Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) Karadon Müessese Müdürlüğü maden ocağında meydana gelen grizu patlamasında ulaşılmaya çalışılan 30 işçinin yakınlarının 75. Yıl Cumhuriyet Kuyusu önündeki bekleyişi sürüyor.


Pusula&[#]8217;nın ulaştığı kaynaklara göre işte patlamaya ilşkin detaylar



Yapı -Tek firmasının ana galeri sürdüğü eksi 540 kodunda kömür damarı kesilmiş ve bu durumda ani gaz boşalmış olma ihtimali çok yüksek.



Yapı-Tek firmasının işçileri 540 kodunda yaklaşık 250 -300 metre ileride 2-3 farklı kolda çalışma yapıyordu. Buna göre işçilerin aynı yerde bulunmama ihtimali çok yüksek ancak noktalar bir birine yakın.



Patlama sırasında Türkiye Taşkömürü Kurumu işçileri asansördeydi. Yer yüzeyinden 40 metre aşağıda kuyu içinde çalışma yapan işçiler elektrik hattı çalışması yapıyordu. Burada herhangi bir kaynak yapılıp yapılmadığı konusunda çelişkiler var.



Patlamaya neden olarak henüz bir ipucu yok. Kömür damarından çıkan ani gaz yükselmesini nasıl ateşlenmiş olabileceği konusunda yine farklı öngörüler var.



Karadon kuyusu kullanılamadığı için buradan müdahale yapılamıyor. Kuyu hasar görmemiş olsaydı erken müdahale etme şansı çok yüksek olacaktı.



Yaklaşık 2 kilometre uzaklıkta bulunan Gelik kuyusundan yapılan müdahale de göçüğe ulaşmak çok zaman kaybettirdi. Çünkü işçiler Gelik&[#]8217;ten 360 koduna kadar inip Karadon yönündeki alana ulaşmak için desendere diye tabir edilen dik ve dar bir tünelden geçtikten sonra müdahale edebiliyorlar. Buradaki mesafenin 1600 metre civarında olduğu belirtiliyor.



Sabah saatlerine kadar patlamaya bağlı olarak oluşan gazların boşaltılmasına çalışıldı. Göçüğe ulaşıldı ancak bu defa da su engeli çıktı. Gelik tarafından girildiğinde ulaşılan göçüğün önündeki su şu dakikalarda boşaltılmaya çalışılıyor ( 12:30)



İlk göçüğe yapılacak müdahale çok önemli. Arkasında başka göçükler yoksa işçilere ulaşmak çok kolay olabilir. Ancak göçüğün ardında da önemli bir gaz birikmesi endişesi var. Burada yeni bir patlamaya meydan vermemek için çok dikkatli olunacak.



Maden işçileri tavan göçmeleri, ve zeminlerdeki rayların yerlerinden fırlamış olmasından ötürü patlamanın şiddetli olduğu görüşünde. Bu kadar şiddetli bir patlama sonucu içeride yüksek gaz oranı, aşırı sıcaklık söz konusu. Bu yüzdende zaman geçtikçe ümitler azalıyor.



Yapı-Tek firmasının çalıştığı yerde meydana gelen patlama çok daha büyük bir faciaya neden olabilirdi. Üst kodlarda da hissedilen patlama seri toz patlamalarına dönüşmediği için TTK işçileri kurtuldu. Firmanın bundan sonra nasıl bir yol izleyeceği merak ediliyor.



Yapı-Tek firmasının çalıştığı yerde firmanın iki mühendisi de bulunuyordu. TTK adına denetim ve izleme görevini yapması gereken sorumlularının burada en son ne zaman denetim ve izleme yaptıkları ise bilinmiyor. Bu denetim ve izlenime dair bir kayıt varsa açıklanması bekleniyor.

Editör: Pusula Gazetesi