Pist zeminine farklı karakterlerle uzatma yapıldığına dikkat çeken Kantarcı teknik yetkililerden bu konuda bir açıklama beklediğini söyleyerek; "1992 yılında, kısa mesafede iniş kalkış yapabilen uçaklar İçin 800 Mt uzunluğunda, 30 mt genişliğinde bir pist yapımına başlandı. (STOL)

Ciddi bir yapıda olmayan, zamanında elle yapılmış, yaya kaldırımı kalınlığında betona sahip ve yer yer tahrip olmuş eski askeri pistin boyu ise 1350 mt idi.

1992 de Valilik bünyesinde yapılan ihaleyi, hasbelkader bizim firmamız aldı. Ortada ne doğru düzgün bir proje, ne bir hedef, ne de yatırım ödeneği yoktu.

Biz de havaalanı hakkında hiçbir bilgiye sahip değildik.

DLH bünyesinde yapılan çalışmalarla pist projelendirildi Pist beton kaplamasının mukavemet değeri LCN 35 olarak öngörüldü. Bu değer küçük uçaklara uygun bir değerdi.

Zorlama bulunan paralarla 800 mt pist tamamlandı. Daha sonra alınan kararla eski pist boyu olan 1350 mt'ye uzatıldı. Bu pist imalatları alınan karar ve proje gereği ortalama 31.8 cm beton kalınlığı ile yapıldı. Aynı zamanda alttaki çatlakların yukarıya yansımasını önlemek için demir donatı da kullanıldı. Her iki durumda da bu piste inecek uçak yoktu hala.

THY'nin o tarihlerdeki envanterinde RJ 100 uçaklarının 1600 mt uzunluktaki pistlere inebiliyor gerekçesiyle yeniden uzatılarak 1800 mt'ye çıkarıldı. Zaten havaalanın arazisinin boyu da hemen hemen bu kadardı. Bu kısımda ise normal pist yapım tekniği uygulandı. Yani alttemel, temel, zayıf beton ve nihayet pist betonu. Bu kararların hepsi DLH tarafından oluşturuldu.

1995 yılının sonuna gelindiğinde pist inşaatı tamamlanmıştı ve Terminal Binası yapımı ihale edilmişti. Onun da ne projesi ne de ödeneği mevcuttu.

Konumuz pist olduğu için arada olanları es geçiyorum.

1999 Mart ayında Zamanın Başbakanı Ecevit, DHMİ tarafından işletilmek üzere havaalanını hizmete açıldı. Tam donanımlı olarak Personeli ve ekipmanı İle açılan havaalanından, kapatıldığı 2002 ocağına kadar hiç uçak seferi düzenlenmedi.

(Burada bir saptama yapmalıyım; bizim taahhütlerimiz 2000 yılında sona erdikten sonra yerleşik firma olmamıza rağmen hiçbir aşamada bilgimize başvurulmadı.)

Bu defa da, kamuoyunda dağın traşlanması gündeme geldi.

Diğer taraftan da işletmenin özelleştirilme çabaları başladı.

Uçak iner-inmez tartışmalarındaki kritik konulardan biri de pist mukavemetiydi. Bunun üzerine pistin mukavemeti ölçüldü ve beklenmeyen güzel bir sürpriz sonuç alındı: Ortalama 32 cm kalınlıktaki pist, proje standardının çok üzerinde bir mukavemete sahip olduğu anlaşıldı. Bu sayede üst sınıf uçakların inmesinde sakınca olmayacağı anlaşıldı. Fakat orta büyüklükteki uçakların inebilmesi için, pist genişliğinin de 30 mt.den 45 mt'ye çıkarılması gerekiyordu. Bu, o tarihlerde yapılmadı.

Yine aradaki olayları atlıyorum.

Özelleştirme sonrası Almanya seferlerinin başlaması ve yaz mevsiminde süreklilik arzetmesi, geçen yıl da THY'nin sefer koyması ve tatmin edici doluluk oranı ile havaalanına olan ilgi arttı. Bölgedeki liman vs gelişmeler havaalanının durumunun tekrar gündeme gelmesini sağladı.

Yeni bir havaalanı, yeni bir pist araştırmalarından sonra, mevcut pistin bir miktar daha uzatılması ve pistin genişliğinin 45 mt'ye çıkarılması kararı alındı ve uygulamaya sokuldu.

Geçtiğimiz günlerde pist yeniden uzatması tamamlandı. Şimdilerde ise genişletme çalışmalarının başladığını öğrendik.

Bu kadar lafı niye ettim?

1992'deki başlangıcındaki 800 mt'lik STOL pistten, bugüne kadar yapılanları değerlendirmede bir mantık hatası olduğunu düşünüyorum.

Bizim inşa ettiğimiz pist üniform bir karakterde değil; bir kısmı eski piste basıyor, bir kısmı zemine basıyor. Şimdi yine çok farklı karakterde bir uzatma yapıldı. Ve pistin iki yanına yine farklı karakterde ilaveler yapılmaktadır.

Sonuç olarak, pistin fiziki ölçüleri düzeltilmeye çalışılmakta iken, bu parçalı pist yapısının önümüzdeki dönemdeki davranışının ne olacağının dikkate alınmadığını düşünüyorum.

Küçük uçakların ineceği varsayımı ile inşa edilen ve başlangıcından bugüne nerdeyse 30 yıla yakın zaman geçmiş, deprem ve sel yaşamış, ama bu arada en küçük bir bakım dahi görmemiş pistin, yeni durumda daha da büyük uçakların ineceğini var sayarak, yeterli olup olmayacağının sorgulanmadığını düşünüyorum.Bu düşüncemi kamuoyu ile paylaşıyorum.Bu konuya bir açıklık getirilmesini TEKNİK yetkililerden bekliyorum"dedi.