Gerçek dışı ihbarlar, "boğulmalar, trafik kazaları ve zehirlenmeler gibi insan hayatını olumsuz etkileyen durumlarda" 112 Şubesi´ni olumsuz etkiliyor. Zonguldak´ta günde ortalama 3 bine yakın ihbarın yapıldığı 112 Şubesi´ni ani olayların dışında komşusu ile kavga edenler, psikolojik sorunları olanlar, emeklilik için bilgi sahibi olmak isteyenler arayarak meşgul ediyor.
Kavga olayında bile 155 Polis İmdat yerine 112´nin arandığını bildiren kurum yetkilileri, günde 2 bin 600 ihbarın 40-50´ye yakınının gerçek olduğunu söyledi. Zonguldak İl Sağlık Müdürlüğü Acil Sağlık Hizmetleri Şube Müdürü Barış Fidan, "Bu ihbarları gerçek vakalara böldüğümüz zaman 45-50 civarında gerçek vaka sayımız var. Günde ortalama 2 bin 500 çağrıdan yüzde 98 üzerinde asılsız ihbar var. Her 8-10 saniyede bir telefon çalıyor. Ama bu telefonların çoğu asılsız ihbardır. 112´ye çağrının düşmesi ile
birlikte aranan dakika ve saniyesiyle birlikte sistemimize kayıt yapılıyor. Buradaki kayıtlarımıza olay yeri ve varış saati de girmektedir. Bütün hizmetlerimizi Zonguldak genelinde 11 istasyonumuzla yapmaktayız" dedi.
Zonguldak içinde 10 dakikada olay yerine varıldığını ifade eden Fidan, ilçeler arası durumlarda Sağlık Bakanlığı standartlarında 20 dakikada olay yerine varıldığını anlattı.


ASILSIZ İHBARLAR
Asılsız ihbarlar için Zonguldak Adliyesi´nde birim kurulması gerektiğini ifade eden Barış Fidan, tespit edilen numaralardan en rahatsız edicilerini savcılığa bildireceklerini söyledi. Asılsız ihbarları iki grupta değerlendirdiklerini dile getiren Fidan, şunları anlattı: "Birinci grupta arayıp cevap vermeden 112´yi meşgul ediyorlar. İkinci grupta asılsız ihbar dediğimiz vaka varmış gibi bize teyit bildirilip ambulansı noktadan çıkarıyoruz. Ama olay yerine gidildiğinde böyle bir vakanın olmadığı ile
karşılaşıyoruz. Bu daha kötü bir durumdur. O anda başka bir yerde gerçek olay yaşanabiliyor. Bu da bizi zor duruma sokuyor."


GİZLİ NUMARALAR
Gizli numaralardan arayanların dahi Türk Telekom tarafından tespit edildiğini anlatan Acil Sağlık Hizmetleri Şube Müdürü Barış Fidan, bu yöntemi de şöyle açıkladı: "Cep telefonlarından gizli olarak arayanlar olsa bile İMEİ numaralarından tespit edebiliyoruz. Sabit telefondan arayanları da tespit edebiliyoruz. Tabii bu durum adliyenin iş yükünü oldukça artıran bir sistemdir. Bu ihbarları yıllığa vurduğumuz zaman binlerce çağrı ortaya çıkacaktır. Ama bunların içinde en rahatsız edicileri tespit edip adli
mercilere gerekli müracaatlarda bulunacağız. Numara görünmese dahi günün saati, saniye ve dakikası biz de belli olduğu için aranan İMEİ numarası ve sabit numara tespitini Telekom´dan yapıyoruz."
112´yi arayanlar arasında dalga geçenlerin de olduğunu ifade eden Fidan, "Arayıp dalga geçenler de oluyor. Onlar ayrı bir konudur. Bunlar şizofren hastası dediğimiz kişiler" ifadelerini kullandı.


DANIŞMA HATTI GİBİ
112 Acil numarasının Sağlık Danışma Hattı gibi arandığını söyleyen 112 Başhekimi Dr. İlknur Böyükbaş Tefecik de, malulen emekli olmayı düşünenlerin bile bu konuda 112´yi aradığını söyledi. Dr. İlknur Böyükbaş, vatandaşların 112´yi kendilerine yakın gördüğünü, bu yüzden de bazı soruların kendilerine yöneltildiğini bildirdi. Vatandaşların talebini sağlık danışma hattı gibi karşılamaya çalıştıklarını anlatan Böyükbaş, sözlerini şöyle tamamladı: "Bizi aşan durum olduğunda vatandaşları gerekli yerlere
yönlendiriyoruz. Bazen de gerekli yerlerden biz öğrenip vatandaşlara aktarıyoruz. Kullanılan ilaçlarla ilgili sorular olabiliyor. ´Bu ilaçtan kullanmalı mıyım? Bu ilaçtan kaç doz kullanmalıyım?´ gibi sorular gelebiliyor. Sağlık dışında da sorular gelebiliyor. Komşusu ile problemi olan dahi bu durumu bize aktarıyor. Herhangi bir kavgayı gören vatandaşlar 155´i aramak yerine 112´yi arıyor. Psikiyatrik rahatsızlığı olan kişiler de bizi arıyor. Genel sıkıntılarını bize bildiriyorlar."
Editör: Pusula Gazetesi