde etkili olduğunu ortaya koydum."
&[#]8220;KÖPRÜ YÖNETİM SİSTEMİ KURULMALI&[#]8221;
Tez çalışması sırasında Amerika ve Avrupa´daki köprüler hakkında da bilgi sahibi olduğunu anlatan Dr. Semih Erhan, gelişmiş ülkelerde kullanılan &[#]8220;Köprü Yönetim Sistemi&[#]8221;nin Türkiye´de de kurulması gerektiğini kaydetti. Sistem hakkında bilgi veren Dr.Erhan, şunları kaydetti:
"Bu sistemde köprülerin envanteri çıkarılıyor. Yani, köprü elemanlarının mevcut durumları inceleniyor. Bu köprülerin mevcut taşıma kapasiteleri, köprü elemanlardaki yıpranma oranları, bakım ve onarım maliyetleri belirleniyor. O köprü kaç yılında yapılmış, ne zaman bakımdan geçirilmiş, köprü hangi özelliklere sahip, köprünün taşıyıcı özellikleri, yapısal özellikleri ne, çelik köprü mü betonerme köprü mü hangi standarta göre yapılmış? Bu şekilde bütün köprüler kayıt altına alınıyor. Daha sonra yapılan incelemelerde bu köprülerin performansında herhangi bir azalma olup olmadığına bakılıyor. Olası bir tehlike tespit edildiğinde, köprünün çökmesi bu sistemle engellenmeye çalışılıyor. Ülkemizde de bu yönetim sisteminin bir an önce geliştirilip uygulanması gerekiyor."
Dr.Erhan, Türkiye´de köprülerin gelişmiş ülkelere göre daha genç olduğunu vurguladı. Dr. Erhan, "İlerleyen yıllarda yorulmadan dolayı köprülerimizde büyük hasarlar ve yıkımlar gerçekleşebilir. Bu yüzden köprü yönetim sistemini bugünden kurmalı, gelecekte yaşanacak tehlikelere karşı önlem almalıyız" diye konuştu.
Editör: Pusula Gazetesi