Tarih konusu çok geniş bir kavram... Geçmiş, bugün ve geleceği kapsıyor.

Geçmişte neler yaşanmış öğrenebilirsiniz. Bugünü, geleceğe aktarmak için ele alırsınız, geleceği de öngörü ile tahmin etmeye çalışırsınız.

Hepsinde de kural şudur, gerçekçi ve eldeki bilgilerle doğru yorumlamaktan geçer.

Sizlere bu zamana kadar geçmişten ve bugünden hep bahsediyoruz ama gelecek nasıl olacak?

Bunun için bugün elde neler var ona bakalım.

Bir Filyos Projemiz var.

Bir havaalanımız var.

Bir TTK'mız var.

Limanlarımız var.

Demir-çelik fabrikalarımız var. vb.

TTK gelecek 100 yılda sürdürebilirliği şüpheli. Demir-çelik ise devam eden bir ihtiyaç, havaalanı er ya da geç tam kapasitede çalışmaya başlayacak. Limanlarımız de aynı havaalanı gibi "bölgenin ekonomisinin gelişmesine bağlı olarak çalışır" diye düşünüyorum.

Gelecek 100 yıl içinde Zonguldak'ta var olan bir düzüne başka maden yatakları kullanabilir. Toprak reformu yapıldığında bu bölgede tarım arazileri ekilebilir. Hatta gelecek yüz yıl içinde en önemli ekonomik kaynağın topraktan elde edilen mahsuller olacağını düşünüyorum.

100 yıl içinde dünya nüfusu 8 milyardan, iki-üç katına çıkacak. Hal böyle iken bu insanları kim doyuracak? Gıda ve tarım sektörü gelecek 100 yılın en önemli geçim kaynağı olacak.

Kömüre dayalı santrallerin de gelecek 100 yıl içinde ortadan kalkacağını düşünüyorum. Bunun yerine rüzgar tribünleri ve dalga santralleri devreye girebilir.

Gelecek 100 yıl içinde eğer Karadeniz'in içindeki gaz kullanmayı becerebilirsek bundan en büyük payı bu bölge alır. Zira en uygun şartlar Batı Karadeniz kıyılarında.

Eğer; goygoycu ya da pohpohlayıcı veya politik kurnazlıkları bırakır gerçekçi bir yol izlenirse, gelecek kuşakların yaşayacağı harita böyle olabilir.

2019'da haritada;

Sahilden geçen ve İstanbul-Karasu-Ereğli-Zonguldak-Bartın-Sinop-Samsun tren yolu hattı var. Yine Filyos-Ankara hattı duruyor.

Çerkeş'ten Gerede'ye demiryolu ile bir bağlantı hat mevcut.

Akçakoca'dan da Düzce hattına...

Bugün İstanbul-Ankara hattı Sapanca'dan Eskişehir'e iniyor.

100 yıl sonra, Ankara-Sapanca arası direk hat gözüküyor.

Otobanlar ise şöyle;

Yine İstanbul-Karasu-Akçakoca-Ereğli-Zonguldak-Filyos-Bartın'dan, Sinop-Samsun'a bir otoban var. KSM (Karadeniz Sahil Otobanı) Bu otoban TEM`e Akçakoca-Düzce arasındaki otoban ile bağlanıyor.

Gerede-Devrek-Çaycuma'ya bir otoban var.

Bartın-Karabük-Yence bağlantılı Çerkeş Otobanı...

İstanbul-Gerede-Çerkeş'ten Amasya'ya kadar giden bir otoban...

Ereğli'den direk Devrek'e giden bir otoban. ADOM (Anadolu Otobanı)

Haritada ilginç bir şey daha var.

Küçük il ve büyük il işaretleri var.

Ben 100 yıl içinde Yerel Yönetimler Yasası'nın değişeceğini ve belediyelerin artık bağımsız birer merkez olacağını düşünüyorum. Tıpkı bazı Avrupa ülkelerinde olduğu gibi... Her belediye kendisine ait bir merkezi temsil eden bağımsız yönetimlerdir. Fakat "küçük il" diye tabir edilen bu yapının bölgede bağlı olduğu bir büyük il vardır. Bölgesel il yani;

Çaycuma`nın gelecek 100 yıl içinde büyüyeceğini ama bu büyüme Devrek-Gökçebey tarafına doğru olacağını dolayısı ile Çaycuma Bölge'nin ana ili olacağını varsaydım.

Bartın-Karabük-Zonguldak-Ereğli-Yenice ise bağımsız iller olmakla beraber merkezi Çaycuma'ya bağlı bir üst yönetim ile yönetileceğini düşünüyorum.

Bu sistem bir nevi Avrupa ülkelerinde bugün kullanılan sistem.

Artık internet ortamında yapılan tüm yazıların bir daha kaybolmayacağını ve bundan 100 sene sonra belki birileri bu yazıyı bulacağını tahmin ediyorum. Tıpkı bugün geçmiş gazete sayfalarındaki haberleri biz nasıl okuyorsak... Mesela, 1930 yılında çıkan haberlerde "2000 yıllarda Türkiye nasıl olacak?" diye tahminler yapılmış ise bugün bizde o tahminler gerçekleşmiş mi, gerçekleşmemiş mi görebiliyorsak... Bu yazı da ilerde belki birileri tarafından o tarihte okuyabilir.

Yani bu yazıyı aslında geleceğe yolluyorum.

"Tahminim doğru muymuş?" diye soruyorum.

Editör: Pusula Gazetesi